Masentaa vulvodynia(yhdyntäkipuja) ja luulen olevani koko elämäni yksin
Mulla on ollut jo yhdyntäkipuja (vulvodyniaa) pitkään - ainoa "vaihtoehto" leikkaus.
Tutkimuksissa lukee, että leikatuista naisista yli 70 %:lla lieviä kipuja tai ei kipuja ollenkaan ja he voivat nauttia seksistä. Jos käyttää yli 3000 euroa leikkaukseen ja sitten kivut ovat lieviä tuskimpa silloinkaan "nauttii seksistä"(?!)
Ihan sama jos ei voi harrastaa seksiä mutta parisuhteen löytyminen vaikeeta. Kaikki ostaa taloja ja menee naimisiin ja mun paras vaihtoehto on maksaa itteni kipeeksi ja harrastaa "tunnottomana" tai lievissä kivuissa seksiä..... jee
Kommentit (21)
Olen kokeillut e-pillereiden lopettamista, seksin harrastamista (yli vuoden ajan, jos kivut loppuis), kumppanin vaihtoa (siis erosin edellisestä). Fysioterapiassa sanoo että venytä ja painele, no ne tulee tossa seksissäkin silloin kun sitä oli, jotenkin epäilen että tilanne olis eri nyt. Gyne ei edes lähettänyt fysiolle, koska osaan lihaksia kontrolloida.
Joillekin synnyttäminen auttaa (kuulemma) mutta siihenkin tarvisi kumppanin.
epatoivoinen_aloittaja kirjoitti:
Olen kokeillut e-pillereiden lopettamista, seksin harrastamista (yli vuoden ajan, jos kivut loppuis), kumppanin vaihtoa (siis erosin edellisestä). Fysioterapiassa sanoo että venytä ja painele, no ne tulee tossa seksissäkin silloin kun sitä oli, jotenkin epäilen että tilanne olis eri nyt. Gyne ei edes lähettänyt fysiolle, koska osaan lihaksia kontrolloida.
Joillekin synnyttäminen auttaa (kuulemma) mutta siihenkin tarvisi kumppanin.
Eli mahdollisia hoitoja olisi vielä paljon kokeilematta, ennen tuota leikkausta. Lähtisin sinuna rohkeasti ottamaan yhteyttä asiantuntevaan seksuaaliterapeuttiin ja/tai fysioterapeuttiin.
Hei!
Minä olen kärsinyt teinistä asti sekä endometrioosista ja vaikeasta vulvodyniasta, jota yritettiin hoitaa ns. siedätyksellä eli vähitellet totuttamalla paikkoja kosketukseen yms.
Edelleen olen prosessissa, mutta haluan rohkaista sinua, minä löysin ihanan miehen jolle yhdyntä ei ole kaikki kaikessa, on monia siis monia keinoja tyydyttää toinen ja saada mielihyvää puolin ja toisin! Meillä hommat toimii ja olemme olleet onnellisesti naimissa jo monia vuosia ja suhde kukoistaa.
Itse toivoisin kykeneväni yhdyntään edes lyhyitä aikoja, mutta mieheni sanoi ettei sen suhteen ole kiire, koko loppuelämä aikaa kokeilla löytää se yhteinen toimiva tapa, joka ei sattuisi ja lisäsi ettei vaihtaisi päivääkään pois vaikken koskaan pystyisi yhdyntään. Osaan tuottaa hänelle mielihyvää monin keinoin ja hän myös.
Joten toivo kumppanin löytymisestä ei ole pois tämän sairauden vuoksi, mutta vaatii varmasti kärsivällisyyttä ja tutustumista useampaan sulhasehdokkaaseen että sellainen löytyy, mutta voi löytyä!<3
Geelit voi kans auttaa ja siedätyshoito ajan kanssa. Mutta älä vaadi itseäsi kestämään kivulloisesti seksiä, koska se ei ole oikein kumpaakaan kohtaan. Vulvodynia voi myös ajan kanssa lievittyä. Itselläni ei ollenkaan niin paha mitä oli aluksi kun kipu oli 1-10 niin 9 luokkaa.
