Aikuisen pojan päihteiden käyttö
Nyt kun lehtiä myöden on tullut ilmi, miten yleistä huumeidenkäyttö on nuorilla ihmisillä, niin samoihin aikoihin minulle tuli tietoon, että 24-vuotias poikani viihdekäyttää huumeita. Sain tuttavaltani siis tiedon, että hänen lapsensa oli nähnyt poikani heiluvan huumepäissään baarissa ja oli jopa yrittänyt tälle tuttavani lapselle tarjota huumeita. Olen tästä tiedosta tyrmistynyt, sillä en olisi ikinä omasta pojastani uskonut mitään tuollaista. Pojalla on kuitenkin asiat päällisin puolin hyvin on opiskelupaikka ja kavereita, eikä pojalla ikinä ole ollut päihdeongelmaa. Otin asian puheeksi poikani kanssa ja lopulta hän myönsi että viihdekäyttää huumeita. Hän käyttää omien sanojensa mukaan vain pari kertaa kuukaudessa viihteellä olleensa joko amfetamiinia, kokaiinia tai ekstaasia. Kehotin poikaani lopettamaan huumeiden käytön ja sanoin olevani erittäin pettynyt häneen ja tästä kehkeytyi meidän välille riita, enkä ole pojasta tämän jälkeen kuullut. Onko muilla kokemuksia tämmöisesta asiasta ja miten tästä pitäisi jatkaa?
Kommentit (28)
Aikuista ihmistä on hankala estää tekemästä mitään, mitä hän haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta suhtautumiseni muuttui poikaan täysin, ja nyt olen jatkuvasti huolissani hänestä
Kuulostaa pikkuveljeltäni joka joutui aikoinaan oikeuteen huumeiden käytöstä ja hallussapidosta.
Tuo on vain niin yleistä Helsingin yöelämässä nykyään. Itse en välitä, mutta kyllä tätä näkee kaikkialla ja arvioisin, että viihdekäyttöä harrastaa satunnaisesti ainakin 70% porukasta, jotka baareissa ja tanssimassa ylipäätään käy.
Ethän sä voi muuta kuin toivoa parasta. Ehkä olisi hyvä ottaa uudesti jotenkin puheeksi, että saat pojan lähellesi.
Pettynyt voit olla ja saatkin, mutta pidä nyt lapsi edes lähellä. Jos jotain sattuukin, niin olisi turvallinen paikka johon tulla.
Aikuista ihmistä kun ei voi kieltää ja käskeä. Voit vaan korkeintaa sanoa mielipiteesi ja sen taisit tehdä... turhan kovalla kouralla.
Todella moni nuori viihdekäyttää nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain niin yleistä Helsingin yöelämässä nykyään. Itse en välitä, mutta kyllä tätä näkee kaikkialla ja arvioisin, että viihdekäyttöä harrastaa satunnaisesti ainakin 70% porukasta, jotka baareissa ja tanssimassa ylipäätään käy.
En ole ap, mutta minusta asiasta ei tee yhtään hyväksyttävämpää se, että käyttö on niin yleistä. Ei se haittoja vähennä yhtään, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin duuniporukalla viettämässä iltaa n. kuukausi sitten. Meitä oli muutama tämmöinen keski-ikäisempi tantta matkassa, kolmikymppisiä ja parikymppistä harjottelijaa.
Muutamissa baareissa käytiin ja sitten joku nuorista sai päähänsä, että tänään pitää bilettää kunnolla. Hävis jonnekin kymmeneksi minuutiksi ja sitten tulikin jo amfetamiinin kanssa takasin.
Ite pysyttelin aineista erossa ja tilasin uuden oluen. Mutta kaikki muu porukasta sitten päätti kokeilla.
Vähän enemmän tanssivat ja säätivät.
Ite taas ihmettelen kuinka nopeasti sitä ainetta sitten sai. Ei kellään ollut omia mukana, vaan tää yksi osti sieltä baarista. Siellä oli ollut parikin hänelle entuudestaan tuntematonta myyjää. Jotenkin ne vaan löytää toisensa sitten, kun haluja on.
Järkytyin.
N50 ja kyllä ei se helppous tuotakaan käyttöä oikeuta. Itse olen laillistamisen kannalla ja muutenkin suht liberaali näiden juttujen suhteen.
Eikös kaikki narkkarit ensin "viihdekäytä" siitä se sitten lähtee, ensin mietoa vähemmän ja aineet kovenee, kerrat lisääntyy.
