Hoitajana olen sitä mieltä, että ongelma ei ole palkassa tai työn raskaudessa VAAN
... p a s k i a i s i s s a työkavereissa. Yksikin inhottava työkaveri tiimissä onnistuu myrkyttämään ilmapiirin ja tekee koko työpäivästä hirveän. Tiuskimista, mykkäkoulua, syyttelyä, haukkumista jne. Eikä auta vaikka kaikki valittaisivat tästä henkilöstä, kun ei ole varaa pistää ketään pihalle. Puhuttelut eivät näihin kiusaajiin tehoa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat puhuu aina kuinka vastuullista työtä tekee ja perustaa siihen palkka vaatimuksensa. Hoitaja tekee virheen niin korkeintaan yksi henkilö kuolee mutta otetaan esimerkiksi toinen ammattiryhmä lentokoneasentaja se tekee virheen niin saattaa useita satoja kuolla ja silti hoitajilla on parempi palkka jo nyt mitä on monella lentokoneasentajalla vaikka lentokone asentaja on yksityisellä puolella kerryttämässä verovaroja ja hoitaja on julkisellapuolella vain tuhlaamassa verovaroja
Onpa ajattelematon kommentti. Entäpä jos se yksi kuollut ihminen on nimenomaan sinun omaisesi? Ei pidä myöskään väheksyä sitä, miltä hoitajasta tuntuu, jos tietää olleensa osallisena jonkun turhaan kuolemaan esimerkiksi kiireen tai väärän kommunikaation vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yökkö80 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mikä yllätys, jälkeen kerran hoitsu käyttää nettoperuspalkkaa, kun se oikea 3500euron bruttopalkka ei vetäisi yhtä paljon sympatiapisteitä. Älkää viitsikö.
Siihen saa tehdä kolmivuorotyötä ja keskimäärin yksi viikonloppu kolmesta on vapaa. Olisiko sinusta yövuoroon? Luulen että jo yhden vuoron jälkeen mielipiteesi voisi muuttua siihen suuntaan että hoitaja on pienen palkkansa ansainnut.
Tämäkin väite on monesti alas ammuttu. Esim. poliisit tekee samaa työryhmiä ja yötyötä samalla palkalla kuin hoitajatkin, monella alalla vieläkin pienemmällä palkalla.
Poliiseilla on paremmat palkat, palkanlaskijana tiedän. Kaikilla miesvaltaisilla aloilla on.
Olen oikeasti yllättynyt mikäli lasket sekä poliisin että hoitajien palkkoja.
En oikein usko tähän.
Tiedätkö että voin tuntea hoitajia ja he ovat näyttäneet palkkalappujaan mulle kysyessään neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole tarvinnut mitään sairaalahoitoa, en halua olla ahneiden ja ilkeiden hotajien kanssa tekemisissä.
Hoitajien palkka on juuri oikealla tasolla jo nyt.
Vastuuta teillä ei ole, lääkäri tekee päätökset ja te suoritatte.Moni muu ammattiryhmä ansaitsee vähemmän, vaikka on kouluttanut.
Moni muu tekee vuorotöitä.
Harva syö työajalla, kuten hoitajat (lounastauko on palkkaton muilla aloilla)
Kahvitaukoja ei ole.
Toivottavasti et tarvitsekaan sairaalahoitoa ja pysyt terveenä.
Kummasti hoitaja voi päätyä oikeuteen toteuttaessaan lääkäriltä saaman ohjeen, joka on jo annettaessa väärin. Hoitajan tehtävä on huomata kaikki mahdollinen, jos ei huomaa niin on vastuussa koska toteuttaa hoitotyön. Hoitaja on vastuussa kaikesta tekemästään. Lääkäri on vastussa potilaan hoidosta, ei siitä miten hoito toteutuu käytännössä. Ja vaikka lääkäri mokaa, hoitajan niskaan se pska aika usein lankeaa.
Hoitajat syö työajalla, heillä on myös velvollisuus nousta kesken aterinan pyyhkimään pyllyjä ja hoitamaan oksentavaa tai vertavuotavaa potilasta. Heillä on velvollisuus vastata hoitajakutsuun, vaikka potilas vaan pyytää antamaan kaukosäätimen metrin päästä. Ihan sama vaikka olet juuri istunut ruokasi kanssa alas. Mulla on mennyt ruokataukoon parhaimmillaan tunti, kun olen juossut tällaisia pikku tehtäviä ja saanut sitten joskus lapioitua kylmän ruoan suuhuni. Sitten joku omainen katsoo ohimennen, että tuolla kahvihuoneessa tuokin istuu, vaikka olen juuri suhannut osaston läpi asioita toimittaen ja päässyt viimein takaisin ruokani ääreen.
En tiedä millä alalla ei ole taukoja. Lain mukaan ne kuuluvat työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät koskaan muista mainita pitkiä lomiaan?
Siksi kun suurella osalla ei ole lomat niin pitkiä kuin yleisesti luullaan. Mulla on vuodessa 30 lomapäivää ja kesällä saan pitää kerralla enintään 3vk putkeen. Töitä olen tehnyt neljä vuotta.
