Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappirakko leikkauksen kokeneet, apua

Tuskainen
09.09.2022 |

Hei.

Minut leikattiin keskiviikkona. Se tapahtui päiväkirurgian puolella. Aamulla sisään ja illalla ulos.

No eihän se ihan niin mennyt, koska leikkauksessa sappirakko puhkesi vatsaonteloon ja sappinesteiden pesu vatsaontelosta venytti leikkausta hieman.
Leikkauksen jälkeen heräämössä sain jonkun sappitiehyt spasmin/krampin ja tuntui siltä, että kuolen kipushokkiin.

Sain kaikki mahdolliset huumeet ja mömmöt mitä voi ihmiselle suonensisäisesti antaa. Ja lopuksi totesivat, ettei mitään tsäänssiä, että mut päästettäis kotio koska olin niin kipeä ja siinä koko ajan selviteltiin, että onko mulle kehkeytynyt joku sisäinen verenvuoto.

Noh eipä mitään, seuraava päivänä sanoivat, että ei ole vuotoa, ruumiin toiminnot pelaa ja saan lähteä kotiin.

Mutta... Kipulääkkeistä huolimatta vatsa on vit.. Kipeä. Puhumattakaan siitä, että nukutusaineista ja muista mömmöistä johtuen vatsa on aika ummella eikä ulosteen ponnistamisesta meinaa tulla yhtään mitään. Pissaaminenkin on hankalaa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia kyseisestä leikkauksesta ja varsinkin tästä toipumisvaiheesta. Kuulostaako normaalilta ja tavalliselta nämä minun kertomani hankaluudet.
Ja mitä tulee syömiseen, niin syön kyllä, mutta ruokahalu on kadoksissa. Syön todella pieniä annoksia, koska pelkään, että vatsa kipeytyy vielä enemmän syömisestä.

On tää kyllä semmonen tuskien taival, muutaman sappikiven tähden.

Kertokaa, että tästä selviää ja elämä muuttuu paremmaksi kuin koskaan ennen.
Vastaa

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli 3 päivää osastolla. Järkyttävät kivut oli, oksensin vuorokauden. Toipuminen oli hidasta, jäi ikuisia ruokarajoitteita. Oli ripuliakin pitkään. Jos vointisi epäilyttää soita osastolle. Tsemppiä!

Vierailija
2/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli leikkauksesta noin 1-2 päivän päästä vatsa järkyttävän kipeä, piti ottaa kipulääkettä ja jotakin mietoa ulostuslääkettä jotta kaikki lähti taas toimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vain toinen olkapää kipeä, on kuulemma tavallista. Muuten ei ollut, eikä ole, mitään erikoista. Ei kipuja tähystysleikkauksen jälkeen.

Vierailija
5/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin ulosteenpehmennyslääkkeet, ettei tarvi ponnistella. Kaksi yötä nukuin nojatuolissa, kun ei vaaka-asennossa pystynyt olemaan. Pari-kolme päivää oli kipeä olo muutenkin, mutta kyllä mä pikkuhiljaa aloin heti palailla normaaliin elämään, aluksi kevennetysti tosin. Mulle määrättiin opioidejakin, mut ibuprofeenilla ja parasetamolilla pärjäsin hyvin, palautin opioidit apteekkiin koskemattomana. Vajaa viikko leikkauksesta iski ihan älyvapaa hartiapistos vielä.

Päiväkirurginen leikkaus ulkomailla.

Vierailija
6/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin ulosteenpehmennyslääkkeet, ettei tarvi ponnistella. Kaksi yötä nukuin nojatuolissa, kun ei vaaka-asennossa pystynyt olemaan. Pari-kolme päivää oli kipeä olo muutenkin, mutta kyllä mä pikkuhiljaa aloin heti palailla normaaliin elämään, aluksi kevennetysti tosin. Mulle määrättiin opioidejakin, mut ibuprofeenilla ja parasetamolilla pärjäsin hyvin, palautin opioidit apteekkiin koskemattomana. Vajaa viikko leikkauksesta iski ihan älyvapaa hartiapistos vielä.

Päiväkirurginen leikkaus ulkomailla.

Unohdin sanoa, että kaikki vaivat jäi leikkaukseen, kunhan siitä leikkauksesta toivuin ensin.

