Tarviiko endometrioosin hoitoon käyttää aina hormoneita?
Minulla on todettu endometrioosi mutta pelottaa käyttää hormonihoitoja, koska minulla on suonikohjuja ja suvussa verisuonisairauksia.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi on krooninen sairaus, mutta niitä hormoneja syömällä elimistö pysyisi vuodottomassa tilassa. Ja näin ollen endometrioosi hallinnassa.
Itse syön 3 laattaa putkeen e-pillereitä. Leikattu on kerran ja myös raskaus vaikutti positiivisesti ei ole oireillut sen jälkeen juurikaan. Ja kohta tulee varmaan jo vaihdevuodet😆
Mitä tarkoittaa "hallinnassa" ettei leviä, vai ettei tule kipuja? Entä jos on kivuton endometrioosi? Luin että jolltain oli yltynyt endo kun aloitti hormonilääkityksen.
Miten niin hormoneita?
Multa se ainakin leikattiin. Siihen loppui kivut. Mitään hormonivalmisteita en ole käyttänyt ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse endometrioosia ei voi muilla kuin hormonein hoitaa. Kipuja voidaan sitten hoitaa kipulääkkein. Siinä on vaihtoehdot.
Siis ei voi valita ottamasta hormonihoitoa, jos ei ole kipuja? Ja tarkoittaako ne hormonit varmasti ettei endometrioosi leviä? Vai minkä takia aina noita e pillereitä tuputetaan?
Etkö jutellut tästä asiasta lääkärisi kanssa? Tottakai voit valita olla ottamasta hormoneja, niin itsekin valitsin mielialaongelmieni ja kohonneen itsemurhariskin vuoksi. Hormonit luovat elimistöön raskaudenkaltaisen olotilan, missä kuukautisia ei ole, ja näinollen endometrioosikudoskaan ei silloin vuoda ja tulehdus rauhoittuu eikä sisäistäkään verenvuotoa ole. Siitä en ole varma estääkö se endometrioosikasvuston leviämistä, kaiketikin, kun sitä niin tehokkaana pidetään. Kysy lääkäriltäsi äläkä anonyymiltä nettipalstalta, niin saat varmimmin oikean vastauksen.
Eiköhän tässä ole kysymys huolen tuulettamisesta, eikä varsinaisesta tiedonhausta?
No aika tarkkoja lääketieteellisiä kysymyksiä tuossa esitettiin kuitenkin. Tiedonhaulta se minun silmiin vaikutti. Vaikka varmasti huolen ilmaisuakin seassa.
Palstalta ei kyllä kannattaisi hakea yhtään mitään "tietoa" - täytyisi aika lapsenmielinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse endometrioosia ei voi muilla kuin hormonein hoitaa. Kipuja voidaan sitten hoitaa kipulääkkein. Siinä on vaihtoehdot.
Siis ei voi valita ottamasta hormonihoitoa, jos ei ole kipuja? Ja tarkoittaako ne hormonit varmasti ettei endometrioosi leviä? Vai minkä takia aina noita e pillereitä tuputetaan?
Etkö jutellut tästä asiasta lääkärisi kanssa? Tottakai voit valita olla ottamasta hormoneja, niin itsekin valitsin mielialaongelmieni ja kohonneen itsemurhariskin vuoksi. Hormonit luovat elimistöön raskaudenkaltaisen olotilan, missä kuukautisia ei ole, ja näinollen endometrioosikudoskaan ei silloin vuoda ja tulehdus rauhoittuu eikä sisäistäkään verenvuotoa ole. Siitä en ole varma estääkö se endometrioosikasvuston leviämistä, kaiketikin, kun sitä niin tehokkaana pidetään. Kysy lääkäriltäsi äläkä anonyymiltä nettipalstalta, niin saat varmimmin oikean vastauksen.