Minulla oli vulvodynia, joka laskettiin pahimpaan kastiin. Olen nykyään täysin parantunut eikä leikkausta tarvittu. Ehdottomasti gynelle joka on sairauden asiantuntija. Esim Jorma Paavo en Helsingissä.
Omaan vulvodyniaani sain pitkän hiivalääkityksen (en ole koskaan sairastanut hiivatulehdusta, mutta testissä löytyi hiivaa). Lisäksi valkoinen sokeri piti poistaa ruokavaliosta. Tämän lisäksi aloitettiin intensiivinen fysioterapia, jota varten myös kirjoitettiin puudutusainetta, jotta keho tottuu kosketukseen.
Tästä voi parantua! Kärsin monta vuotta, mutta parani kun sain oikeanlaista apua.
Siis Jorma Paavonen.
Ja tosiaan olen nykyään parisuhteessa ja meillä on hyvä seksielämä :)
Onneksi yhdyntä ei ole millään tavalla pakollinen kellekään. Kai aloittaja tajuat että seksi ja yhdyntä ei ole sama asia?
Uli - uli. Vedä kunnon kännit ennen seksiä ja/tai hanki pienimunainen mies.
"Naiset eivät ole loisia."
Niinpä niin. Ap:kin taas kerran harmittelee vain sitä, ettei ole miestä maksamassa hänen talohaaveitaan.
Vierailija kirjoitti:
Otatko áhtéríiŋ?
Vaikka tämä oli tavanomainen trollikommentti, niin koskeeko anaalijutut vulvodyniasta kärsivien kohdalla vai ei? Pitäähän moni näistäkin.
sairaus ei määritä sinua kirjoitti:
Hei!
Minä olen kärsinyt teinistä asti sekä endometrioosista ja vaikeasta vulvodyniasta, jota yritettiin hoitaa ns. siedätyksellä eli vähitellet totuttamalla paikkoja kosketukseen yms.
Edelleen olen prosessissa, mutta haluan rohkaista sinua, minä löysin ihanan miehen jolle yhdyntä ei ole kaikki kaikessa, on monia siis monia keinoja tyydyttää toinen ja saada mielihyvää puolin ja toisin! Meillä hommat toimii ja olemme olleet onnellisesti naimissa jo monia vuosia ja suhde kukoistaa.
Itse toivoisin kykeneväni yhdyntään edes lyhyitä aikoja, mutta mieheni sanoi ettei sen suhteen ole kiire, koko loppuelämä aikaa kokeilla löytää se yhteinen toimiva tapa, joka ei sattuisi ja lisäsi ettei vaihtaisi päivääkään pois vaikken koskaan pystyisi yhdyntään. Osaan tuottaa hänelle mielihyvää monin keinoin ja hän myös.
Joten toivo kumppanin löytymisestä ei ole pois tämän sairauden vuoksi, mutta vaatii varmasti kärsivällisyyttä ja tutustumista useampaan sulhasehdokkaaseen että sellainen löytyy, mutta voi löytyä!<3
Geelit voi kans auttaa ja siedätyshoito ajan kanssa. Mutta älä vaadi itseäsi kestämään kivulloisesti seksiä, koska se ei ole oikein kumpaakaan kohtaan. Vulvodynia voi myös ajan kanssa lievittyä. Itselläni ei ollenkaan niin paha mitä oli aluksi kun kipu oli 1-10 niin 9 luokkaa.
Ööölh, miehesi on homo. Nainen heittää vastaavassa tilanteessa miehensä heti pihalle tai käy vieraissa.
Lääkitystä kokeiluun, amitriptyliini tai gabapentiini.
Vierailija kirjoitti:
sairaus ei määritä sinua kirjoitti:
Hei!
Ööölh, miehesi on homo. Nainen heittää vastaavassa tilanteessa miehensä heti pihalle tai käy vieraissa.
