Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö lapsilla olla harrastuksia?

Vierailija
08.09.2022 |

Meillä ei lapset harrasta. Pitäisikö?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa voi olla hyvin vaikeata paasta sisalle yliopistoon jos ei ole mitaan harrastuksia ja yhteiskuntapalvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa voi olla hyvin vaikeata paasta sisalle yliopistoon jos ei ole mitaan harrastuksia ja yhteiskuntapalvelua.

Tuo toki on hyvin harvalle suomalaiselle mikään ongelma. Aniharva meistä kun ikinä pyrkii yhdysvaltalaiseen yliopistoon.

Ellei ihmisellä ole mitään harrastuksia, niin miten hän käyttää vapaa-aikansa?

Vierailija
4/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti nuo niistä tykkäävät. Millainen julmuri jättää omansa rannalle niistä?

Vierailija
5/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti nuo niistä tykkäävät. Millainen julmuri jättää omansa rannalle niistä?

Entä jos lapsi ei itse tuo esiin kiinnostusta mihinkään? Toinen ääripää tietysti vanhemmat, joiden lapsesta tulee NHL-kiekkoilija vaikka väkisin.

Vierailija
6/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ PITÄISI ETTEI!

Ettei he pyöri kauppojen pihalla, muiden olleiden kakaroiden

kanssa pyörällä hursimassa tai potkulaudalla hyppimässä ja keulimassa .Ja seuraamassa ihmsiä ja akomassa päätänsä

ELI pitää olla harrastus!

Ja hänen illeillä kavereillaan myös .

Jotakin Ihan muuta vaikka , keräämällä roskia luonnosta.

Samalla Tekisi kerrankin Hyvää

Tietenkin valot pyörässä ja heijastin liivi ja käsineet .

Ja laittaa ne roskiin roskat!

no ei ihan harrastus mutta ,

Muuta Parempaa tekemistä kun ilkeillä .

No on pyöräily hyvä harrastus voi sitä ihan kunnon pyörälenkjejä tehdä koulunkin jälkeen.

On notkumassta kauppojen pihoilta .

On hyötyliikuntaa,

Kerätä marjoja , nyt alkaa puolukat kysyä poimia itselle tai viedä myyntiin, marjan ostajalle saa rahaa tulevaisuutta varten.

kävellä sekin on harrastus ja liikuntaa .

Ei kävelyyn tarvitse kuin hyvät lenkkarit ties miten , innostuu

On edullinen,. Joukkuepelit kiinnostaako?

Jalkapallo, sähly( salibandy), pesäpallo, lentopallo, sulkapallo,

yleisurheilu, juosta, heittää keihästä, työntää kuulaa, kirkkoa heittää .

Hypätä pituutta, kolmiloikka, hypätä seivästä.

Hiihtää, luistella, uida, voimistella.

Entä laulaa soittaa soitinta.onhan

näitä !

Tykkäätkö piirtää maalata.

Käsityöt .puutyöt.

Lukea kirjoja.

Vierailija
7/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko voi olla myös lapsen oma intohimo. Meillä kiinnostus heräsi vasta kun oli sen ikäinen et itse käveli ulkojäälle luistimien kanssa ja pelasi isompien poikien kanssa. Siitä joukkueen kanssa opettelemaan ja U16 ikäinen nyt. 6-7x viikossa jäällä ihan omasta tahdostaan. Sehän on kivaa kavereiden kanssa olla illat treenaamassa ja pelaamsssa! En tiedä miksi monella on niin negatiivinen kuva jääkiekosta. Parempi urheilla kun lojua kännykällä tai heilua ostareilla pitkin poikin tekemättä mitään.

Vierailija
8/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa kärsiä isompana vanhempien laiskuudesta. Eivät lapset osaa vaatia jos vanhemmat makaavat itse sohvaperunoina päivät pitkät.

Vierailija
9/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harrastuksia ole pakko olla, mutta kouluikäisellä on luonnostaan aika paljon vapaata aikaa, ja johonkin se menee.

Jos asuisimme maalla ja meillä olisi monenlaista puuhasteltavaa, varmasti lapsemmekin saisivat tarvittavan määrän virikkeitä pihapiirissä ja metsässä. Mutta koska olemme tylsiä kaupunkilaisia, lapset harrastavat.

Vierailija
10/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9-vuotiaalla on kaksi ei-tavoitteellista harrastusta, yhteensä 2h viikossa. Lapsi kirjoitti juuri kouluaineeseensa, että pitää myös uimisesta näiden harrastusten lisäksi, mutta ei harrasta uimista. "Koska en jaksaisi harrastaa enempää." Jotkut lapset tykkäävät kotona rauhassa oleilusta enemmän kuin toiset.

Vierailija
11/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harrastuksia ole pakko olla, mutta kouluikäisellä on luonnostaan aika paljon vapaata aikaa, ja johonkin se menee.

Jos asuisimme maalla ja meillä olisi monenlaista puuhasteltavaa, varmasti lapsemmekin saisivat tarvittavan määrän virikkeitä pihapiirissä ja metsässä. Mutta koska olemme tylsiä kaupunkilaisia, lapset harrastavat.

