Kouluterveydenhoitaja lapselle olet sitten koko kesän vaan maannu ja herkutellu
Näin oli nuorelle sanonut kun oli painoa tullut lisää. Nuori loukkaantui pahasti. Oliko ok sanoa noin?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Alakoululaiset paino ongelmiin, on vain KOTI RUOKAILU ja vanhempien tietämättömyys tai hälläväliä tyyli syynä.
Noin sanoin itsekin kunnes oma nuori alkoi lihomaan. Ravintoterapiassa käydään myös ja sitä kautta alettu ostaa myös ihan kalapuikkoja, leipää yms mitä muuten vältelty terveyssyistä tähän asti. Eli todella rennoksi muuttunut ruokavalio ravintoterapeutin ohjeiden mukaan. Ehkä oli liian terveellinen ruokavalio aiemmin ja sitä kautta lapsi lihoi. Pyrittiin siis syömään vain kasviksia lihan/kanan/kalan kaverina. Nyt otettu mukaan pasta ja riisi ravintoterapeutin ohjeiden mukaan. Paljon leipää monelle aterialle päivässä kun aiemmin vain aamulla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vaan lapsen suusta kertomaan.
Asia on varmasti muokattu lapsen mielen mukaiseksi.
Syyllistäen kouluterkkarin.
Totta vain osa.Einole tarvetta sellaiseen eikä ole koskaan kenestäkään puhunut negatiivisesti. Teen valituksen korkeammalle taholle.
JOS kyseessä on alle 15 vuotias lapsi, SINÄ ja VANHEMMAT yleensä olette VASTUUSSA LAPSENNE RUOKAILUISTA.
Ylipainoinen alakoululainen , ON lähtökohtaisesti SYYNÄ KOTI RUOKAILU.
Siinä on vain VANHEMPIEN ohjauksen, neuvonnan paikka.
On toki vanhempia, jotka eivät välitä mitä lapsi syö ja miten terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta vain osa.Einole tarvetta sellaiseen eikä ole koskaan kenestäkään puhunut negatiivisesti. Teen valituksen korkeammalle taholle.
JOS kyseessä on alle 15 vuotias lapsi, SINÄ ja VANHEMMAT yleensä olette VASTUUSSA LAPSENNE RUOKAILUISTA.
Ei ole alakoululainen vaan nuori joka kyllä itse hommaa herkut tavalla tai toisella jos ei niitä kotoa saa.
Naurettavaa ja käsittämätöntä vanhempien väistää vastuutaan kotiruokailusta.
Tai siitä miten annetaan lapsen/ nuoren ostaa karkki/ suklaa/sipsi/ hampurilais ym mättöä rajattomasti.
Se on totta että AINA vanhemmat ovat se lähtökohta mitä ohjeistetaan lapsen VÄÄRISTÄ RUOKAILUISTA.
Alakoululainen päivittäin suklaan haku matkalla on pahin esimerkikki.
Älkää loukkaantuko niin herkästi, menee elämä vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä aikuisiata ole kyse vaan mitä sanottu valmiiksi masentuneelle nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä aikuisiata ole kyse vaan mitä sanottu valmiiksi masentuneelle nuorelle.
Miksi nuori on masentunut? Miten sitä masennusta vois auttaa? Syökö nuori ahdistukseen? Miten muuten ahdistusta vois käsitellä? Ne on tärkeämpiä kysymyksiä kuin joku yksi sanominen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kertoma lyhennelmä tekstistä, jossa kyselty oletko levännyt kesällä ja syönyt paljon herkkuja ja nauttinut kesästä. Samalla kerralla puhuttu painosta ja oikeasta syömisestä. Onko kuitenkaan niin pahasti puhuttu?
Veikkaan tätä myös. Mutta ap uskoo kullanmuruaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tilanne korjaantuu kun joku sanoo suoraan jos omista vanhemmista ei ole tähän?
Tällöinhän lapsi saattaa saada tämän ansiosta paremman ja terveemmän loppuelämän, eikä tule kiusatuksikaan pullukkana jne...
Pahimmillaan sillä sanomisella aiheuttaa nuorelle syömishäiriön koko loppuelämäksi.
Itse aloin pitämään itseäni valtavana läskinä kun TH huomautti painon noususta. Se tunne ei ole sen koommin poistunut.
Tilanne oli sellainen, että olin lihonut alipainoisesta normaalipainon puolelle. Olin vielä silloinkin hyvin hoikka ja loukkaannuin syvästi THn sanoista. Siitä lähtien olen ollut dieetillä koko saa.tanan elämäni. Siitä THn sanomisesta alkoi paino-ongelmat ja jojoilu.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Herkuttelu ja ylipainohan on terveellistä.
Ja sinä pidät itseäsi vitsikkäänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Alakoululaiset paino ongelmiin, on vain KOTI RUOKAILU ja vanhempien tietämättömyys tai hälläväliä tyyli syynä.
Noin sanoin itsekin kunnes oma nuori alkoi lihomaan. Ravintoterapiassa käydään myös ja sitä kautta alettu ostaa myös ihan kalapuikkoja, leipää yms mitä muuten vältelty terveyssyistä tähän asti. Eli todella rennoksi muuttunut ruokavalio ravintoterapeutin ohjeiden mukaan. Ehkä oli liian terveellinen ruokavalio aiemmin ja sitä kautta lapsi lihoi. Pyrittiin siis syömään vain kasviksia lihan/kanan/kalan kaverina. Nyt otettu mukaan pasta ja riisi ravintoterapeutin ohjeiden mukaan. Paljon leipää monelle aterialle päivässä kun aiemmin vain aamulla jne.