Höpö höpö, ei oo. Ei munkaan miehelle yhdyntä oo mikään ehdoton juttu, eikä meidän suhde ole siihen kaatunut. Seksiä voi harrastaa monella muullakin tavalla.
Mieheni on kyllä erittäinkin hetero :) JA kyllä seksi toimii äärimmäisen nautinnollisesti.. Ihmisillä on erimakuja. On olemassa miehiä jotka pitää jostain muusta enemmän kuin yhdynnästä. Onneksi löysin sellaisen. Hän oli varsin hyvin tietoinen sairauteni vakavuudesta ennen ensimmäistä tapaamista. Hän kosi minua ja olemme olleet jo puolet elämästämme naimisissa. Täytyypä kysyä haluaako tuo vaihtaa.. Oota hetki.. Kysäsen..
Ei kuulemma mistään hinnasta, on kuulemma maailman onnellisin mies ja ihmettelee että on noin säälittäviä ihmisiä olemassa jotka ei ymmärrä ettei kaikille yhdyntä ole maailman tärkein asia tai edes yksi niistä xD
Vierailija kirjoitti:
Siis Jorma Paavonen.
Ja tosiaan olen nykyään parisuhteessa ja meillä on hyvä seksielämä :)
Aika sattuma että gynen nimi on Jorma
tuntuuko se miehen sormessa jos sulla alapää kramppaa, onko miehesi kokeillut työntää sormen sisään kun nukut ja onko tuntuma samanlainen eli kestokramppi päällä
Vierailija kirjoitti:
tuntuuko se miehen sormessa jos sulla alapää kramppaa, onko miehesi kokeillut työntää sormen sisään kun nukut ja onko tuntuma samanlainen eli kestokramppi päällä
Nyt taidat sekoittaa vaginismukseen.
Niin joku kirjoitti että voihan sitä seksiä harrastaa muuten mutta ei mitään haluja - alan vaan itkemään. Niin voisihan sitä tosiaan mutta ei vaan oikeestaan halua. Jos joku tätä jaksaisi katella niin olisi kiva, en vaan halua omalla nimellä naamalla jakaa tätä tietoa esim. netissä, koska tulevat työnantajat yms sen voivat nähdä. Jos deittaillessa kerron vaivasta niin silti ehdotetaan että harrastetaanko seksiä... kiitos ei.
Kyse ei ole vaginismuksesta että esim. gyne yms ei tunne mitään poikkeavaa, siksi ei lähettänyt fysioterapeutille. Mitään geeliä ei ole annettu lääkärin toimesta, mitä olen lukenut niin puuduttaa niin peniksen kuin vaginan, että sitten voi varmaan jättää yhtä hyvin seksin harrastamatta.
Sitten hyvä että muilla on ajastaan parantanut, mutta ikää jo sen verran että jos tämä vielä jatkuu en saa koskaan valita hankinko lapsia koska tämä aika menee tässä. En nyt ihan satavarma haluaisinkokaan (erityisesti kun naistenvaivojen/synnytyksenjälkeisten vaivojen hoito tätä), nuorempana luulin että niitä hankkisin. Nyt ymmärtää ettei elämä niin yksinkertaista.
Olen tässä googletellutkin niitä lääkäreitä, eli se Jorma on monen suosittelema. Ei käynnitkään halpoja ole.... heh. Mutta jotenkin tuntuu että mun iän yms takia ne ehdottaa leikkausta, mutta en edes tiedä haluanko niin kallista leikkausta jos lopputulos on ei tuntoa/lievä kipu, että voi harrastaa seksiä, mutta ei mitään ideaa miltä se oikeasti tuntuu.
Jossain joku keskustelu missä kysyttiin "miksi nykyajan nuoret aikuiset psyykkisesti niin hajalla" - varmaan siksi kun elämä ei vaan ole helppoa.
Mitä kaikkea muuta hoitoa olet jo kokeillut?
Yst: seksuaaliterapeutti