Et ole tosissasi. Mikä ihmeen puuhastelu maalla korvaisi kunnon harrastusta vaikka taitoluistelua, jääkiekkoa, pianonsoittoa, tiedekerhoa, partiota? Se yksin jossain pihalla tuuskaaminen ei paremmaksi muutu tekee sen sitten yksin maalla tai toisten syrjäytyneiden lasten kanssa kerrostalon pihalla. 

Vierailija
12/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi. Mikä ihmeen puuhastelu maalla korvaisi kunnon harrastusta vaikka taitoluistelua, jääkiekkoa, pianonsoittoa, tiedekerhoa, partiota? Se yksin jossain pihalla tuuskaaminen ei paremmaksi muutu tekee sen sitten yksin maalla tai toisten syrjäytyneiden lasten kanssa kerrostalon pihalla. 

Minä itse olen kotoisin maalta, ja soitin pianoa. Sen lisäksi täytin liikunnan tarpeeni metsissä; marjastin, sienestin, tein melko pienestä metsänhoitotöitä, olin luokkani paras hiiihtäjä, luistelin taitavasti ulkojäillä, juoksukuntoni oli kova ja pieni nikkarointikin onnistui.

Tuohon verrattuna jääkiekko tai taitoluistelu valmentajan käskytettävänä kuulostaa aika köyhältä lapsuudelta.

Vierailija
13/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä itse olen kotoisin maalta, ja soitin pianoa. Sen lisäksi täytin liikunnan tarpeeni metsissä; marjastin, sienestin, tein melko pienestä metsänhoitotöitä, olin luokkani paras hiiihtäjä, luistelin taitavasti ulkojäillä, juoksukuntoni oli kova ja pieni nikkarointikin onnistui.

Tuohon verrattuna jääkiekko tai taitoluistelu valmentajan käskytettävänä kuulostaa aika köyhältä lapsuudelta.

Yksin pyöriminen jossain metsässä kuullostaa hyvin köyhälle verrattuna siihen, että olisi joukkueellinen kavereita, joiden kanssa kierrettäisiin leirit sun muut ulkomaita myöten. 

Vierailija
14/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset kulkevat vanhempien kuskaamina harrastuksiin. Omassa lapsuudessa leikittiin kaiket päivät ulkona, oli kirkonrottaa, hyppynarua, pihapelejä, poliisia ja rosvoa, talvella pulkkamäkeä ja paljon muuta.

Kumma juttu, että tutkimusten mukaan edes harrastavat lapset ei saa tarpeeksi liikuntaa nykyään, kun kaikkialle viedään autolla ja omaehtoinen liikkuminen jää minimiin. Lasten ylipaino on moninkertaisesti yleisempää ja kunto on romahtanut.

Lisäksi niissä nykyliikuntaharrastuksissa suurin osa lopettaa murrosiässä, kun seurat keskittyy huippuihin ja harrastajat savustetaan pihalle.

Vierailija
15/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin pyöriminen jossain metsässä kuullostaa hyvin köyhälle verrattuna siihen, että olisi joukkueellinen kavereita, joiden kanssa kierrettäisiin leirit sun muut ulkomaita myöten. 

Eikö sun lapsella ole kavereita?

Vierailija
16/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset kulkevat vanhempien kuskaamina harrastuksiin. Omassa lapsuudessa leikittiin kaiket päivät ulkona, oli kirkonrottaa, hyppynarua, pihapelejä, poliisia ja rosvoa, talvella pulkkamäkeä ja paljon muuta.

Kumma juttu, että tutkimusten mukaan edes harrastavat lapset ei saa tarpeeksi liikuntaa nykyään, kun kaikkialle viedään autolla ja omaehtoinen liikkuminen jää minimiin. Lasten ylipaino on moninkertaisesti yleisempää ja kunto on romahtanut.

Lisäksi niissä nykyliikuntaharrastuksissa suurin osa lopettaa murrosiässä, kun seurat keskittyy huippuihin ja harrastajat savustetaan pihalle.

Ei ne teinit pelanneet hyppynaruja ja kirkonrottia ennenkään. 

Vierailija
17/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit että pyörin yksin?

Tuo lasten reissaaminen on yksi nykypäivän harrastuksien suurista hölmöyksistä. Kaikki viikonloput menevät ja satumaisia summia rahaa palaa, kun jopa 7-vuotiaat pyörivät pitkin maata larppaamassa urheilijaelämää sen sijaan että treenaisivat senkin ajan kotikaupungissa.

Vierailija
18/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä on ennen?

Sotien jälkeen teinit tekivät töitä kuin vimmatut. Ysärillä me juopottelimme ja olimme masentuneita. Teini-ikä ei ole helppoa aikaa, se lienee ihmisen isoin kriisi. Mielestäni silloin saa vähän pysähtyä ja surra menetettyä lapsuutta. Kriisejä voi siirtää kiireellä ja harrastustohinalla, ei ohittaa.

Vierailija
19/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä pelanneet, mutta oli hoikempia ja paremmassa fyysisessä kunnossa kuin kalliissa urheilutreeneissä vapaa-aikansa viettäneet autokuskatut lapset, joilla jäi pihaleikit väliin.

Vierailija
20/26 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on vapaa-ajan kännyköillä ja pelikoneilla. Harrastus sekin.