Mistä asiallista (ja asiallisen hintaista) pukeutumisneuvontaa?
Sain nyt toisen huomautuksen siitä että mun business casual työpaikkalookki ei ole ihan kondiksessa... Ekan varoituksen jälkeen etsin netistä eri tyyliohjeita ja ostin niiden mukaan suorat tummat housut, siistin paidan ja neuleen.
Ei kuulemma riitä, mutta kysyessä ei anneta mitään ohjeistusta, käsketään vain noudattamaan business casual tyyliä.
Olen ylipainoinen, lihoin sairauden takia sen verran että mitkään mun vanhoista vaatteista ei sovi enää. Olen vähän hukassa pukeutumistyylini kanssa, vaatteet ja muoti ei ole oikein koskaan kiinnostanut minua. Mulla ei ole hirveitä summia rahaa laittaa vaatteisiin eikä stailauspalveluun.
Mun kehotyyppi on vähän outo. Sellainen muhkurainen epätasaläski, näkee ihan selvästi että olen lihonut lyhyessä ajassa todella laihasta todella lihavaksi. En siis näytä sellaiselta sympaattisen pullealta niinkuin monet ylipainoiset näyttävät, vaan epätasaiselta muhkuralta. :( Mulla on esim. aika laihat kädet ja käsivarret, mutta lihava maha ja reidet.
Saan varmaan potkut jos en korjaa tilannetta, eli olen epätoivoinen.
Kommentit (24)
Jos työpaikka joutuisi kaksi kertaa huomauttelemaan mua pukeutumisesta niin en kyllä kehtaisi enää mennä töihin. :D Mikä siinä on niin vaikeaa? Ihan perusjuttuja ja hygieniaan verrattavissa.
Joo nyt et pihistele rahassa. Aikaisemmin ostit varmaan jotain hooämmän halpisrytkyjä. Stockalle tai Solokselle nyt vähintään. Budjettina väh. 500€
Katsele työkaverien pukeutumista. Pidä myös hiukset ja kengät siistinä.
Minä vaatisin asialliset, mutta yksityiskohtaiset ohjeet oikeasta pukeutumisesta ja selityksen siitä, mitkä vaatekappaleeni ovat vääränlaiset ja miksi.
Et maininnut kenkiä joten oletan ettet panostanut niihin ollenkaan?
Oletko varma, että vika on todellakin habituksessasi? He moittivat pukeutumistasi, mutta eivät anna mitään yksityiskohtaisempaa palautetta? Jotenkin kuulostaa siltä, että he yrittävät löytää tekosyyn antaa sinulle potkut.
Vierailija kirjoitti:
Työkavereilla on yleensä farkut, lenkkarit ja peruspaita tms. mutta nuo näyttävät hyvältä heidän päällään koska ovat hoikkia. :/
Surullinen fakta on että edustushommiin harvoin halutaan lihavia. Mitä tahansa teetkin näytät aina nuhruiselta ja epäsiistiltä.
Mutta mites hiukset? Suosittelisin värjäämistä jos et jo värjää. Hiukset myös KIINNI ellei sulla ole erityisen paksut ja kauniit hiukset.
Meikki ei ole niin tärkeää, kunhan iho ei kuki. Ripsiväriä kannattaa välttää jos et osaa meikata, tulee vähän sellainen sutturalookki muuten.
Onko Stockmannilla enää ilmaista öukeutumisneuvontaa? Kauan sitten oli.
Katso, että hiukset, meikki ja kengät ovat aina tiptop. Mene varmuuden vuoksi värianalyysiin ja katso, että käytät sinulle parhaimpia värejä. Jos musta ei sovi sinulle, et ikinä tule näyttämään siistiltä ja huolitellulta täysmustissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että vika on todellakin habituksessasi? He moittivat pukeutumistasi, mutta eivät anna mitään yksityiskohtaisempaa palautetta? Jotenkin kuulostaa siltä, että he yrittävät löytää tekosyyn antaa sinulle potkut.
Tämä mullekin tuli mieleen, että haluavat eroon susta. Laitan sähköpostilla kyselyä asianosaisille henkilöille ja pyydä selventämään millainen pukeutuminen on hyvä ja mikä nyt on huonosti. Ihan yksityiskohtaisesti. Sitten sulla on edes jotain oikeusturvaa.
Esim tuo aloituksen asu kuulostaa ihan hyvältä, ellei tuo siisti paita nyt ollut joku törkeän avonainen tms, vaan tyyliin valkoinen t-paita neuleen alla.