Mulle lääkäri sanoi että on ihan sama onko endo vai ei, koska hoito on sama. Ei kaikille anneta vastauksia vaikka se kivaa olisikin. Netissä on monta asiantuntujaa, lääkäri on siinä sun edessä ihan yksinään. Kuten kuka tahamsa työntekijä, joka vain sanoo oman mielipiteensä.
Ei tämä lausahdus minua lohduttanut, koska normaalisti kivut eivät lisäänny ympäri kehoa omalla aikataulullaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hormoneita?
Multa se ainakin leikattiin. Siihen loppui kivut. Mitään hormonivalmisteita en ole käyttänyt ikinä.
No itsellä ollut suht kivuton endometrioosi, mutta multa leikattu tälläinen "suklaakysta". En edes tiennyt koko endometrioosista mitään, ennenkuin kävin gynen tutkimuksessa. Sitten on runsaat vuodot, mutta niidenkin ajattelin olevan normaalia jo ihan nuoresta teinistä. Suosilteltu jatkoksi hormonihoitoa ettei uusiutuisi. Mutta epävarmaa on, on uusiutuuko myös hormoneita käyttäessä ja mitkä riskit on jos alan syödä hormoneja esim. saada veritulppia,
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hormoneita?
Hienoa että auttoi kipuihin. On vaan harmi, että se kudos kasvaa ajan kanssa takaisin. Voi olla, että joudut taas leikkauspöydälle jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi että on ihan sama onko endo vai ei, koska hoito on sama. Ei kaikille anneta vastauksia vaikka se kivaa olisikin. Netissä on monta asiantuntujaa, lääkäri on siinä sun edessä ihan yksinään. Kuten kuka tahamsa työntekijä, joka vain sanoo oman mielipiteensä.
Ei tämä lausahdus minua lohduttanut, koska normaalisti kivut eivät lisäänny ympäri kehoa omalla aikataulullaan.
Lääkäri on kyllä sun edessä yksin, mutta netissä olet yksin anonyymin trollilauman edessä ja lisäksi mukana on iso joukko hyväntahtoisia hölmöjä, jotka eivät asiasta mitään tiedä mutta mielellään silti neuvovat ihan mitä sattuu. Joukkoon mahtuu toki muutama oikeakin vastaus, mutta mistä ne tunnistaa? Mieli kun tahtoo etsiä sellaista tietoa, joka tukee omia uskomuksia. Kannattaa ihan oikeasti tukeutua ennemmin siihen alansa asiantuntijaan ihan oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hormoneita?
Leikkaus ei estä endoa leviämästä uudelleen, koska kaikkia pesäkkeitä ei välttämättä löydy leikkauksellakaan , voivat olla liian pieniä silmin nähtäviksi ja sijaits paikoissa, joista ei etsitä.
Hormoneja käytetään leviämisen hidastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi on krooninen sairaus, mutta niitä hormoneja syömällä elimistö pysyisi vuodottomassa tilassa. Ja näin ollen endometrioosi hallinnassa.
Itse syön 3 laattaa putkeen e-pillereitä. Leikattu on kerran ja myös raskaus vaikutti positiivisesti ei ole oireillut sen jälkeen juurikaan. Ja kohta tulee varmaan jo vaihdevuodet😆Mitä tarkoittaa "hallinnassa" ettei leviä, vai ettei tule kipuja? Entä jos on kivuton endometrioosi? Luin että jolltain oli yltynyt endo kun aloitti hormonilääkityksen.
Sekä että ei leviä ja pysyisi kivuttomana. Mitenkä päädytty endometrioosi diagnoosiin, jos ei ole kipuja? Vuodon perusteellako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön 3 laattaa putkeen e-pillereitä. Leikattu on kerran ja myös raskaus vaikutti positiivisesti ei ole oireillut sen jälkeen juurikaan. Ja kohta tulee varmaan jo vaihdevuodet😆Mitä tarkoittaa "hallinnassa" ettei leviä, vai ettei tule kipuja? Entä jos on kivuton endometrioosi? Luin että jolltain oli yltynyt endo kun aloitti hormonilääkityksen.
