Minkä takia kortisonia ei käytetä masennuksen hoidossa? Olen nyt ollut viisi päivää kortisonikuurilla, ja oon
saanut enemmän aikaan kuin vuosikausiin (sairastan myös masennusta, johon lääkehoito). Olen nyt jokainen päivä siivonnut yhden huoneen lattiasta kattoon ja vaihtanut jopa järjestystä! Kiitos kortisonikuurin, jonka sain. Harmi vain, että kuuri loppuu jo huomenna, olisin niin ilomielin pitänyt tämän energisyyden ja aikaansaapuuden jatkossakin.. vaan tiedän, että kun kortisonin vaikutus lakkaa, palaan taas siihen samaan paskaan masennuksen suohon, jossa ei jaksa tehdä yhtään mitään :(
Minkähän takia kortisonipohjaisia masennuslääkkeitä ei ole kehitetty? Olisi ainakin tehokasta.
Kommentit (7)
Samaa olen miettinyt. Otan kortisonia migreeniin ja tiedän että muutama päivä menee sen jälkeen mukavasti ja hommia saa tehtyä enemmän kuin pitkiin aikoihin. Minulla ei siis ole masennusta, mutta kortisoni tuntuu nostavan mielialan leppoisan iloiseksi.
Hyvät hyssykät, ei voi olla terveellistä.
Se on harmillista etteivät kaikki ihmiset löydä taidetta joka lohduttaa antaa iloa ja voimaa elämään.
Voi mennä helposti manian puolelle. Täällä myös yksi masentunut jolla tutkittiin toista sairautta ja aloitettiin kortisoni (Prednisolon) kokeeksi. Annos suht pieni, viikko meni hyvin mutta sitten alkoi olla vaikeaa nukkua, syödä ja istua paikallaan. Juuri tuota siivoamista ja energiaa tuli kunnon tujaus. Aikaisemmin olen saanut allergiaan (laskeva viikon kuuri) eikä mitään ongelmaa, yksi harvoista lääkkeistä josta ei ole tullut sivuoireita.
Mulla pienikin annos prednisolonia vei yöunet kokonaan ja lopettamisen jälkeen meni montaa päivää ennen kuin nukuin. Ei se varsinaisesti mielialaa parantanut, vaikka kävinkin ylikierroksilla.
No itse asiassa kortisoni harvoin auttaa masennukseen.
Usein se aiheuttaa mielialan laskua, ärtyisyyttä ja joillakin jopa psykooseja. Eli vaikka sulle nyt sitten näyttää näin käyneen (tai sitten virkistyneisyytesi johtuu jostain muusta kuin kortisonista), ei todellakaan useimmille käy noin.
Olen töissä yleissairaalapsykiatrialla, ja näitä kortisonihoitojen aiheuttamia alavireisyyksiä yms. mielialaongelmia tulee todella vastaan usein.
Kortisonin pitkäaikaisessa käytössä on isot terveysriskit.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/