Mistä saa selville, onko virkaan valittu oikeasti suorittanut koko sen tutkinnon, jonka perusteella valinta on tehty?
Olen kuullut huhuja, että "maisterilla" on gradu tekemättä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten virkojen hakemukset liitteineen ovat julkista tietoa. Kun virkaan on joku valittu, voi hänen hakemuksensa käydä lukemassa siellä, missä valinta on tehty. Yleensä siellä on ratkaisevista todistuksista kopiot.
Sitäkin on joskus sattunut, että kaikkien hakijoitten hakemukset liitteineen ovat tulleet päätöksen liitteenä kaikille hakijoille. Periaatteessa laillista, kunhan henkilötunnukset eivät ole näkyvissä.Outoa näin yksityisyyden suojan aikana.
Koulutodistukset ovat julkista tietoa.
Myöskään hetu ei ole salainen tieto.
Ei niitä kenenkään koulutodidtuksia tarvitse muille hakijoille näyttää, eikä näytetäkään.
Työnantaja tarkistaa tarvittaessa ovatko hakemus ja virallisesti oikeaksi todistettu CV paikkansa pitäviä.
Hakijoista tehdään ns. niin sanottu referaatti eli lyhennelmä, esimerkiksi lautakunnalle.
Sen jälkeen, kun haetun viran johtajat ja muut esimiehet, ovat haastatteluun kutsutut haastatelleet.
Nämä tekevät esityksen lautakunnalle, kuka hakijoista tulisi virkaan valita.
Ap hössöttelee ja vauhkoaa, vaikka ei edes tiedä, millainen prosessi virkaan valinta on.
Huom. Virantäytössä noudatetaan niitä vaatimuksia, joita hakuilmoituksessa on kerrottu. Esimerkiksi jos siinä on mainittu kokemus, mutta ei koulutusta, niin silloin pisteytetään kokemus, ei koulutus. Virkaan valitaan pätevin, ei välttämättä korkeimman koulutuksen omaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisten virkojen hakemukset liitteineen ovat julkista tietoa. Kun virkaan on joku valittu, voi hänen hakemuksensa käydä lukemassa siellä, missä valinta on tehty. Yleensä siellä on ratkaisevista todistuksista kopiot.
Sitäkin on joskus sattunut, että kaikkien hakijoitten hakemukset liitteineen ovat tulleet päätöksen liitteenä kaikille hakijoille. Periaatteessa laillista, kunhan henkilötunnukset eivät ole näkyvissä.
Nykyisin ei suuria määriä liitteitä enää lähetellä.
Virallisesti oikeaksi todistettu, esim.notaarin allekirjoittama cv riittää.
Vierailija kirjoitti:
Huom. Virantäytössä noudatetaan niitä vaatimuksia, joita hakuilmoituksessa on kerrottu. Esimerkiksi jos siinä on mainittu kokemus, mutta ei koulutusta, niin silloin pisteytetään kokemus, ei koulutus. Virkaan valitaan pätevin, ei välttämättä korkeimman koulutuksen omaavaa.
Paitsi, että tiettyihin, vaativimpiin virkoihin edellytetään tiettyä koulutusta.
Lääkäri, insinööri, lakimies ja vastaavat.
Työnantaja tarkistaa tutkintotodistukset haun jälkeen, jos valitaan. Eli ei voi tulla valituksi, jos paperit puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua kiinnostaa? Jos sua ei valittu niin tyydy siihen äläkä kadehdi.
Ei siihen tarvitse tyytyä.
Julkisten virkojen valinta päätöksistä voi ja saa aina valittaa, jos katsoo tulleensa syrjityksi.
-eri
Mutta jos ei ole itse hakenut, niin valittaa ei voi.
Virantäytöstä voi valittaa muutkin. Siitä on tehtävä viranhaltija/ toimielinpäätös ja ne on valituskelpoisia. Työsuhteen osalta riitauttamisen voi tehdä vain hakija itse, jos katsoo tulleensa syrjityksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tarkistaa tutkintotodistukset haun jälkeen, jos valitaan. Eli ei voi tulla valituksi, jos paperit puuttuvat.
Niinkö? Mun papereita ei ole katsottu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tiedät millä perusteella valinta on tehty?
Koska näin valintapäätöksen. Olen töissä samassa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Mun papereita ei ole katsottu.
Ei minunkaan. Cv ja hakemus riittivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin on joskus sattunut, että kaikkien hakijoitten hakemukset liitteineen ovat tulleet päätöksen liitteenä kaikille hakijoille. Periaatteessa laillista, kunhan henkilötunnukset eivät ole näkyvissä.Nykyisin ei suuria määriä liitteitä enää lähetellä.
Virallisesti oikeaksi todistettu, esim.notaarin allekirjoittama cv riittää.
Olen hakenut monta kertaa virkaa eikä kertaakaan ole kyselty mitään notaarin allekirjoittamaa CV:tä. Ja olen saanut viran 6 kertaa eli joko vaihtanut paikkakuntaa tai vaativampiin tehtäviin, mutta ei kunnalla tai valtiolla mitään tuollaista ole vaadittu viimeisen 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyysit sen kirjaamosta vai näit miten?
Jos olet samassa työpaikassa töissä, niin miksi ihmeessä et pyydä kirjaamosta haluamiasi tietoja, joskin ne koulutodistukset jne. jää sinulta näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy henkilöltä itseltään? On ilmeisesti tuttavasi, kun tiedät hänen opiskeluhistoriankin. Ei siis luulisi olevan hankala päivittää kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä kiinnostaa, jos epäpätevä on valittu, vaikkei itseäni valittaisikaan. Tuollainen tieto on julkista. Millaisesta virasta on kyse?
Minut valittiin epäpätevänä. Tosin oli työkokemusta. Miksi se kiinnostaa?
Oma työ- ja tutkintotodistukseni katsottiin haastattelun yhteydessä. Niitä tarvittiin myös "ikälisien" määrittelyä varten. Millään ilveellä en olisi päässyt livahtamaan virkaan ilman gradua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin on joskus sattunut, että kaikkien hakijoitten hakemukset liitteineen ovat tulleet päätöksen liitteenä kaikille hakijoille. Periaatteessa laillista, kunhan henkilötunnukset eivät ole näkyvissä.Outoa näin yksityisyyden suojan aikana.
Ei niitä kenenkään koulutodidtuksia tarvitse muille hakijoille näyttää, eikä näytetäkään.
Työnantaja tarkistaa tarvittaessa ovatko hakemus ja virallisesti oikeaksi todistettu CV paikkansa pitäviä.
Hakijoista tehdään ns. niin sanottu referaatti eli lyhennelmä, esimerkiksi lautakunnalle.
Sen jälkeen, kun haetun viran johtajat ja muut esimiehet, ovat haastatteluun kutsutut haastatelleet.Nämä tekevät esityksen lautakunnalle, kuka hakijoista tulisi virkaan valita.
Ap hössöttelee ja vauhkoaa, vaikka ei edes tiedä, millainen prosessi virkaan valinta on.
Minä tiedän, millainen prosessi VIRKAvalinta on, kun olen ollut kummallakin puolella. Jos joku, vaikka ap pyytää johonkin virkavalintaan liittyviä asiakirjoja, hänellä on oikeus saada ne nähtäväksi. En nyt muista, oliko se hallintolaki vai julkisuuslaki, jossa se määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä kiinnostaa, jos epäpätevä on valittu, vaikkei itseäni valittaisikaan. Tuollainen tieto on julkista. Millaisesta virasta on kyse?
Minut valittiin epäpätevänä. Tosin oli työkokemusta. Miksi se kiinnostaa?
Ei valittu toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, eikä pitempiaikaiseen sijaisuuteen, jos oli yksikin pätevä hakija, jos oli kyse sellaisesta, jossa on jotain lakisääteisiä kelpoisuusehtoja. Tai sitten sinä olit rehtorin / puheenjohtajan / johtavan hoitajan tms. sukulainen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että tiettyihin, vaativimpiin virkoihin edellytetään tiettyä koulutusta.
Lääkäri, insinööri, lakimies ja vastaavat.
Ja jotenkin oletat, että siinä hakuilmoituksessa tätä ei ole kerrottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen, kun haetun viran johtajat ja muut esimiehet, ovat haastatteluun kutsutut haastatelleet.Nämä tekevät esityksen lautakunnalle, kuka hakijoista tulisi virkaan valita.
Minä tiedän, millainen prosessi VIRKAvalinta on, kun olen ollut kummallakin puolella. Jos joku, vaikka ap pyytää johonkin virkavalintaan liittyviä asiakirjoja, hänellä on oikeus saada ne nähtäväksi. En nyt muista, oliko se hallintolaki vai julkisuuslaki, jossa se määrätään.
Ja koska tiedät, niin varmasti kerrot, mitä nämä asiakirjat täsmällisestiottaen ovat:
Sivusta: No kuule, ne kaikki näkyy sen lautakunnan tai viranhaltijan pöytäkirjasta, joka on valinnan tehnyt.
Eivät ne ole mitään salaista tietoa, koska päätöksistä on valitusoikeus.
Näin julkisella sektorilla toimitaan, koska laki näin määrää.