Paljon leipää monelle aterialle päivässä? Miksi, oi miksi? Miksi suomalainen ruokasuositus sisältää tätä leipääleipää, enemmän leipää -mantraa? Luulisi, että esimerkiksi Kiinassa ihmiset kärsisivät ravintoaineiden vakavasta puutteesta, kun eivät syö ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huuda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon leipää monelle aterialle päivässä? Miksi, oi miksi? Miksi suomalainen ruokasuositus sisältää tätä leipääleipää, enemmän leipää -mantraa? Luulisi, että esimerkiksi Kiinassa ihmiset kärsisivät ravintoaineiden vakavasta puutteesta, kun eivät syö ruisleipää.
tää ohje ravintoterapeutilta eli joka aterialle leipää. Oikein kuvasta vielä katson. Aamupalalle puuron kaveriksi tumma leipä. Lounalle myös tummaa leipää. Välipalaksi vaalea sämpylä. Päivälliselle tummaleipää, iltapalaksi tummaa leipää. Tummat leivät saa korvata vaalealle sanoi erikseen. Oltiin siis itse poistettu leivät, riisit ja pastat ruokavaliosta terveellisemmän ruokavalion vuoksi mutta nyt siis leipää joka aterialle.
Mulle kouluterkkari kommentoi ylimääräisestä painosta 13-vuotiaana. Ikävuodet 13-22 meni syömishäiriöhelvetissä. Moni muukin asia siihen vaikutti muttaa nuo terkkarin kommentit ei ikinä unohtunut. Se vahvisti tunteeni siitä että minussa oli jotain pielessä.
Kouluterkkarin ei pitäisi puhua ala- tai yläastelaisille painosta ollenkaan, kun eivät selvästi osaa tehdä sitä fiksusti. Ei ole todellakaan ok tuollaiset tölväykset! Ajatelkaa jos aikuisena joutuisi joka syksy työterkkarin vastaanotolle joka kyselisi että noo onkos tullut jätskiä vedettyä ja löhöttyä taas kesällä, hah hah. Otetaanpas punnitus. *puistatus*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuori on masentunut? Miten sitä masennusta vois auttaa? Syökö nuori ahdistukseen? Miten muuten ahdistusta vois käsitellä? Ne on tärkeämpiä kysymyksiä kuin joku yksi sanominen.
Muut hyvät kysymykset eivät tee terkkarin sanomisesta ok. Miksi haluat vaihtaa puheenaihetta?
Kotiin pitäisi tuollaiset terveiset soittaa eikä töksäyttää lapselle. Lapsen painosta ja liikkumisesta ovat vielä vanhemmat vastuussa, ja tuon vastuun tai syyllisyydentunteen sysääminen lapselle on todella vahingollista.
Itsekin olin lihava lapsi, ja muistan aina inhonneeni terkkakäyntejä, koska tiesin, että minulle aina valitetaan siitä, kuinka lihava olin. Muistan kerran 8-vuotiaana vastanneeni, että "joo, ajattelin synttäreiden jälkeen alkaa laihdutuskuurille". Joo, todellakin 8-vuotiaan pitäisi alkaa laihdutuskuurille omin päin ja kokea siitä vielä raportointivelvollisuutta terkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt muualle huutamaan siitä. - ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa lukeakin tätä. Luulin että asiat olisi edes vähän kehittyneet lapsuudestani, mutta ei näköjään (ainakaan tämän terveydenhoitajan kohdalla). Tuo on erittäin törkeää ja tekisin kyllä jonnekin valituksen. Olin lapsena ylipainoinen ja minkäänlaiset syyllistykset siitä, että MINUN, LAPSEN pitäisi kontrolloida syömisiäni eivät auttaneet mihinkään muuhun kuin siihen että olin ahdistunt ja tunsin syyllisyyttä, joka ennen pitkää johti siihen että söin vain enemmän ja tadaa, lihoin enemmän. Lapselle ei kuulu antaa sellaista vastuuta mihin hän ei yksinkertaisesti kykene. Ja kyllä, tämä koskee myös teinejä.
Teinit kulkevat itsenäisesti, ostavat välipaloja ja herkkuja itsenäisesti, päättävät itse annoskoostaan jne. Miten ihmeessä tämä olisi vanhemman kontrolloitavissa oleva asia? Kyllä asia pitää juurikin lapsen itsensä kanssa käydä läpi. Oma lapseni on kulkenut 3-lk asti kauemmas kouluun ja vastannut itse välipaloistaan, joten hänellä on silloin jo ollut vastuuta, ottaako suklaapatukan vai voileivän, limpparin vai smoothien.
Onko loma muka mikään syy lepäillä ja laiskotella ja herkutella? Ei ole. Sen minkä nuorena aloittaa, sen vanhana taitaa. Miksi lapsi ei ollut kesää kokopäivätyössä? Lusmu ja laiskahan se oli. Sama pätee näihin kasikymppisiin laitospaikoilla makaajiin, töihin vaan, niin tauti tokenee. Ei täsdä kuulkaa makaamaan jouda. Kun viisi ensimmäistä aakkosta osataan sanoa ääneen, niin pitää alkaa lunastaa yhteiskuntakelpoisuutta. Sitäpaitsi lihominen on rumaa, vain luuseri lihoo. Totuus on, että normaali paino on 50 kg, korkeintaan. Jättäkää ne ruuat ja muut herkut kaupan hyllylle, niin ette liho ja tosiaan, menkää töihin!