Vierailija
7/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v normaalikokoinen nainen, minut leikattiin päiväkirurgisella tähystyksessä neljä vuotta sitten eli aamulla sinne ja iltapäivällä kotiin.

Ei muuta ongelmaa kuin että oli ummetusta muutama päivä, toki varmaan siksi koska olin jännittänyt leikkausta enkä syönyt kunnolla, ja leikkauksen jälkeen koin ahdistuneisuushäiriötä muutaman viikon ajan. Levottomuutta, unettomuutta, paniikkikohtauksia, tunnetta etten ole enää oma itseni, mutta se on kuulemma normaalia sappirakkoleikkauksen jälkeen, luin vahingossa aiheesta ulkomaisilta foorumeilta, eli tuo psyykkinen puoli lähinnä kärsi, ja anestesialääkkeet saattavat vielä voimistaa sitä.

Noin kuukauden päästä oli normaali olo jälleen ja itseasiassa sappirakon poiston jälkeen aineenvaihduntani on ollut normaalimpi mitä aiemmin ja hoikistuin pysyvästi viisi kiloa puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Aiemmin yritin laihduttaa sitä viittä kiloa, mutta jostain syystä ei millään onnistunut, eli ilmeisesti tuo kivitäyteinen sappi hidasti laihtumista.

Vierailija
8/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tähystysleikkaus ilman mitään ongelmia, ei tullut edes sitä hartiapistosta, ainoastaan turvotus ja mustelmat vatsan seudulle viikoksi-pariksi.

Vierailija
9/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin aamulla sisään ja pääsin illasta tosiaaan ulos. Seuraavana päivänä ei tuntunut oikeastaan mitään kipua, kaikki ok. Tosin ehkä pitäisi mainita, että en itse tunne normaalisti kipua, mikä varmaan vaikutti asiaan. Söin kuitenkin annetut kipulääkkeet.

Vierailija
10/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla sisään ja illalla ulos. Sappirakko poistettiin tähystysleikkauksella, ei mitään kipuja tai muutakaan outoa oloa poiston jälkeen. Määrätyt kipulääkkeet jäivät syömättä. Myös kaikki ylävatsavaivat, joita työterveyslääkäri sitkeästi väitti närästykseksi, loppuivat siihen paikkaan.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Vierailija
11/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla sisään ja illalla ulos. Sappirakko poistettiin tähystysleikkauksella, ei mitään kipuja tai muutakaan outoa oloa poiston jälkeen. Määrätyt kipulääkkeet jäivät syömättä. Myös kaikki ylävatsavaivat, joita työterveyslääkäri sitkeästi väitti närästykseksi, loppuivat siihen paikkaan.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Minulla sama kokemus. Päivän lepäilin kotona ja toisena päivänä kävin kevyellä kävelyllä. Mies kyllä sitoi lenkkarin nauhat, tähystysreijät aristi. Mutta, eipä minulla ollutkaan tuollaista ylimääräistä harmia kuin ap:llä.

Vierailija
12/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muuta paikkaa kuin tämä palsta minne selittää kaikki asiat?

Vierailija
13/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä vietiin tähystyksessä, pari yötä se oli osastolla keräämässä voimia ja tulehdusarvoja laskemassa lääketipassa,mutta muuten toipui nopeasti ja ongelmitta. Kotona ei syönyt kipulääkkeitäkään.

Vierailija
14/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin leikkauksen takia yhden yön sairaalassa, mutta sen ei pitänytkään olla päiväkirurginen toimenpide. Olisin voinut leikkausta seuraavana päivänä mennä vaikka normaalisti töihin (toimistohommiin), ei ollut kipuja eikä mitään muutakaan ongelmia.

Varmaan nuo sun komplikaatiot aika lailla pahentaa asiaa, ja toipuminen on varmasti pidempi kuin normaalisti.

Vierailija
15/16 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla muuta paikkaa kuin tämä palsta minne selittää kaikki asiat?

💩

Vierailija
16/16 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista syödä ox bile ravintolisää. Suomeksi härän sappiuute. Löytyy apteekeista ja luontaistuotekaupoista. Ihan puhdasta ja pelkkää sappiuutetta ne ei oo vaan niissä on muita ruuansulatus entsyymejä mukana. Mikä on tietty hyvä sellaiselle henkilölle jolla ei ole sappirakkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi