Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajana olen sitä mieltä, että ongelma ei ole palkassa tai työn raskaudessa VAAN

Vierailija
05.09.2022 |

... p a s k i a i s i s s a työkavereissa. Yksikin inhottava työkaveri tiimissä onnistuu myrkyttämään ilmapiirin ja tekee koko työpäivästä hirveän. Tiuskimista, mykkäkoulua, syyttelyä, haukkumista jne. Eikä auta vaikka kaikki valittaisivat tästä henkilöstä, kun ei ole varaa pistää ketään pihalle. Puhuttelut eivät näihin kiusaajiin tehoa.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat puhuu aina kuinka vastuullista työtä tekee ja perustaa siihen palkka vaatimuksensa. Hoitaja tekee virheen niin korkeintaan yksi henkilö kuolee mutta otetaan esimerkiksi toinen ammattiryhmä lentokoneasentaja se tekee virheen niin saattaa useita satoja kuolla ja silti hoitajilla on parempi palkka jo nyt mitä on monella lentokoneasentajalla vaikka lentokone asentaja on yksityisellä puolella kerryttämässä verovaroja ja hoitaja on julkisellapuolella vain tuhlaamassa verovaroja

Tiivistitkin oivasti sen, miksi arvostus on niin vähäistä ja ajatellaan, että ollaan jo saatu enemmän kuin ansaitaan. Pitäisi varmaan ilmaiseksi työskennellä, kun ala ei tuota valtiolle suoraan rahaa. Terveydenhuolto nähdään pakollisena pahana, joka vaan kuluttaa. Kun asenne on tämä niin ei ihme ettei siihen haluta panostaa.

Vierailija
62/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi nyt elokuussa ensimmäinen hoitoalan harjoittelu. Jo kolmen päivän jälkeen mulle oltiin tehty hyvin selväksi, että olen tyhmä ja hyödytön. Kaikki saamani palaute on negatiivista ja vaikka olen yrittänyt kohdella muita ystävällisesti saan tavalliseenkin puheeseen vastaukseksi "ei puhuttu sulle". Siis muulta henkilökunnalta. Tänään sain satinkutia siitä, etten ole huolehtinut insuliineja asukkaille. Opiskelija.

Taidanpa lopettaa koulun, kun taitaa olla kavereidenkin kokemusten perusteella aika yleinen ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näkynyt myös viime aikoina tuo, muuttoliike. Työkaverit vaihtuvat jatkuvasti, koko ajan saa olla perehdyttämässä uutta. Hieman rasittavaa. No itsekin rupesin opiskelemaan, niin kohta olen osa tuota muuttoliikettä.

Vierailija
64/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat valittavat kaiken aikaa työn raskautta ja vaativat sillä verukkeella lisää palkkaa. Miten se suurempi palkka vaikuttaa jaksamiseen? Itse en olisi jaksanut yhtään enempää hommia kuin mitä tein, vaikka olisin saanut 1000 e/kk lisää palkkaa. 

Eiköhän tuon hoitajan toimenkuvan ja tehtävien laadun pitäisi olla selvillä siinä vaiheessa, kun hoitajaksi alkaa opiskella. Hoitajat hoitavat sairaita ja huonokuntoisia. Onko se hoitajille yllätys? Olen itsekin joutunut riittävän monta kertaa olemaan sairaalapotilaana ja jotain olen nähnyt mitäkin.... Samoin toinen vanhemmistani oli pitkään vanhainkodissa ja se hoito oli kyllä... - sanonko mä mistä! Kahvihuoneesta löytyi useinkin omahoitaja, kun oli jotain kysyttävää vanhempani "hoidosta". 

Lähihoitajaksi voi opiskella valtion maksaman tuen turvin ja opinnot kestävät vuoden. Kaksi lähisukulaista on lähihoitajaksi opiskellut aikuisiällä (toinen suurimmaksi osaksi etänä!!!). Opiskelu ei maksanut siis mitään ja siltä ajalta maksettiin jopa jotain "palkkaa"!! 

Ei jum*lauta taas! Joo, ihan yhtä raskasta se työ on vaikka siitä masettais 10.000e. Mutta kun sitä raskasta työtä on joka tapauksessa tehtävä, niin kyllä siitä kuuluu sitten kunnolla maksaakin! Joko ymmärsit?

Vierailija
65/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isompi palkka auttaa monella tapaa jaksamaan, mm. ettei tarvitse vapaa-aikaa käyttää jatkuvaan penninvenytykseen ja palkkahan on periaatteessa haittakorvaus siitä että myyt vapaa-aikaasi ja itseäsi työnantajalle. Nyt on Rytkönen Tehyn johdossa (Superilta tarvitaan tulitukea kylläkin) sen verran tiukka täti että Jalosenkin pitää keksiä muita argumentteja kuin se viimeiset 15 vuotta toistamansa fraasi: "Ei ole rahaa."

Rytkönen on tyhmä. Hän maalasi itsensä nurkkaan noilla tarkoilla luvuilla. Sillä tietysti saa hetken aplodeja, mutta tie on lyhyt. Fakta on, että rahaa ei ole. Tietysti voidaan nostaa hoitajien palkkoja ja vähentää samalla porukkaa. Se johtaa kovempaan kiireeseen ja vähempään hoitoon.

Ylipäätään hoitajat on joukkopsykoosissa. He ovat lietsoneet itsensä tuohon tilaan ja se ei ole enää missään suhteessa todellisuuteen. Valtaosa hoitajista ei tee vaativaa työtä. Monilla ei ole edes kiire työaikana. Silti nämäkin istuu kahvikupit kädessä huutamassa vaativasta ja raskaasta työstään sen sijaan, että tekisivät töitä.

Tämä! En olisi itse osannut paremmin sanoittaa. Kiitos!

Vierailija
66/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökkö80 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä yllätys, jälkeen kerran hoitsu käyttää nettoperuspalkkaa, kun se oikea 3500euron bruttopalkka ei vetäisi yhtä paljon sympatiapisteitä. Älkää viitsikö.

Siihen saa tehdä kolmivuorotyötä ja keskimäärin yksi viikonloppu kolmesta on vapaa. Olisiko sinusta yövuoroon? Luulen että jo yhden vuoron jälkeen mielipiteesi voisi muuttua siihen suuntaan että hoitaja on pienen palkkansa ansainnut.

Tämäkin väite on monesti alas ammuttu. Esim. poliisit tekee samaa työryhmiä ja yötyötä samalla palkalla kuin hoitajatkin, monella alalla vieläkin pienemmällä palkalla.

Vierailija
67/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn raskaus ei liene yllätys? Hoitajat tietävät jo koulutuksensa aikana, että työn luonne on jo ennakko-odotukseltaankin raskas. Se on sitä sekä henkisesti, että fyysisesti. Tätä faktaa ei mikään palkankorotus tule poistamaan, vaikka olenkin sitä mieltä, että hoitajien pitäisi saada enemmän.

Henkilöstön määrän nostaminen ja ammattitaitoinen esimiestyö ovat ne tekijät, jotka jakavat taakkaa ja vastuuta. Mistä rahat tähän on toinen asia. Onko hallintoa jälleen kerran kasvatettu ihan turhilla paperinpyörittäjillä suorittavan työn kustannuksella?

Suurimmalla osalla työpaikoista on tämä trendi, että pois lähtevien tilalle ei oteta ketään, vaan jäljelle jäävät saavat entistä enemmän tekemistä. Kiire ja stressi saavat ihmisistä esiin ne pahimmat puolet, ja kärhämää syntyy jo siitä, kun uhriudutaan ja aletaan kytätä, mitä toiset tekevät. Yleensä kukaan muu ei tee yhtä paljon, kuin minä joudun, ja siitä se sitten lähtee. Jupistaan selän takana, ollaan ilkeitä, mutta kun pitäisi oikeassa paikassa saada suunsa auki, ollaan hiljaa. On kai niin paljon palkitsevampaa muodostaa kahvihuoneklikkejä ja määkiä siellä, kuin kertoa rehellisesti mielipiteensä. Tämä on niin nähty, ja se koskee sekä miehiä, että naisia.

Hoitajien tilalle kyllä otettaisiin, mutta kun ei ole mistä ottaa! Sehän se tässä on ongelma!

Vierailija
68/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pask apuhetta ap. Missään et voi valita työkavereitasi mutta hoitoalan työssä on kaiken muun pas kan lisäksi se, että työtä tehdään koko ajan niiden muiden kanssa ja joku jatkaa sinun hommiasi seuraavana päivänä joten supatusta tulee kaikesta mahdollisesta.

Millään alalla ei ole mitään keräytymää erikoisen ikäviä ihmisiä mutta edelläkuvatun mukaisilla aloilla ihmissuhteiden merkitys korostuu.

Hoitoalalla ei kyllä aina mene niin että joku jatkaa toiselta jääneitä hommia. Minun hommiani ei tee kukaan muu kuin minä, ja jos olen lomalla, tai muusta syystä poissa, niin hommat sitten kerääntyy. Kauhea ahdistus aina palata lomalta kun tietää jo etukäteen mikä töiden suma on odottamassa.

Vierailija
69/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat valittavat kaiken aikaa työn raskautta ja vaativat sillä verukkeella lisää palkkaa. Miten se suurempi palkka vaikuttaa jaksamiseen? Itse en olisi jaksanut yhtään enempää hommia kuin mitä tein, vaikka olisin saanut 1000 e/kk lisää palkkaa. 

Eiköhän tuon hoitajan toimenkuvan ja tehtävien laadun pitäisi olla selvillä siinä vaiheessa, kun hoitajaksi alkaa opiskella. Hoitajat hoitavat sairaita ja huonokuntoisia. Onko se hoitajille yllätys? Olen itsekin joutunut riittävän monta kertaa olemaan sairaalapotilaana ja jotain olen nähnyt mitäkin.... Samoin toinen vanhemmistani oli pitkään vanhainkodissa ja se hoito oli kyllä... - sanonko mä mistä! Kahvihuoneesta löytyi useinkin omahoitaja, kun oli jotain kysyttävää vanhempani "hoidosta". 

Lähihoitajaksi voi opiskella valtion maksaman tuen turvin ja opinnot kestävät vuoden. Kaksi lähisukulaista on lähihoitajaksi opiskellut aikuisiällä (toinen suurimmaksi osaksi etänä!!!). Opiskelu ei maksanut siis mitään ja siltä ajalta maksettiin jopa jotain "palkkaa"!! 

Lähihoitajaksi ei todellakaan opiskele vuodessa. Älä levitä tuollaista valhetta. Eikä opintoja todellakaan voi suorittaa suurimmaksi osaksi etänä koska harjoittelut on iso osa opiskelua. Myös käytännön tunnit on pakollisia lähiopetustunteja. Teoriat voi ihan hyvin suorittaa etänä kuten meilläkin sh-opinnoissa. Korona-aikaan kaikki teoriatunnit oli etänä ja ihan samat asiat niissä käytiin läpi kuin oltaisiin käyty lähiopetuksessa.

Myös hoitajilla on oikeus taukoon. Meillä ainakin monesti asukkaiden vieraita tulee juuri silloin ku me itse olemme syömässä päivällistä. Moni läheinen on itse vielä töissä ja tulee siksi vasta tuohon aikaan käymään. He myös tietävät, että tuossa kohtaa asukkaat ovat jo syöneet joten voivat seurustella rauhassa asukkaan omassa huoneessa. 

Vierailija
70/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yökkö80 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä yllätys, jälkeen kerran hoitsu käyttää nettoperuspalkkaa, kun se oikea 3500euron bruttopalkka ei vetäisi yhtä paljon sympatiapisteitä. Älkää viitsikö.

Siihen saa tehdä kolmivuorotyötä ja keskimäärin yksi viikonloppu kolmesta on vapaa. Olisiko sinusta yövuoroon? Luulen että jo yhden vuoron jälkeen mielipiteesi voisi muuttua siihen suuntaan että hoitaja on pienen palkkansa ansainnut.

Tämäkin väite on monesti alas ammuttu. Esim. poliisit tekee samaa työryhmiä ja yötyötä samalla palkalla kuin hoitajatkin, monella alalla vieläkin pienemmällä palkalla.

Poliisin keskipalkka on 5000egee /kk ett silleen

Pelkästään bussikuksi oppisopimusoppilaana tienaa saman ku hoitsu

Vierailija
71/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on hyvä, kyllä tulijoita löytyy. Kun palkataan paljon porukkaa, myös työtaakka kevenee.

Vierailija
72/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan laki.

Se on kumma kun se toimii kaikkeen muuhun paitsi hoitajien palkkaamiseen

Vierailija
73/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus muuten lupasi leikata sotesta.

Hesassa tekevät jo miljoonasäästöt lapsien koulutuksen ja hoidon supistamisella.

Samaan aikaan rikkaimman kymmenyksen varat vaan kasvaa kohisten

Vierailija
74/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä että ongelma on johtamisessa, ihan sieltä pikkupomosta aviin asti, sekä huonosta työaikaergonomiasta.

Vierailija
75/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin samaistua, vaikken olekaan hoitaja. Tein nuorena paljon erilaisia p*skaduuneja ja ainoat paikat missä ketutti olla töissä, olivat niitä, missä oli huonoja esimiehiä ja k*sipäisiä työkavereita. Joissain paikoissa oli viikonloppuisin jopa ikävä töihin, koska ilmapiiri oli niin hyvä ja mulle riitti että palkalla tuli toimeen joten kuten. 

Vierailija
76/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle suurin ongelma lähihoitajan työssä on oikeasti työn raskaus. Meillä on useita huonokuntoisia ja kahden hoidettavia asukkaita. Hoitajia saa olla yli mitoituksen, mutta ei puhettakaan, että näin tehtäisiin Attendolla. Hoitajien selkänahasta revitään ja sitten ihmetellään kun porukka väsyy fyysisesti ja henkisesti ja joutuu sairauslomalle.

Vierailija
77/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ja opettajat. Siinä on kyllä kaksi ammattiryhmää, jotka voisivat joko vaihtaa kevyempiin hommiin, tai tukkia suunsa. Ei riitä enää sympatiat moisille valittajille.

Suosittelen että käyt kokeilemassa edes toista noista töistä. Voi olla että löydät kokeilun jälkeen sympatiaa.

Samaa sanoi ex-hoitaja, joka vaihtoi alaa. Ei ollut ruoho sen vihreämpää.

Tekisi hyvää hoitajillekin käydä kokeilemassa muiden alojen töitä, vähenisi kummasti se valitus, miten vain heillä on rankkaa.

Vierailija
78/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla on jatkuva muuttoliike. Ihmiset siirtyy parempipalkkaisiin töihin tai hakee muualle. Rasittaa työyhteisöä, kun työkaverit jatkuvasti vaihtuu. Palkan perässä siis.

Millä alalla saa hoitajan koulutuksella parempaa palkkaa kuin hoitajana?

Vierailija
79/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Vaikeita työkavereita voi olla vaikka ja missä, ei sillä ole mitään tekemistä (hoito)alan kanssa. Itse en ole tuollaisiin ongelmatyökavereihin törmännyt hoitoalalla.

Vierailija
80/108 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajat eivät koskaan muista mainita pitkiä lomiaan?

Mulla on ihan yhtä paljon lomaa kuin sullakin. Ei todellakaan ole kaikilla hoitajilla pitkiä lomia. Mulla kertyi tälle lomakaudelle 33 päivää lomaa ja lauantait kuluttaa lomaa. Eli neljän viikon kesäloma ja talvilomaa 9 päivää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan