Peräaukon haavauma
Mistä teillä on tullut peräaukon haavauma? Itsellä tuntuu, että epämiellyttävältä istua ja tuntuu, että "pyllyä kirvelee". Vessapaperissa oli pieni veripiste ja katsoin sitten peräaukon seutua. Noin 1cm peräuaukosta oli selkeästi ihossa noin 1cm kirkkaanpunainen viiva eli varmaankin haavauma.
Mistä näitä tulee? Ei ole ummetusta, lähinnä kakka on aina hyvin löysää. Suoli toimii aika säännölliseesti, aamuisin pari kertaa käyn "räyskällä". Ja mietin, että kai tämä on haavauma? Ei kai peräaukon lähellä olevassa ihossa pidä olla mitään kirkkaanpunaisia viivoja vaan ihan sitä ihonväristä normi ihoa vaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vain niin kireä peräreikä, että noita tuli. Ja ummetustaipumusta.
Hoitona pieni kirurginen toimenpide, jolla löysättiin. Hyvin auttoi.
Mutta voi olla että sinulla on ihan erilainen tapaus ts. eri syy ja sama hoito ei tepsisi. Haavaumalta tuo kyllä kuulostaa.
Kannattaa oikeasti hakeutua tähän leikkaukseen. Itse en osannut ja vuosien saatossa haavaumaan tuppautui paise josta alkoi varsinainen hlvetti. Paise piti avata kirurgisesti ja siitä tuli 10 cm syvä, ajattelepa sitä kipua jos nyt pieni haavakin on kipeä. Sitä ronkittiin ja sinne työnnettiin sorbact-nauhaa metrikaupalla. Saan vieläkin traumatilan siitä vihreästä väristä.
Haava ei mennyt umpeen ja vuosi mätää, sitten pääsin uuteen leikkaukseen jossa mätäkanava halkaistiin. Nyt on sitten kivut edelleen ja ulosteinkontinessia vaivana.
On kireään sulkijalihakseen olemassa voidekin(resepti) jota käytetään 2 kk mutta minulla sen teho oli 0.
Nämä leikkausrumbat kestää vuositolkulla jolloin elät sorbact-nauhojen ja muiden lenkkien ja hirveiden kipujen kanssa joten ei kannata vähätellä vaivaa. Edes wc-pöntöllä ei voi istua kun kivut on niin hirveät.
Ap taas, minusta tuntuu, että minulla oli haavauma noin 13 vuotta sitten eli ei kauhean usein tämä vaiva ole tullut ilmeisesti...
Mutta sitä mietin, että eikö iho tuolla takapuolessa tulekin olla ihon värinen, ei kai sinne kuulu mitkään kirkkaanpunaiset viivat keskelle tervettä ihoa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla herpes jos kirvelee kovin? Normaali haavauman ei pitäisi tuollaista tehdä. Ei siis vaadi mitään anaalihommia että tulee tuonne, sehän puhkeaa milloin mihinkin jos on joskus tartunnan saanut.
Muuten neuvon että luovu pyyhkimisestä kokonaan, huuhtele aina vain bideellä ja taputtele paperilla kuivaksi.
Haavauma juuri kirvelee pirusti. Mulla ollut 8 kk eikä parane millään. Ulostaminen on tuskaa ja useita tunteja sen jälkeen kirvelee ja polttaa peräaukkoa. Nyt on 6 viikkoa ollut Nitro-voide käytössä ja se onneksi vähän helpottaa. Ei kuitenkaan ole vielä parantunut, koska pääsi kroonistumaan, kun hoidettiin virheellisesti peräpukama-vaivana.
Vierailija kirjoitti:
Ap taas, minusta tuntuu, että minulla oli haavauma noin 13 vuotta sitten eli ei kauhean usein tämä vaiva ole tullut ilmeisesti...
Mutta sitä mietin, että eikö iho tuolla takapuolessa tulekin olla ihon värinen, ei kai sinne kuulu mitkään kirkkaanpunaiset viivat keskelle tervettä ihoa?
Ne viivat on haavaumia.
Laita sinne petäaukkoon jotain vaikka apteekin perusvoidetta, haavauma paranee muutamassa päivässä. Halvimmat wc-paperit ovat kovaa paperia ja rikkovat helposti ihon, itse käytän nykyään 5-kertaista wc-paperia joka on pehmeää ja myös riittoissaa koska on paksua ja vähempikin määrä riittää pyhkimiseen.
Lääkärille. Anaalifissuura voi kroonistua. Lääkäri määrää nitrovoidetta rentouttamaan sulkijalihasta jotta haava pääsee paranemaan.
Käytä alapesu suihkua jos on ja kuivaa pikkupyyhkeellä painellen. Mulla joskus oli varmaan pukama, tuli paljon verta muutaman päivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vain niin kireä peräreikä, että noita tuli. Ja ummetustaipumusta.
Hoitona pieni kirurginen toimenpide, jolla löysättiin. Hyvin auttoi.
Mutta voi olla että sinulla on ihan erilainen tapaus ts. eri syy ja sama hoito ei tepsisi. Haavaumalta tuo kyllä kuulostaa.
Kannattaa oikeasti hakeutua tähän leikkaukseen. Itse en osannut ja vuosien saatossa haavaumaan tuppautui paise josta alkoi varsinainen hlvetti. Paise piti avata kirurgisesti ja siitä tuli 10 cm syvä, ajattelepa sitä kipua jos nyt pieni haavakin on kipeä. Sitä ronkittiin ja sinne työnnettiin sorbact-nauhaa metrikaupalla. Saan vieläkin traumatilan siitä vihreästä väristä.
Haava ei mennyt umpeen ja vuosi mätää, sitten pääsin uuteen leikkaukseen jossa mätäkanava halkaistiin. Nyt on sitten kivut edelleen ja ulosteinkontinessia vaivana.
On kireään sulkijalihak
Voi kamala, on ollut tosi paha tapaus. Toivon sydämestäni, että olet nyt kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne viivat on haavaumia.
Apn haava on nähtävissä, joten se on ulkoinen nirhauma, joka paranee helposti. Fissura on sulkijalihaksen kohdalla, eikä se näy kuin tähystämällä. Ja paranee paljon huonommin.
On kireään sulkijalihakseen olemassa voidekin(resepti) jota käytetään 2 kk mutta minulla sen teho oli 0.