Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan hampaastani juuri haljennut?

Vierailija
01.09.2022 |

Vuosi sitten tehtiin juurihoito. Hampaassa oli reikä ja tehtiin juurihoito kun ilmeisesti siinä oli tulehdus? Ei kyllä oireillut se hammas mutta näin todettiin röntgenin perusteella.
Eka hoito ja hammas ok. Tokan hoidon jälkeen pistettiin umpeen mitä ihmettelin kun olen käsittänyt että juurihoito jatkuisi vielä ainakin kerran.
Siitä meni päivä tai pari niin hammas kipeytyi. Oli sellainen ettei kestänyt puremista. Sanoin siitä ja otti kuvat eikä siinä kuulemma ollut mitään. Hammasta vähän hiottiin matalammaksi. Ei auttanut. Sanoi että hampaassa oli niin paha tulehdus että kipu voi olla vaan sitä että on niin syvälle tehty hoito ja osuu poskionteloon tms? En muista enää tarkkaan.
Tämä siis yksityisellä.
Sen jälkeen menin julkiselle ja kuvattiin eikä siinä kuulemma ollut mitään eli ei taaskaan avattu sitä hammasta.
Vuoden ja ylikin olen nyt tämän hampaan kanssa elänyt eikä se ole paremmaksi muuttunut.
Ei särje kun on juurihoidettu?
On purenta-arka siis.
Nyt on ien kipeytynyt sieltä juuren yläpäästä. Siitä kohtaa siis mihin voisi kuvitella juuren loppuvan eli aika ylhäältä. On kipeä myös hampaan ympäriltä. Painelin sitä kohtaa niin siitä örtyi vaan enemmän.
Ei edelleenkään särje mutta kosketus sattuu.
Mietin että mikä ihme voi olla vialla? Oireileeko haljennut juuri noin? Juurihoidettu hammas eli särkyä ei siksi olisi koska olen käsittänyt että haljennut hammas on todella kipeä.

Olen kyllä varaamassa hammaslääkäriä mutta mietin etukäteen mihin pitää varautua? Hampaan poistoon? Siihen en mielelläni lähde koska siitä vierestä on jo poistettu toinen poskihammas (se on sitten toinen tarina) ja tulee haittaamaan syömistä jos iso kolo. Tosin kyllä tämä jo nyt haittaa syömistä...

Ientulehduksesta ei ole kyse. Ikenet ei vuoda verta. Harjaan hampaat aamuin illoin ja käytän hammasväliharjaa. Tuota hammasväliharjaa olen käyttänyt vuoden. Välillä vaan langannut kun alkoi vihloa hampaita kun ilmeisesti ikenet alkoi vähän vetäytyä tuosta hammasväliharjasta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poisto tuossa on melko varmasti edessä. Ei välttämättä ole juuri haljennut, vaan voi olla ettei JH vain ole tepsinyt syystä tai toisesta. Yleensäkin juurihoito antaa lähinnä lisäaikaa hampaalle, usein parista vuodesta - kymmeneen

Vierailija
2/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hammas olisi vertikaalisesti haljennut juureen, ei sille voi tehdä muuta kuin poistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuollaisia oireita. Eräät johtuivat siitä, että paikkaa ei vaan hiottu riittävän matalaksi ja purenta oli muutenkin todella huono, todella häijyä särkyä piti ennenkuin erikoishammaslääkäri hioi purennan kuntoon.

Uudemmassa tapauksessa juurihoidetun hampaan juuri oli haljennut, eikä se oikein näkynyt röntgenkuvissa. Kiusasi kunnes erikoishammaslääkäri kuvasi ja teki oikean diagnoosin ja tuo hammas otettiin pois.

Nykyään purenta on taas huono tuon poisotetun hampaan aiheuttaessa epätasapainoista purentaa ja puren nukkuessani leukojani.

Nykyään yritän välttää pitämästä leukojani ihan kiinni päiväsaikaan ja ennen nukahtamista yritän laittaa kieleni hampaitten väliin.

