Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista merkeistä päättelitte, että pojallanne on kaveriinsa jokin syvällisempi kuin vain kaveri-/ ystävyyssuhde?

Vierailija
05.09.2022 |

Yläkoulun kasiluokalla olevista pojista kyse. Kaveri oli taas meillä lähes koko viikonlopun ja jotenkin vain kaikesta heidän välisestään kanssakäymisestä on aistittavissa, että tässä olisi kyse jostain muustakin kuin ihan vaan tavallisesta kaverisuhteesta. Poika ei ole puhunut mitään mahdollisesta homoseksuaalisuudesta (eikä toisaalta kyllä mistään tytöistäkään tai muusta tähän liittyvästä). Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisista merkeistä itse tiesitte omien etenkin poikienne kohdalla, että kaverin kanssa on jotain muutakin meneillään. Muitakin kavereita hänellä siis on, mutta kenestäkään muusta ei ole tullut samanlaista "tunnetta" kuin tästä yhdestä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelisin pojan kanssa rakastavasti ja rakentavasti ystävyydestä ja rakkaudesta.

Ystävyys on hieno asia. Toisin ilman syytöksiä, rakkaudellisella mielellä esille sen, että vaikka tänä aikana on kaikenlaisia muotivirtauksia, ei mies voi rakastaa miestä samalla tavalla kuin naista. Ja tietynlainen läheisyys kuuluu ainoastaan avioliittoon miehen ja vaimon välille. Voisimme lukea yhdessä Raamattua ja hakea rohkaisua.

Tottakai voi rakastaa miestä "samoin kuin naista". Eikä todellakaan pidä mennä naisen kanssa suhteeseen jos on homo.

Sitten jos on kristitty, tilanne on mutkikkaampi, mutta ei silloinkaan voi sitä ominaisuutta itsestään kieltää eikä torjua.

Vierailija
62/80 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen niin kuin Jari Sinkkonen sanoo että ihmiseltä jää joku vaihe elämässä elämästä jos rupeaa liian nuorena parisuhteeseen.

Puhuisin ylipäätään poikani kanssa että Suomessa on seksin suojaikänä 16v että se tarkoittaa että asiantuntijat ovat arvioineet että alle 16-vuotiaana harrastettu seksi ei ole nuorelle hyväksi. Itse harrastin seksiä 16v ekaa kertaa ja olisi saanut jäädä nekin kokeilut tekemättä.

Yökyläilyä saisi harrastaa kumppanin kanssa sitten 16v ylöspäin. Eiköhän tuo kumppani ole, kyllä äidin vaisto on usein oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen niin kuin Jari Sinkkonen sanoo että ihmiseltä jää joku vaihe elämässä elämästä jos rupeaa liian nuorena parisuhteeseen.

Puhuisin ylipäätään poikani kanssa että Suomessa on seksin suojaikänä 16v että se tarkoittaa että asiantuntijat ovat arvioineet että alle 16-vuotiaana harrastettu seksi ei ole nuorelle hyväksi. Itse harrastin seksiä 16v ekaa kertaa ja olisi saanut jäädä nekin kokeilut tekemättä.

Yökyläilyä saisi harrastaa kumppanin kanssa sitten 16v ylöspäin. Eiköhän tuo kumppani ole, kyllä äidin vaisto on usein oikeassa.

Eiköhän ole aika tavallista, että ihmisillä on seurustelu- ja seksisuhteita jo ennen tuota 16 ikävuotta? Monissa maissa tuossa iässä mennään jo naimisiin ja odotetaan ensimmäisiä lapsia.

Vierailija
64/80 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikesta päätellen kannattaa vain olla hiljaa ja antaa poikien vaan olla. Näin näistä vastauksista olin päättelevinäni, että utelemalla voisin aiheuttaa vain vahinkoa aikaan. Toki olisi kiva tästäkin asiasta hänen kanssaan avoimesti puhua, mutta voi olla ettei tällainen asia ole vielä nykypäivänäkään sellainen, josta nämä nuoret haluaisivat ihan mutkattomasti puhua.

ap

Vierailija
65/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samanlaista kiehnäämistä ja muuta oli omassakin nuoruudessa poikaystävän kanssa. Kaikki laitettiin kaverillisen veljeilyn piikkiin, jotta kukaan ei tajua (eikä niin kyllä tajunnutkaan), mitä meillä pojilla oli keskenämme tekeillä. Ihan samanlailla ei voitu tietenkään olla avoimia 1980-luvun Turussa kuin nykypäivänä, mutta suljettujen ovien takana tapahtui sitten kaikkea sellaista, mitä ei täällä viitsi edes kertoa, mutta sanottakoot että kaikki mahdollinen ja mahdoton tuli kokeiltua, kun kämpästä valot sammui ja kaveri oli "yökylässä". Yläasteella oltiin silloin kanssa.  Jos veikata pitää, niin tuossa viittaa kaikki merkit siihen, että pojat ovat enemmän kuin sydänystäviä toisilleen.

Vierailija
66/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äiti joku perverssi, kun lapsen seksiasiat noin paljon kiinnostaa

Vierailija
67/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidinvaistolla sen huomaa pikkuasioista. Itse en ole kysellyt, kun voihan teineillä olla ihan mitä vain kehitysvaiheitakin ja identiteettiä vasta etsitään. Olen vasn sanonut, että mulle on pääasia, että hän on onnellinen, eikä ole merkitystä sillä, tykkääkö tytöistä vai pojista.

Vierailija
68/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmillani oli aikoinaan kesämökki saaressa. Naapurimökin mökin omistajan teini-ikäinen poika tuli usein kavereittensä (3-4) kanssa mökille uimaan ja aikaa kuluttamaan. Eipä jäänyt epäselväksi, mitä muuta he siellä mökillä touhuilivat. Terassillakin , josta oli suora näkyvyys mun vanhempien mökille. No, vanhemmat möivät mökin pois.

Vierailija
69/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheiset ystävät, etenkin nuoret, viettävät paljon aikaa yhdessä. Ei siinä ole mitään ihmeellisempää. Loukkaat mahdollisesti poikaa jos alat epäilemään jotain muuta.

Miten se voisi loukata, kun nykyään se on yleistä ja hyväksyttyä?

Vierailija
70/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri aviomieheni nuoruuden aikaisia valokuvia. Siellä ollaan kaulakkain, alasti, meikattuna, hiuksiakin niissä pörrötellään, mitä lie. Kaikista näistä tuli aikuisina ihan normaaleja heteronoloisia miehiä. Minusta on ihanaa, että he saivat kasvaa hölmöillen ja näyttäen tunteitaan. Pojat kaipaavat muutakin fyysistä läheisyyttä kuin väkivaltaa ja nujuamista.

Vierailija
71/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eheytyshoitoa on tarjolla.

Vierailija
72/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri samanlaista kiehnäämistä ja muuta oli omassakin nuoruudessa poikaystävän kanssa. Kaikki laitettiin kaverillisen veljeilyn piikkiin, jotta kukaan ei tajua (eikä niin kyllä tajunnutkaan), mitä meillä pojilla oli keskenämme tekeillä. Ihan samanlailla ei voitu tietenkään olla avoimia 1980-luvun Turussa kuin nykypäivänä, mutta suljettujen ovien takana tapahtui sitten kaikkea sellaista, mitä ei täällä viitsi edes kertoa, mutta sanottakoot että kaikki mahdollinen ja mahdoton tuli kokeiltua, kun kämpästä valot sammui ja kaveri oli "yökylässä". Yläasteella oltiin silloin kanssa.  Jos veikata pitää, niin tuossa viittaa kaikki merkit siihen, että pojat ovat enemmän kuin sydänystäviä toisilleen.

Alkoi ihan kiinnostaa kun sanoit ettei täällä viitsi kertoa. Mitä tarkoitat, että "kaikki mahdollinen ja mahdoton tuli kokeiltua" ?

Vierailija
73/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikesta päätellen kannattaa vain olla hiljaa ja antaa poikien vaan olla. Näin näistä vastauksista olin päättelevinäni, että utelemalla voisin aiheuttaa vain vahinkoa aikaan. Toki olisi kiva tästäkin asiasta hänen kanssaan avoimesti puhua, mutta voi olla ettei tällainen asia ole vielä nykypäivänäkään sellainen, josta nämä nuoret haluaisivat ihan mutkattomasti puhua.

ap

Nykypäivänäkään... Koskaan historiassa ei ole ollut eikä tule olemaan aikaa, jolloin jälkeläiset haluaisivat keskustella seksistä vanhempiensa kanssa. Ei hetero- eikä homoseksistä, ei omasta eikä vanhempien.

Vierailija
74/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat, että on "aistittavissa"?

Kannattaa varoa tekemästä omia päätelmiä, tai ainakaan sanomasta niitä pojalle.

En toki ole missään itse teossa poikia tavannut, mutta jostain pienistä eleistä ja asioista sen huomaa. Poika saattaa esim. silitellä kaverinsa hiuksia, istua tavallista lähempänä, kehua hänen kaikkia tekemisiään ym. kaikkea pientä, joka ei näytä ihan tavalliselta kaverien väliseltä kanssakäymiseltä. Jotenkin tuntuu että kynnys esim. koskettamiseen on paljon alempana tämän tietyn kaverin kanssa. Samoin kun ovat erillään, niin puhelimen ääressä ollaan koko ajan ja laitetaan tälle kaverille viestiä. Vaikea tästä on mitään varmoja johtopäätöksiä tehdä, mutta jotenkin tulee äitinä vain sellainen olo että jotain on meneillään.

ap

Miehen malli on edelleen ahdas ja (hetero)miesten välistä (kaverillista) läheisyyttä pidetään omituisena. Jos tyttäresi silittää kaverinsa hiuksia ja istuu tätä lähellä, epäiletkö että he ovat enemmänkin kuin ystäviä?

Miehet ja naiset ovat erilaisia. En osaa sanoa, onko kyseessä ns. varma merkki, mutta itse en osaa kuvitella yhtään syytä, miksi heteromies (tai heteropoika) silittelisi samaa sukupuolta olevan kaverinsa hiuksia ilman erityistä syytä.

Vierailija
75/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ala olettamaan mitään ja utelutkin voivat olla kiusallisia. Ole kuitenkin rakastava lastasi kohtaan riippumatta siitä, mitä suuntausta hän edustaakin. Kannattaa esittää kiinnostusta hänen ystäviään kohtaan (kysellä kuulumisia jne). Ehkä sitten asiat etenevät siitä omalla painollaan (toivottavasti). Ainakin nyt näyttää siltä, että lapsesi uskaltaa olla rentoutuneesti ja avoimesti ystävänsä kanssa kotona, joten kenties kasvatus on ollut onnistunutta. Olet siis mahdollisesti antavat sellaisen kuvan, että he kelpaavat sellaisina kuin ovat.

Vierailija
76/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toki ole missään itse teossa poikia tavannut, mutta jostain pienistä eleistä ja asioista sen huomaa. Poika saattaa esim. silitellä kaverinsa hiuksia, istua tavallista lähempänä, kehua hänen kaikkia tekemisiään ym. kaikkea pientä, joka ei näytä ihan tavalliselta kaverien väliseltä kanssakäymiseltä. Jotenkin tuntuu että kynnys esim. koskettamiseen on paljon alempana tämän tietyn kaverin kanssa. Samoin kun ovat erillään, niin puhelimen ääressä ollaan koko ajan ja laitetaan tälle kaverille viestiä. Vaikea tästä on mitään varmoja johtopäätöksiä tehdä, mutta jotenkin tulee äitinä vain sellainen olo että jotain on meneillään.

ap

Miehen malli on edelleen ahdas ja (hetero)miesten välistä (kaverillista) läheisyyttä pidetään omituisena. Jos tyttäresi silittää kaverinsa hiuksia ja istuu tätä lähellä, epäiletkö että he ovat enemmänkin kuin ystäviä?

Miehet ja naiset ovat erilaisia. En osaa sanoa, onko kyseessä ns. varma merkki, mutta itse en osaa kuvitella yhtään syytä, miksi heteromies (tai heteropoika) silittelisi samaa sukupuolta olevan kaverinsa hiuksia ilman erityistä syytä.

Niin. Sinä et osaa kuvitella. Mutta joku toinen mies tai poika osaa. Ja silloin on omituista, jos leimataan homoksi.

Vierailija
77/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäinen mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin. Sinä et osaa kuvitella. Mutta joku toinen mies tai poika osaa. Ja silloin on omituista, jos leimataan homoksi.

No joku herkkä mies tai poika ehkä osaa, mutta silloin ei taidakaan olla kovin heterosta kyse enää.

Vierailija
78/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa pojalle, että tuollainen lääppiminen ja vieressä nuohoaminen on sopimatonta ja varmaan siitä kaveristakin ahdistavaa.

Vierailija
79/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetyt kondomit roskiksessa oli se merkki, mistä päättelin että kyseessä on muukin kuin pelkkä ystävyys.

Vierailija
80/80 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sukulaispoikaa on miesten välisen rakkauden edustajia ja heistä kyllä asian näki jo hyvin varhain, kouluiän kynnyksellä. Julkitulo tapahtui siinä parikymppisinä mutta oli heille jotenkin pettymys kun ei saanut aikaan kohahdusta, asia oli saanut hiljaisen hyväksynnän jo vuosien saatossa, myös mummien ja pappojen taholta. Kukaan ei keskenään arvuutellut asioita mutta oli tullut itsekseen siihen tulokseen että näin se varmaan täytyy olla. Jotenkin se vaan tuntui luontevalta heidän kohdallaan niin ei vanhempi väkikään yllättynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi