Hoitajana olen sitä mieltä, että ongelma ei ole palkassa tai työn raskaudessa VAAN
... p a s k i a i s i s s a työkavereissa. Yksikin inhottava työkaveri tiimissä onnistuu myrkyttämään ilmapiirin ja tekee koko työpäivästä hirveän. Tiuskimista, mykkäkoulua, syyttelyä, haukkumista jne. Eikä auta vaikka kaikki valittaisivat tästä henkilöstä, kun ei ole varaa pistää ketään pihalle. Puhuttelut eivät näihin kiusaajiin tehoa.
Kommentit (108)
Vaihda työpaikkaa. Tadaa. Joka paikassa pulaa, niin senkuin valitset mieleisen minne menet.
Ei teitä kukaan sinne pakota, ilmeisesti palkka on jo nyt työhön nähden liian korkea, kun ei millään haluta pois.
Vaihtamalla alaa voit saada uudet samanlaiset työkaverit. Jos haluat hyviä työkavereita, kouluttaudu miesvaltaiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen kyllä hoitajana sitä mieltä, että ongelma on nimenomaan palkassa. Ja tämä ongelma korostuu koko ajan hintojen noustessa. Ei näillä noin 1900-2000 nettopalkoilla enää tulevan talven sähkölaskuja maksella, ellei satu olemaan halpaa määräaikaista sopimusta voimassa (kuten onneksi itsellä).
Työn vastuullisuuteen ja raskauteen nähden heikon palkan lisäksi ongelmana on verotuksen progressio, joka kohtelee juuri tässä palkkaluokassa olevia kohtuuttoman kovasti. Bruttona huomattavasti vähemmän tienaavat kuten lähihoitajat, sairaalahuoltajat, siivoojat, keittäjät saavatkin vain muutaman satasen vähemmän käteen.
Eiköhän me kaikki tarvittaisi isoa palkankorotusta tasoittamaan elinkustannusten nousua.
Hoitajat valittavat kaiken aikaa työn raskautta ja vaativat sillä verukkeella lisää palkkaa. Miten se suurempi palkka vaikuttaa jaksamiseen? Itse en olisi jaksanut yhtään enempää hommia kuin mitä tein, vaikka olisin saanut 1000 e/kk lisää palkkaa.
Eiköhän tuon hoitajan toimenkuvan ja tehtävien laadun pitäisi olla selvillä siinä vaiheessa, kun hoitajaksi alkaa opiskella. Hoitajat hoitavat sairaita ja huonokuntoisia. Onko se hoitajille yllätys? Olen itsekin joutunut riittävän monta kertaa olemaan sairaalapotilaana ja jotain olen nähnyt mitäkin.... Samoin toinen vanhemmistani oli pitkään vanhainkodissa ja se hoito oli kyllä... - sanonko mä mistä! Kahvihuoneesta löytyi useinkin omahoitaja, kun oli jotain kysyttävää vanhempani "hoidosta".
Lähihoitajaksi voi opiskella valtion maksaman tuen turvin ja opinnot kestävät vuoden. Kaksi lähisukulaista on lähihoitajaksi opiskellut aikuisiällä (toinen suurimmaksi osaksi etänä!!!). Opiskelu ei maksanut siis mitään ja siltä ajalta maksettiin jopa jotain "palkkaa"!!
Onko pakko olla hoitajan työssä? Opiskele uusi ammatti jos päätä riittää. Voithan "ruveta" vaikka lääkäriksi. Niillähän on hyvät liksat... :D
Työn raskaus ei liene yllätys? Hoitajat tietävät jo koulutuksensa aikana, että työn luonne on jo ennakko-odotukseltaankin raskas. Se on sitä sekä henkisesti, että fyysisesti. Tätä faktaa ei mikään palkankorotus tule poistamaan, vaikka olenkin sitä mieltä, että hoitajien pitäisi saada enemmän.
Henkilöstön määrän nostaminen ja ammattitaitoinen esimiestyö ovat ne tekijät, jotka jakavat taakkaa ja vastuuta. Mistä rahat tähän on toinen asia. Onko hallintoa jälleen kerran kasvatettu ihan turhilla paperinpyörittäjillä suorittavan työn kustannuksella?
Suurimmalla osalla työpaikoista on tämä trendi, että pois lähtevien tilalle ei oteta ketään, vaan jäljelle jäävät saavat entistä enemmän tekemistä. Kiire ja stressi saavat ihmisistä esiin ne pahimmat puolet, ja kärhämää syntyy jo siitä, kun uhriudutaan ja aletaan kytätä, mitä toiset tekevät. Yleensä kukaan muu ei tee yhtä paljon, kuin minä joudun, ja siitä se sitten lähtee. Jupistaan selän takana, ollaan ilkeitä, mutta kun pitäisi oikeassa paikassa saada suunsa auki, ollaan hiljaa. On kai niin paljon palkitsevampaa muodostaa kahvihuoneklikkejä ja määkiä siellä, kuin kertoa rehellisesti mielipiteensä. Tämä on niin nähty, ja se koskee sekä miehiä, että naisia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat valittavat kaiken aikaa työn raskautta ja vaativat sillä verukkeella lisää palkkaa. Miten se suurempi palkka vaikuttaa jaksamiseen? Itse en olisi jaksanut yhtään enempää hommia kuin mitä tein, vaikka olisin saanut 1000 e/kk lisää palkkaa.
Eiköhän tuon hoitajan toimenkuvan ja tehtävien laadun pitäisi olla selvillä siinä vaiheessa, kun hoitajaksi alkaa opiskella. Hoitajat hoitavat sairaita ja huonokuntoisia. Onko se hoitajille yllätys? Olen itsekin joutunut riittävän monta kertaa olemaan sairaalapotilaana ja jotain olen nähnyt mitäkin.... Samoin toinen vanhemmistani oli pitkään vanhainkodissa ja se hoito oli kyllä... - sanonko mä mistä! Kahvihuoneesta löytyi useinkin omahoitaja, kun oli jotain kysyttävää vanhempani "hoidosta".
Lähihoitajaksi voi opiskella valtion maksaman tuen turvin ja opinnot kestävät vuoden. Kaksi lähisukulaista on lähihoitajaksi opiskellut aikuisiällä (toinen suurimmaksi osaksi etänä!!!). Opiskelu ei maksanut siis mitään ja siltä ajalta maksettiin jopa jotain "palkkaa"!!
Ei suurempi palkka vaikuta suoraan jaksamiseen mutta a) se voi houkutella alalle lisää henkilökuntaa, b) se tuntuu enemmän korvaukselta siitä työmäärästä ja vastuusta minkä joka päivä joutuu harteilleen ottamaan, c) tiedän että kaikki kärsii hintojen noususta mutta tässä "kaikki" ryhmässä on myös hoitajat sillä noin 2000e nettopalkallaan jonka eteen on tehty yöt ja viikonloputkin töitä.
Mitä tulee ennakkotietoihin, niin ehkä NYT on tiedossa suunnilleen mihin lähtee kun media ei muusta puhukaan. Silloin kun itse menin opiskelemaan 8v sitten niin ei, en tiennyt mitä sairaanhoitajan työ käytännössä on. Siihen ei valmistaneet edes koulutuksen aikana saadut opinnot, harjoittelut oli ihan eri maailmasta kuin opetus. Osa opiskelijoista tunnetusti lopettaa ensimmäisten harjoitteluiden jälkeen kun näkevät todellisuuden sairaaloissa ja muissa hoitolaitoksissa.
Lähihoitajaksi voi tosiaan nykyään opiskella vaikka millaisella kurssilla. Ihan kiva että saadaan nopeasti hoitajia jotka ehkä sitten jää töihin ja auttaa työvoimapulaan, mutta ammattiin ei kasva vuodessa ja ketään erikseen tuomitsematta olisi kovin kiva jos sillä valmistuneella olisi vahvempi osaaminen kuin mitä siinä vuodessa voi itselleen hankkia. Ei vuoden jälkeen opiskelijat hoitoalalla ole kovin hyvin vielä sisäistäneet asioita, lähihoitajalla on vähemmän vastuuta mutta vastuun määrä on ihan työpaikasta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen kyllä hoitajana sitä mieltä, että ongelma on nimenomaan palkassa. Ja tämä ongelma korostuu koko ajan hintojen noustessa. Ei näillä noin 1900-2000 nettopalkoilla enää tulevan talven sähkölaskuja maksella, ellei satu olemaan halpaa määräaikaista sopimusta voimassa (kuten onneksi itsellä).
Työn vastuullisuuteen ja raskauteen nähden heikon palkan lisäksi ongelmana on verotuksen progressio, joka kohtelee juuri tässä palkkaluokassa olevia kohtuuttoman kovasti. Bruttona huomattavasti vähemmän tienaavat kuten lähihoitajat, sairaalahuoltajat, siivoojat, keittäjät saavatkin vain muutaman satasen vähemmän käteen.
Progressio on kyllä hauska. Mä sain sairaalahuoltajana käteen 2000, kun tein vain 8 kk vuodesta töitä. Kun vielä ansiosidonnaisilla eläkekin kertyy samoin kuin töissä ollessa, ei enempi kannattanut. Nyt Luojan kiitos muissa hommissa. jo. Siinä työssä mätti nimenomaan työn raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lähihoitajat maksavat sitten sähkölaskut? Ja te taas saatte muutaman satasen vähemmän käteen, kuin pidemmälle kouluttautuneet. Teille sama kuin pidemmälle kouluttautuneille, mutta lähereille ei samaa kuin teille? Yksi ryhmä palkansaajia erityisasemaan? Tai sähkömaksujen perusteella kaikille netto 4000? Eikö verotuksen progression vuoksi juuri kannata tienata vähemmän, se kun laskee hyötysuhdetta mitä korkeammalle mennään? Tämä perustelut eivät kyllä ole mistään kotoisin.
Tappelu päällä tässäkin ketjussa.
Korkeampi palkka jaksaa motivoida joitakin kuukausia. Palkan korotus ei ole ratkaisu huonoon työyhteisöön ja johtamiseen. Toivoisin, että ensin hoidetasn muut ongelmat kuntoon, sitten palkkaus.
Pask apuhetta ap. Missään et voi valita työkavereitasi mutta hoitoalan työssä on kaiken muun pas kan lisäksi se, että työtä tehdään koko ajan niiden muiden kanssa ja joku jatkaa sinun hommiasi seuraavana päivänä joten supatusta tulee kaikesta mahdollisesta.
Millään alalla ei ole mitään keräytymää erikoisen ikäviä ihmisiä mutta edelläkuvatun mukaisilla aloilla ihmissuhteiden merkitys korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla alaa voit saada uudet samanlaiset työkaverit. Jos haluat hyviä työkavereita, kouluttaudu miesvaltaiselle alalle.
Huutonaurua:D
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokaisen alan ihmiset osaa itse arvioida onko palkka riittävä ilman sinun näsäviisaita kommenttejasi. Että ihan kahvihuoneesta löytyi? Kuule, ihmisillä on lakisäänteiset tauot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lähihoitajat maksavat sitten sähkölaskut? Ja te taas saatte muutaman satasen vähemmän käteen, kuin pidemmälle kouluttautuneet. Teille sama kuin pidemmälle kouluttautuneille, mutta lähereille ei samaa kuin teille? Yksi ryhmä palkansaajia erityisasemaan? Tai sähkömaksujen perusteella kaikille netto 4000? Eikö verotuksen progression vuoksi juuri kannata tienata vähemmän, se kun laskee hyötysuhdetta mitä korkeammalle mennään? Tämä perustelut eivät kyllä ole mistään kotoisin.
Mulle ei ole kyse mistään koulutuksen pituudesta, vaan vastuusta ja työtehtävien jakautumisesta. Lähihoitajan vastuut voi työpaikasta riippuen olla vaikka kuinka erilaiset. Joissain paikoissa lähihoitaja ei saa käytännössä tehdä mitään muuta kuin perushoitoa. Ei saa jakaa lääkkeitä tai tehdä lääkemuutoksia, ei ottaa omia potilaita hoidettavaksi, ei saa kuitata Kantaan meneviä tietoja. Toisissa paikoissa saa tehdä kaikki nämä asiat. Palkka on sama lähihoitajalla riippumatta siitä mitä tekee tai ei tee. Sairaanhoitaja tekee sairaalassa esim. kaikki lähihoitajien osat työstä, johon työpaikan mukaan ei valtuudet riitä. Lisäksi sairaanhoitajat tekee kaikkea muutakin vähän riippuen siitä, millaista henkilökuntaa osastolla on. Joku toimii vastaavana hoitajana ja on vetovastuussa työvuoron henkilökunnasta, jos ei ole farmaseuttia niin sairaanhoitaja jakaa lääkkeet ja menee antamaan lääkeohjausta, yövuorossa on pakko olla tietty määrä sairaanhoitajia joten sairaanhoitajilla on keskimäärin enemmän yövuoroja halusi tai ei... Ei näistä mitään ylimääräistä makseta, mutta vastuu ja velvollisuudet kyllä lisääntyy vaikka loputtomiin.
Kyllä isompi palkka auttaa monella tapaa jaksamaan, mm. ettei tarvitse vapaa-aikaa käyttää jatkuvaan penninvenytykseen ja palkkahan on periaatteessa haittakorvaus siitä että myyt vapaa-aikaasi ja itseäsi työnantajalle. Nyt on Rytkönen Tehyn johdossa (Superilta tarvitaan tulitukea kylläkin) sen verran tiukka täti että Jalosenkin pitää keksiä muita argumentteja kuin se viimeiset 15 vuotta toistamansa fraasi: "Ei ole rahaa."
Ongelma on myös siinä, että jos olet miespuolinen hoitaja niin samalla tuomitset itsesi selibaattiin pariutumismarkkinoilla kun naisilta tulee statuspakit ammatin johdosta.