Kumpi säästää enemmän sähköä kaukolämpö asunnossa, suihkuveden lämpötilan laskeminen vai huoneen lämpötilan laskeminen??
Kumpi säästää enemmän energiaa, huoneen lämpötilan laskeminen asteella tai parilla vai suihkuveden lämpötilan laskeminen asteella tai parilla??? Mistä sen tietää?
Kommentit (11)
Huonelämpötilan alentaminen vaikuttaa koko ajan. Siksi uskon, että se on paljon tärkeämpää.
Eikö suihkussa kannata mielummin lyhentää aikaa kuin käydä liian kylmässä ??
Siis kumpaa kysyt. säästää SÄHKÖÄ vai säästää ENERGIAA. kaukolämpötalossa kumpikaan operaatio ei säästä sähköä mutta energiaa kyllä
Vierailija kirjoitti:
Siis kumpaa kysyt. säästää SÄHKÖÄ vai säästää ENERGIAA. kaukolämpötalossa kumpikaan operaatio ei säästä sähköä mutta energiaa kyllä
Toimiiko keskuslämmitys siis ilman sähköä?
Mites kun jos huoneen lämpötila on alhaisempi ja silloin paleltaa vaikka pukisi kuinka päälle ja silloin tekee mieli ottaa lämmin suihku että lämpenee... niin eikö olisi järkevää pitää asunnot lämpimänä ettei tarvitse lotrata lämpimässä suihkussa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko keskuslämmitys siis ilman sähköä?
ei mutta se sähkön kulutus on kutakuinkin vakio.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nyt sähkönomavarainen ja vie sähköä. Mutta mikä sähkön tekemisessä on kallistunut kun sähkön hinta suomalaisille on moninkertainen. Vastaa ensin itse tähän?
Ei mikään. Syy on sähkömarkkinassa, jossa maakaasu nostaa kaiken sähkön hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nyt sähkönomavarainen ja vie sähköä. Mutta mikä sähkön tekemisessä on kallistunut kun sähkön hinta suomalaisille on moninkertainen. Vastaa ensin itse tähän?
Ei mikään suomessa käytännössä, mutta suomi on osa sähköpörssiä ja pörssin toimintalogiikan mukaisesti hinnat yhtenäistyy siirtoyhteyksien puitteissa jolloin tilanne monessa muussa maassa vaikuttaa myös suomeen.
Ja todennäköisesti osittain isot toimijat ovat ns. "haistaneet rahan" epänormaalissa tilanteessa ja saaneet hinnat keinotekoisestikin nousemaan, ja tavoitteena varmasti myös kattaa muita tappioita esim. kaasun suhteen kun monilla energiafirmoilla on muutakin kauppaa kuin pelkkää sähköä.
korjaus kommenttiini #2:
kaukolämpöasunnossa voi säästää energiaa näin, mutta riippuu sitten miten se lämpö on tehty....harvemmin suoraan sähköstä, joten ei paljon vaikuta.
Ei tartte olla T-paitakelit sisällä läpi talven.
Kylmä huoneen sisäilma rasittaa minua niin että minua väsyttää jatkuvasti.