Kuntoutustuki ja opiskelu?
Olin skitsofrenian takia osa-aikaisesti töissä ja sain osakuntoutustukea. Nyt kuitenkin huono työilmapiiri yhdistettynä huonontuneeseen ahdistuksensietoon teki työnteosta kyseisessä paikassa mahdotonta. Hain sosiaalityöntekijän kehotuksesta ammatillista kuntoutustukea uusiin opintoihin jotka aloitin haettuani töistä opintovapaata ja tämä tuki hylättiin, koska koulutuksen ei katsottu parantavan työllistymismahdollisuuksiani. Ja jos olen ihan rehellinen, en itsekään tiedä pystyisinkö kyseiseen työhön, mutta en ole vielä valmis luovuttamaan työelämän suhteen täysin ja nykyinen tutkintoni on huonosti työllistävä. Haluan opiskella koska haluan edes yrittää pitää elämässäni jotain tarkoitusta. Onko minun siis mahdollista opiskella kuntoutustuella, onko jollain tästä tietoa tai kokemusta? En koe nyt olevani täysin työkykyinenkään, mutta opintoihin saattaisin pystyä sillä ne suoritetaan etänä. Opintotuessa on tiukemmat vaatimukset kuin esim. ammatillisessa kuntoutustuessa olisi ollut ja se edellyttäisi myös opintolainan ottamista enkä tiedä tulenko ikinä olemaan tilanteessa jossa voin maksaa pois isoa opintolainaa. Sosiaalityöntekijää en ole vielä saanut kiinni kysyäkseni tästä ja hän oli myös aika tietämätön aiheesta kun puhuimme aiemmin, kuulemma hänelle ei ole tullut vastaavaa tilannetta ennen eteen.
Kommentit (3)
Kysy mahdollisuudesta ja tilanteesta sieltä, kuka aiemmin on asiaasi hoitanut.
Työttömänä kävin 5kk työllisyys kurssin enkä saanut mistään sentin latia kun ala ei kuulemma minua työllistä.
Viikonloppuisin ja iltaisin tein jotakin pimeää firabelia että sain vähän liksaa. Osa kurssilisista sai korotettua päivärahaa kun heillä hyvät työllisyys näkymät. Osa vieläkin pitkäaikais työttömänä.
Itse kumminkin heti pääsin alan töihin ja ollut jo yli kuusi vuotta.
Up