Sekä että ei leviä ja pysyisi kivuttomana. Mitenkä päädytty endometrioosi diagnoosiin, jos ei ole kipuja? Vuodon perusteellako?
Gyne löysi suklaakystan. On mulla vuodon ekana päivänä aina kovat kivut mutta niiden kanssa pystynyt elää särkylääkkeillä
Pelkkä ehkäisyyn tarkoitettu hormooni vie naiselta kiiman, seksuaaliset halut, pois. Siksi ehkäisyn yhteydessä on syötävä myös kiimakkuutta ylläpitävää hormonia. Tästä yhdistelmästä (ehkäisy + kiimakkuus) johtuen tuotetta kutsutaan yhdistelmäksi.
Oikea nimi olisi kai ehkäisykiimayhdistelmäpilleri, mutta niin totta kuin onkin, kuulostaa hullulta.
Ilman yhdistelmää olisi myös kiimanehkäisy...
Ei täydy. On muitakin vaihtoehtoja tai kipulääke kuukautisten aikaan. Tai ei mitään. Itse päätät ja harkitset.
Ei se ole mikään leikin asia hedelmällisyydelle syödä vuositolkulla sellaisia määriä hormooneja, kuin e-pillereissä on.
Ainoa ns. parantava hoito olisi munasarjojen poisto, mutta sitten joutuisit kuitenkin syömään hormoneja purkista loppuelämäsi. Munasarjojen poistolla on niin laajat vaikutukset naisen terveyteen ja elämään, ettei sitä tehdä ellei ole ihan pakko.
Leikkauksella voidaan helpottaa tilannetta joksikin aikaa, mutta se ei ole parannus. Hyvin usealla endometrioosi leviää uudestaan.
E-pillerit ja etenkin niiden kautta vuodottomuus toimii monille, ei tosin kaikille. Siksi lääkärit eivät voineet tehdä mitään lupauksia, koska vaikutukset ovat yksilöllisiä.
Mulle on sanonut gyne, että mun tyyppisessä endometrioosissa yhdistelmäpillerit voivat jopa ruokkia sitä. Suositteli hoidoksi pistoksin tehtävää, keinotekoisia vaihdevuosia. En tähän kuitenkaan lähtenyt vaan olen yrittänyt kitkutella minipillereillä. Niiden hyödystä en oikein tiedä. Pitävät ainakin pahimmat kivut poissa ja olen ihan luomusti tullut raskaaksikin ja saanut lapsen, vaikka sairastan ns. syvää endometrioosia.
Entä e-pillereiden provosoimat hormonaaliset syövät??
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ns. parantava hoito olisi munasarjojen poisto, mutta sitten joutuisit kuitenkin syömään hormoneja purkista loppuelämäsi. Munasarjojen poistolla on niin laajat vaikutukset naisen terveyteen ja elämään, ettei sitä tehdä ellei ole ihan pakko.
Leikkauksella voidaan helpottaa tilannetta joksikin aikaa, mutta se ei ole parannus. Hyvin usealla endometrioosi leviää uudestaan.
E-pillerit ja etenkin niiden kautta vuodottomuus toimii monille, ei tosin kaikille. Siksi lääkärit eivät voineet tehdä mitään lupauksia, koska vaikutukset ovat yksilöllisiä.
Mulle on sanonut gyne, että mun tyyppisessä endometrioosissa yhdistelmäpillerit voivat jopa ruokkia sitä. Suositteli hoidoksi pistoksin tehtävää, keinotekoisia vaihdevuosia. En tähän kuitenkaan lähtenyt vaan olen yrittänyt kitkutella minipillereillä. Niiden hyödystä en oikein tiedä. Pitävät ainakin pahimmat kivut poissa ja olen ihan luomusti tullut raskaaksikin ja saanut lapsen, vaikka sairastan ns. syvää endometrioosia.
Viekö minipillerit runsaat vuodot pois??
Entä e-pillereiden aiheuttamat epigeneettiset vaikutukset munasoluihin??
Keneltä se poistetaan?