Ei kannattaisi leikkiä noilla aineilla ja media vielä hehkuttaa kun nuorten alkon ja tupakan käyttö vähentynyt eikä huolestuta huumeiden käytön lisääntymisestä.
Kamaa myydään ihan päiväaikaan keskellä kaikkea ja kukaan ei puutu, sairasta menoa.
Menetin pikkuveljeni huumeille, ensin viihdekäyttöä ja muutamassa vuodessa aivan pohjalla.
Jos täysikäisenä asu lapsuus koti,näytä ovea! Lisäksi et vastaa yhtään mitään täysi ikäisestä 18v. yli lapsesta. Hän kantaa itse vastuun elämästä ,et sinä hänen.Eli jos asuu koti mahdollistat käytöksen ja henkilö ei ota vastuuta oma elämä ja teot.Silloin sinä mahdolistajana olet syylinen!
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki narkkarit ensin "viihdekäytä" siitä se sitten lähtee, ensin mietoa vähemmän ja aineet kovenee, kerrat lisääntyy.
Ei kannattaisi leikkiä noilla aineilla ja media vielä hehkuttaa kun nuorten alkon ja tupakan käyttö vähentynyt eikä huolestuta huumeiden käytön lisääntymisestä.
Kamaa myydään ihan päiväaikaan keskellä kaikkea ja kukaan ei puutu, sairasta menoa.
Menetin pikkuveljeni huumeille, ensin viihdekäyttöä ja muutamassa vuodessa aivan pohjalla.
Nimenomaan, ei kukaan ala suoraan ongelmakäyttäjäksi. Ainahan sitä ensin viihdekäytetään, olipa alkoholi tai muu päihde. Mun tapauksessa kannabis, jonka käytön lopetin kokonaan kun tajusin että olen addikti. Alun vuodet se oli semmoista satunnaista hassuttelua, viimeiset vuodet täyttä orjuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. Jouduin itseäni suojellakseni laittamaan välit täysin poikki siskooni, joka ajautui huumeaddiktiksi. Hän varasti ja huijasi rahaa kaikilta perheenjäseniltä, valehteli minkä ehti, ja sainpa vielä jotkut epämääräiset rahanperijät niskaani.
Nyt en tiedä yhtään, onko siskoni edes elossa. Kamalaa ja monet itkut olen itkenyt, mutta tämä oli lopulta ainoa vaihtoehto.
Todella moni käyttää. Itsekin nuoruuteni biletin ekstaasilla. En kadu päivääkään. Niin paljon mukavia iltoja ja ihmissuhteita. Ei se alkoholikaan terveellistä ole, ihan myrkkyähän sekin on. Väitän että moni vanhempi ei edes tiedä kullannuppunsa käyttävän. Eivät tiedä omatkaan vanhempani.
Huumeet pelottavat vain niitä, joilla ei ole omaa kokemusta. Ja on totta, että paljon mahtuu haittojakin niiden maailmaan ja liikakäyttöön. Mutta kumpa sitä kaikkea hyvää pystyisi myös "kansalle" jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama pätee alkoholin käyttämiseen. Monihan sitä juo viihteeksi, rentoutuakseen - ja osa elääkseen. Harva noita ryhtyy päivittäin vetelemään, ja jos alkaa niin on alkujaan sama ongelma kuin alkoholistillakin, mikä se sitten ikinä onkin kelläkin.
Anna käyttää. Tosin ei ole olemassa mitään viihdekäyttöä. Meno on nyt kylmää. T. N.arkki
Alkoholi se vasta paskamaista myrkkyä onkin, joka pistää kehon huomattavasti kovemmalle kuin useimmat huumeet. Joka kerta sen tunkee oikein luissaan ja sisuksissaan kun sitäkin paskalitkua on mennyt juomaan.
Huumeet eivät itsessään väistämättä ole paha asia, vaan se miten niitä käyttää ja miten usein. Sama asia alkoholin kanssa, paitsi alkoholi on kaikissa määrin haitallinen, kun taas monet "huumeet" eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta suhtautumiseni muuttui poikaan täysin, ja nyt olen jatkuvasti huolissani hänestä
Kunhan et anna hänelle rahaa vaikka opiskelija onkin. Jos on rahaa viihdekäyttää, niin ei tarvitse avustuksia vanhemmilta. En kyllä veisi enää edes ruokakassiakaan avuksi.
Kaikkea ei vanhempana todellakaan tarvitse hyväksyä ja jos tämä kouluttaa lastasi, niin siinäpä kiukuttelee.
Just joo.....