Ap, kertomasi kuulostaa kyllä hiukan erikoiselta. Toteat, että sinulta vaaditaan business casual - pukeutumista, mutta työkaverisi käyttävät kuitenkin farkkuja ja lenkkareita - jotka eivät em. koodiin sovi. Hmm. - Mutta asiaan olisi helpompi ottaa kantaa, jos kertoisit, millaista työtä teet, mitä tilanteita työpäiväsi sisältyy, keitä tapaat jne. Mitä ylipainoon tulee, se ei sinänsä estä pukeutumasta asiallisesti ja hyvin. Ydinasia on oman vartalosi tunteminen ja hyväksyminen ja pukeutuminen sen mukaan. Vaatteiden tulee istua ja olla sopivan kokoisia sekä riittävän hyvälaatuisia. Halvoista materiaaleista valmistetut ja huonosti ommellut vaatteet antavat nuhruisen vaikutelman, valitettavasti.
Kokonaisuuteen vaikuttavat paljon myös hoidetut ja siistit hiukset, kevyt meikki jne. Paljastavat vaatteet ja kilo koruja eivät kuulu työpukeutumiseen.
Tsemppiä, ap! Asialinen pukeutuminen ei ole rakettitiedettä, ja apua voit saada esim. tavaratalojen (Stocka, Sokos) pukeutumisneuvojilta. Ja muista: toisin kuin joku täällä väitti, ylipainoisen ei tarvitse näyttää nuhruiselta/epäsiistiltä; kaikenkokoiset voivat pukeutua asiallisesti ja kivasti!
Katso omenavartalon pukeutumisvinkkejä. Jos sulla on hoikat jalatkin, sulle sopii jakkupuku oikein hyvin.
Osta laadukas jakkupuku ja sen alle muotoilevat alusvaatteet.
Yksi siisti jakkupuku riittää. Jos joku sanoo siitä, sanot, että tämä on sun univormu.
Hei AP, täällä kohtalotoveri! Lihoin noin 15kg ja kaikki vanhat työvaatteeni näyttivät sen jälkeen todella epäasialliselle päälläni. Rohkaustuin sitten käymään Stockalle pukeutumisneuvonnassa ja se oli ihanaa! Ammattilainen haastatteli ja mittasi minut ensimmäisellä kerralla ja toisella tapaamisella oli varannut yksityisen sovitustilan ja kaksi rekillistä minulle sopivia vaatteita. Tein ostoksis noin 600 eurolla ja se kyllä kannatti. Olo on aivan erilainen, kuin huonosti istuvissa tai valituissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP, täällä kohtalotoveri! Lihoin noin 15kg ja kaikki vanhat työvaatteeni näyttivät sen jälkeen todella epäasialliselle päälläni. Rohkaustuin sitten käymään Stockalle pukeutumisneuvonnassa ja se oli ihanaa! Ammattilainen haastatteli ja mittasi minut ensimmäisellä kerralla ja toisella tapaamisella oli varannut yksityisen sovitustilan ja kaksi rekillistä minulle sopivia vaatteita. Tein ostoksis noin 600 eurolla ja se kyllä kannatti. Olo on aivan erilainen, kuin huonosti istuvissa tai valituissa vaatteissa.
Stockaltakin tultiin kommentoimaan
Voiko vika olla siinä, että käytät liian pieniä vaatteita, ja anteeksi sanavalintani, mutta makkarat pursuavat niistä vähän törkeän näköisesti? Lihoin itse stressin vuoksi 20 kg lyhyessä ajassa ja en raaskinut ostaa uusia vaatteita, jotka olisi riittävän löysät päällä vaan toivoin, että laihdun ja ostin vain sellaisia, jotka juuri ja juuri mahtuu päälle. Ja törkeän näköistä oli. Nyt tosin olen laihtunut ja ne istuu ok päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkavereilla on yleensä farkut, lenkkarit ja peruspaita tms. mutta nuo näyttävät hyvältä heidän päällään koska ovat hoikkia. :/
Ok jos niiltä siis hyväksytään tuollaiset ja sinulla ei riitä vähän skarpimpikaan, kyse lienee läskivihasta tai muusta sinua kohtaan henkilökohtaisesti tunnetusta vieroksunnasta, ei oikeasti pukeutumisestasi. Pukeutumisen muutokset siksi myös tuskin auttavat. Alkaisin heti katsella toista työpaikkka.
Moni nainen näyttää nuhjuiselta koska hiuksille ei välitetä tehdä mitään. Värjää hiukset ellei sinulla ole luonnostaan nätti ja siisti väri (tummat, blondit yms). Suomalaisten luonnollinen hiirenharmaa/punertava vaaleanruskea/maantie hiusväri on valitettavasti sen verran ruma että värjäyshommiin joutuu 90% naisista.
Hiukset myös pitäisi laittaa kiinni. Etuprofiili voi näyttää siistiltä, mutta suurin osa ihmisistä näkee sinut sivulta tai takaa. Hiukset auki monen sivuprofiili on ihan lättänä.
Tonnin joudut kyllä varaamaan asiallisiin vaatteisiin. Kengät, hame (lihavalle ehdottomasti korkea hame!) ja laadukas yläosa. Huomioi että kengät erittäin tärkeät, ei millään kävelykengillä tai lenkkareilla töihin!
Kuntoon pitää laittaa myös meikki ja kampaus. Kai osaat?