Minä olen tehnyt töitä 15 vuotta ja minulla kuten kaikilla muillakin yksityisen sektorin työntekijöillä on lomaa 25 päivää (+5 lauantaita mitkä olisivat lomaa muutenkin)
Minullapa on yksityisellä sektorilla 36 lomapäivää 15 vuoden työskentelyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä olen kuunnellut hoitoalalla olevan sukulaisen juttuja, niin isoin ongelma tuntuu olevan huonosti toimivat organisaatiot ja surkea esimiestyö. Työntekijän vaikutusmahdollisuudet ovat nolla, kun vedotaan vaan esimiehen esimieheen ja piiloudutaan organisaation tai kunnan byrokratian taakse. Todellisia vastuunkantajia ei tunnu olevan, eikä kellään ole natsoja muutosten tekemiseen. Sama tehoton ralli vaan jatkuu vuodesta toiseen.
Yhtenä isona ongelmana pidän myös sitä, että hoitajat itse suostuvat tekemään tuplavuoroja jne, kun "kuka ne mummot muuten hoitaa". Ei ymmärretä, että on esimiehen ongelma, kuka hoitaa mummot. Tavallinen hoitaja kahden tonnin nettopalkalla ei missään nimessä voi olla vastuussa riittävän työvoiman järjestämisestä. Pitäisi lopettaa se uhrautuminen ja itsensä pitäminen korvaamattomana. Esimies järjestäköön asian, siitähän hän saa korvauksen että on vastuussa. Tämä on ongelma niin kauan kuin marttyyrihoitajia riittää.
Tämähän se on. Uhrautuminen ja omasta selkärangasta lisätyön repiminen pitäisi lopettaa. Helpommin sanottu kuin tehty, kun nyt tarjotaan reippaita korvauksia siitä että venyt ja vanut tuplavuoroon uudelleen ja uudelleen. Kyllähän siinä palkkalappu näyttää paremmalta, mutta itseä ajetaan myös loppuun ja jossain vaiheessa iskee saikutus, kun ei enää pää tai kroppa kestä. Se vähän on niin, että moni osasto pyörii tällä tavalla ja tämä on se, millä taataan ettei kukaan jää hoitamatta. Olen itse jättämässä alan, mutta satunnaisesti teen vielä yksittäisiä työvuoroja uuden alan opintojen ohella. Kas kummaa, esimies soittelee melkein joka viikko ja yrittää houkutella työvuoroon, kun pula tekijöistä on jokapäiväistä. Säälin kollegoja, jotka räpistelevät tilanteessa eiväkä saa helpotusta.
Oikeasti asioista tietävä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät koskaan muista mainita pitkiä lomiaan?
Mulla on ihan yhtä paljon lomaa kuin sullakin. Ei todellakaan ole kaikilla hoitajilla pitkiä lomia. Mulla kertyi tälle lomakaudelle 33 päivää lomaa ja lauantait kuluttaa lomaa. Eli neljän viikon kesäloma ja talvilomaa 9 päivää.
Auts. Normaali maksimi on 30 päivää :=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole tarvinnut mitään sairaalahoitoa, en halua olla ahneiden ja ilkeiden hotajien kanssa tekemisissä.
Hoitajien palkka on juuri oikealla tasolla jo nyt.
Vastuuta teillä ei ole, lääkäri tekee päätökset ja te suoritatte.Moni muu ammattiryhmä ansaitsee vähemmän, vaikka on kouluttanut.
Moni muu tekee vuorotöitä.
Harva syö työajalla, kuten hoitajat (lounastauko on palkkaton muilla aloilla)
Kahvitaukoja ei ole.Toivottavasti et tarvitsekaan sairaalahoitoa ja pysyt terveenä.
Kummasti hoitaja voi päätyä oikeuteen toteuttaessaan lääkäriltä saaman ohjeen, joka on jo annettaessa väärin. Hoitajan tehtävä on huomata kaikki mahdollinen, jos ei huomaa niin on vastuussa koska toteuttaa hoitotyön. Hoitaja on vastuussa kaikesta tekemästään. Lääkäri on vastussa potilaan hoidosta, ei siitä miten hoito toteutuu käytännössä. Ja vaikka lääkäri mokaa, hoitajan niskaan se pska aika usein lankeaa.
Höpöhöpö. Kerro yksikin esimerkki!
Sen mitä olen kuunnellut hoitoalalla olevan sukulaisen juttuja, niin isoin ongelma tuntuu olevan huonosti toimivat organisaatiot ja surkea esimiestyö. Työntekijän vaikutusmahdollisuudet ovat nolla, kun vedotaan vaan esimiehen esimieheen ja piiloudutaan organisaation tai kunnan byrokratian taakse. Todellisia vastuunkantajia ei tunnu olevan, eikä kellään ole natsoja muutosten tekemiseen. Sama tehoton ralli vaan jatkuu vuodesta toiseen.
Yhtenä isona ongelmana pidän myös sitä, että hoitajat itse suostuvat tekemään tuplavuoroja jne, kun "kuka ne mummot muuten hoitaa". Ei ymmärretä, että on esimiehen ongelma, kuka hoitaa mummot. Tavallinen hoitaja kahden tonnin nettopalkalla ei missään nimessä voi olla vastuussa riittävän työvoiman järjestämisestä. Pitäisi lopettaa se uhrautuminen ja itsensä pitäminen korvaamattomana. Esimies järjestäköön asian, siitähän hän saa korvauksen että on vastuussa. Tämä on ongelma niin kauan kuin marttyyrihoitajia riittää.