Voiko tuoreita yrttejä pakastaa
Kommentit (14)
Melkein kaikkea voi pakastaa. Mulla vaan ei mahdu mitään pakkaseen kun on vain pakastinlokero.
Ainakin tilli ja persilja onnistunut hyvin säilymään pakasteessa. Varmaan sipuli myös, koska hakattua sipulia myydään pakasteena.
Joka kesä ostan isoja nippuja tilliä ja persiljaa. Leikkaan saksilla pieniin minigrippusseihin ja pakastan.
Kyllähän käytännössä mitä tahansa voi pakastaa. Se on eri asia onko se järkevää.
Kannattaa tuollaiset yrtit mieluummin kuivattaa ja säilyttää tiiviissä valoa läpäisemättömässä purkissa.
Kyllä yrittäjän voi pakastaa. Energiahintojen nousu hoitaa sen talvella.
Timjami ja rosmariini toimii erinomaisesti pakastettuina. Kannattaa pakastaa ne rungotkin ja riipii lehdet vasta käytön yhteydessä. Mä olen jo vuosia kasvattanut kesällä ulkona noita ja sitten syksyllä loput pakkaseen.
Yrttejä myydään kaupoissakin pakastettuina niin toki voi itsekin pakastaa.
Voi, itse laitan silppua jääkuutiomuottiin, tilkan vettä päälle ja siellä säilyy hyvänä.
Pakastan persiljaa, sitruunamelissaa, korianteria, yrttiselleriä jne. Toimivat hyvin kastikkeessa ja smoothieissa. Jotkut yrtit säilyvät paremmin öljyssä pakastettuna. Kuivaaminen muuttaa yrttien makua aika paljon ja esim. basilikasta tulee täysin mautonta.
Olen tehnyt vuosikaudet silppurilla valmiita yrttikuutioita pakkaseen. Joko pelkiltään yhtä lajia tai ihania sekoituksia, joita voi sitten helposti heittää ruokiin. Laitan myös pikku nippuina persiljaa, tilliä ja lipstikkaa pusseissa. Timjami ja salvia myös kuivuvat hyvin ja aromikkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Yrttejä myydään kaupoissakin pakastettuina niin toki voi itsekin pakastaa.
Ne on pakastettu teollisen tehokkaasti ja nopeasti. Olivat tosi hyviä, en ole kyllä viime aikoina löytänyt kaupoista.
Jos on tyytyväinen itse pakastettuihin, niin mikäpäs siinä.
Nesteessä ehkä pakastuvat paremmin, siskoni laittaa yrittejä jäälpalapusseihin ja päälle vettä tai öljyä, ja siitä voi sitten yhden palan ottaa kerrallaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Timjami ja rosmariini toimii erinomaisesti pakastettuina. Kannattaa pakastaa ne rungotkin ja riipii lehdet vasta käytön yhteydessä. Mä olen jo vuosia kasvattanut kesällä ulkona noita ja sitten syksyllä loput pakkaseen.
Rosmariini on "neulasmainen" eli melko kuiva yrtti.
Sopii erittäin hyvin pakastamiseen ja säilyttää hyvän tuoksunsa ja koostumuksensa pakkasessa.
Timjamiperunat maistuvat vaikka possunleikkeiden kanssa.
Tietenkin voi. Itse pakastan myös rosmariinia ja korianteria sekä basilikaa ja salviaa lehtinä.
Voi