Kestää muutaman viikonkin ennenkuin ärtynyt leukaluu rauhoittuu - voi kannattaa yrittää jotain purentasuojia, joita nykyään voi kai löytää halvalla ilman henkilökohtaista sovitusta.

Vierailija
4/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poisto tuossa on melko varmasti edessä. Ei välttämättä ole juuri haljennut, vaan voi olla ettei JH vain ole tepsinyt syystä tai toisesta. Yleensäkin juurihoito antaa lähinnä lisäaikaa hampaalle, usein parista vuodesta - kymmeneen

Luulisi että tulehdus olisi näkynyt kuvissa? Pariin kertaan siis kuvattu sen jälkeen.

Ei ollut mitään.

Haljennut juuri ei kai välttämättä näy kuvissa. Näin olen lukenut.

Ap

Vierailija
5/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä olisi infektio niin sen kyllä pitäisi näkyä röntgenkuvissa. Inflammaatio eli kudoksen ärtyminen ei niinkään näy kuvissa, käsittääkseni.

Eli ei sitä välttämättä tarvitse kiirehtiä vetämään poiskaan, kokeile olisiko noista purentaneuvoista apua.

Vierailija
6/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juurihoidetun hampaani haljennut juuri aiheutti kyllä ihan selvää särkyä. Ei näkynyt tavallisen hammaslääkärini ottamissa röntgenkuvissa.

Vierailija
7/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut tuollaisia oireita. Eräät johtuivat siitä, että paikkaa ei vaan hiottu riittävän matalaksi ja purenta oli muutenkin todella huono, todella häijyä särkyä piti ennenkuin erikoishammaslääkäri hioi purennan kuntoon.

Uudemmassa tapauksessa juurihoidetun hampaan juuri oli haljennut, eikä se oikein näkynyt röntgenkuvissa. Kiusasi kunnes erikoishammaslääkäri kuvasi ja teki oikean diagnoosin ja tuo hammas otettiin pois.

Nykyään purenta on taas huono tuon poisotetun hampaan aiheuttaessa epätasapainoista purentaa ja puren nukkuessani leukojani.

Nykyään yritän välttää pitämästä leukojani ihan kiinni päiväsaikaan ja ennen nukahtamista yritän laittaa kieleni hampaitten väliin.

Kestää muutaman viikonkin ennenkuin ärtynyt leukaluu rauhoittuu - voi kannattaa yrittää jotain purentasuojia, joita nykyään voi kai löytää halvalla ilman henkilökohtaista sovitusta.

Tunnen tuon hampaan kun puren kevyesti yhteen. On sillä paperilla kuitenkin katsottu ettei pitäisi olla korkea sen hampaan.

Itsekin puren leukoja yhteen nukkuessa. Hampaani lohkeilevat herkästi ja olen miettinyt onko tässä syy?

Leuat ovat nykyään usein jumissa ja kipeät.

Miten se haljennut juuri siis kiusasi juurihoidetussa hampaassa?

Ap

Vierailija
8/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän juuri hoidetussa hampaassa voi olla särkyä, kun se on kuollut hammas.

Vierailija
9/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta? Hammasta ei särje. Se on purenta-arka ja nyt on ien kipeytynyt juuren kohdalta.

Joku siellä mättää.

Ap

Vierailija
10/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuon hampaan kun puren kevyesti yhteen. On sillä paperilla kuitenkin katsottu ettei pitäisi olla korkea sen hampaan.

Itsekin puren leukoja yhteen nukkuessa. Hampaani lohkeilevat herkästi ja olen miettinyt onko tässä syy?

Leuat ovat nykyään usein jumissa ja kipeät.

Miten se haljennut juuri siis kiusasi juurihoidetussa hampaassa?

Ap

Ei pitäisi tuntua kevyesti purressa. Ja kyllä minullakin sillä paperilla katsottiin vaan ei silti hionut paikkaa riittävän alas.

Leukajumi ja kipeys viittaa pureskeluun eli bruxismiin.

Se haljennut juuri särki (ei kovin kovaa särkyä) niinkuin juuri olisi ollut elossa, leukaluusta tuli särkyä ja ikenet oli myös jossain määrin painoarat, mutteivät tulehtuneet. Hammasta naputtaessa tuntui kipua hampaan juuren paikkeilla.

Vierailija
11/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta? Hammasta ei särje. Se on purenta-arka ja nyt on ien kipeytynyt juuren kohdalta.

Joku siellä mättää.

Ap

Hampaassa ei enää ole tuntoa. Purenta-arkuus on leukaluun ärsyyntymistä, joka tuntuu myös kun ientä painaa. Siis jos ien ei ole tulehtunut. Näin siis oli minulla, vastapuolen hammas painoi kun oli ja on yöpureskelua.

Vierailija
12/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku siellä mättää.

Ap

Jotain tuommoista voi kokeilla, jos sen kanssa saa nukuttua ja kieli ei pysy hampaitten välissä. Kestää kumminkin hetken ennenkuin leukaluun ärtyyntyminen rauhoittuu ja se ärtyy minulla tosi helposti uudelleen.

https://www.apteekkishop.fi/Ekulf-NightGuard-purentakisko

Vierailija
13/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla halkesi juurihoidetun hampaan kulmasta pieni pala. Luin, ettei tarvitse kiirehtiä lääkäriin jos ei ole kipeä, ja kun korona oli silloin pahemmillaan, annoin olla. Ko. hammas ei siis juurihoidon myötä ollut muuttunut tunnottomaksi, vaan aristi välillä, mutta ei tuolloin.

Puoli vuotta myöhemmin hampaan purupinnan kuoppaan jäi hetkeksi jumiin vadelman siemen. Pari päivää myöhemmin hammas oli yhtäkkiä silmittömän kipeä, kun purupintaa vain hipaisi alahampaalla/sormella. Kipu oli niin voimakasta, että meinasi taju lähteä. Lääkäri totesi, että koko hammas oli haljennut läpi juurta myöten. Ei ollut muuta tehtävissä kuin poisto.

Vierailija
14/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tulehduskin. Röntgen kuvissa ei minulla näkynyt edes massiivinen tulehdus, vasta 3D kuva tulehduksen paljasti se olikin sitten juurihoidetun hampaan poisto asap.

Eli vaadi 3D kuva, sitä ei kaikkialla muuten vielä ole.

Vierailija
15/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puolikiireellinen hampaanpoisto ja aika on ensi vuoden puolella.

Vierailija
16/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito on vain pitkittämistä sille faktalle, että jossain vaiheessa se hammas on vain revittävä irti.

Mun kaikki juurihoidot on menny päin persettä eli kaikki tulehtuivat ja hampaat 3 kappaletta on sit kuitenkin jouduttu repimään.

Vierailija
17/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puolikiireellinen hampaanpoisto ja aika on ensi vuoden puolella.

Järkkyy, mee yksityiselle. Noissa asioissa ei kantsi odottaa oikeesti.

Vierailija
18/18 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla halkesi juurihoidetun hampaan kulmasta pieni pala. Luin, ettei tarvitse kiirehtiä lääkäriin jos ei ole kipeä, ja kun korona oli silloin pahemmillaan, annoin olla. Ko. hammas ei siis juurihoidon myötä ollut muuttunut tunnottomaksi, vaan aristi välillä, mutta ei tuolloin.

Puoli vuotta myöhemmin hampaan purupinnan kuoppaan jäi hetkeksi jumiin vadelman siemen. Pari päivää myöhemmin hammas oli yhtäkkiä silmittömän kipeä, kun purupintaa vain hipaisi alahampaalla/sormella. Kipu oli niin voimakasta, että meinasi taju lähteä. Lääkäri totesi, että koko hammas oli haljennut läpi juurta myöten. Ei ollut muuta tehtävissä kuin poisto.

Ei kai hampaassa itsessään voi olla tuntoa juurihoidon jälkeen, eikö tuon kivun täytynyt tulla leukaluun hermoista? Vai olenko pihalla tämän hermokäsitykseni kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi