Olen masentunut ja ainoa ilonpilkahdus on kissa, nyt pelkään että joudun luopumaan kun rahat ei vaan riitä esim yllättäviin lääkärikäynteihin :(
En polta ja syön lähinnä nuudeleita, suurin rahameno on siis tuo kissa. Ja mielellään pistn rahaa lemmikkiini mutta ei minulla ole kahtasataa euroa eläinlääkäriin,
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ota vakuutus?
Ei ole luottotietoja.
Ap
Miksi kissa pitää viedä lääkäriin?
Tuli mieleen kun kissa ripuloi yöllä että mistä minä nyt rahaksi muutun jos täytyy viedä lääkäriin, onneksi näyttää siltä että loppui ja nyt syö taas hyvin. Mutta pelottaa koko ajan :(
Ap
Mulla sama ongelma lemmikin kanssa, joka tarvitsee jatkuvaa lämmintä asuinpaikkaa ja valaistusta. Sähkön hinnan takia jo peruselinolojen ylläpitäminen syö niin paljon rahaa, että mietin lemmikistäni luopumista.
Miksei sulla ole rahaa yllättäviin menoihin? Kissan kun hommaa, niin siitä tulee kuluja.
Tiedän tunteen! Minä jouduin juuri pyytämään äidiltäni rahaa jotta saamme toisen kissoista eläinlääkäriin. Silmässä on jotain. Mie olen työkyvyttömyyeläkkeellä eikä mieskkään miljoonia tienaa, sitten vielä omat ja lapsen lääkkeet.. olen kissaihminen henkeen ja vereen mutta on perseestä olla köyhä kissaihminen!
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen kun kissa ripuloi yöllä että mistä minä nyt rahaksi muutun jos täytyy viedä lääkäriin, onneksi näyttää siltä että loppui ja nyt syö taas hyvin. Mutta pelottaa koko ajan :(
Ap
Myy persettä.
Vierailija kirjoitti:
Ota vakuutus?
Noissakin nousseet kulut parissa vuodessa ihan järjettömästi. Koiran vakuutus oli aiemmin noin 300€ vuodessa, nyt jo lähemmäs 700€. Samoin on tosin nousseet eläinlääkärien hinnat. Aiemmin lähti kolme hammasta kahdella sadalla, nyt yhden vetäminen maksaa 600€.
Useat alapeukuttajat eivät vissiin ymmärrä, että joku ihminen saattaa ajautua yllättävästi esim. vakavan sairastumisen takia tilanteeseen, jossa entinen normaali elintaso romahtaa. Tähän kun lisää nykyisen inflaation ja kulujen nousun, niin lemmikin hyvinvoinnin takia rupeaa huolestuttamaan.
Osa lemmikkieläimistä on erittäin pitkäikäisiä ja on todellakin mahdotonta ennustaa, missä tilanteessa itse on 20 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota vakuutus?
Noissakin nousseet kulut parissa vuodessa ihan järjettömästi. Koiran vakuutus oli aiemmin noin 300€ vuodessa, nyt jo lähemmäs 700€. Samoin on tosin nousseet eläinlääkärien hinnat. Aiemmin lähti kolme hammasta kahdella sadalla, nyt yhden vetäminen maksaa 600€.
Mulla pysyneet kulut samana LähiTapiolalla kolmisen vuotta. Kissan vakuutus 120 e/vuosi. Hammaskuluja ei korvaa, mutta käydään klinikalla jossa yhden hampaan poistohinta on 200 e.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sulla ole rahaa yllättäviin menoihin? Kissan kun hommaa, niin siitä tulee kuluja.
En ole ap, mutta elämäntilanne voi myös yllättäen muuttua, ihan kaikkeen ei pysty aina varautumaankaan. Lemmikki on kuitenkin monen mielenterveydelle todella tärkeä.
Se menee katsos niin, ettei köyhä voi rikkaan tavalla elää, tai edes työssäkäyvän. Sen mukaan on mentävä, eli suu säkkiä myöten. Anna kissa hyvään kotiin, jos ei rahaa ole, se on aitoa rakkautta.
Lemmikki on monen "pelastus", mutta ei yhteiskunta voi sellaisesta maksaa. Tämä pitää hyväksyä ennen kuin eläintä ottaa.
Onko mahdollisuus viedä kaupungin/kunnan eläinlääkärille? Niissä joutuu jonottamaan, mutta hinnat ovat edullisemmat kuin yksityisellä.
Toinen vaihtoehto on sopia lähimmän eläinsuojeluyhdistyksen kanssa, miten toimit sairaan kissan kanssa varattomana. Et ole taatusti ensimmäinen, joka sitä kysyy.
Jos välität kissastasi kannattaa viimeistään nyt miettiä, miten toimit sen kanssa kun jotakin ikävää tapahtuu. Vastuun ottaminen tarkoittaa juuri sitä.
Niin, juuri tämän takia aina lemmikkiä hankkiessa sanotaan, että pitää miettiä, onko siihen lemmikkiin varaa sittenkin, jos jotain yllättävää sattuu. Mutta sen kun sanoo, niin johan alkaa itku siitä, että ei saa sanoa noin ja ei lemmikit voi olla vain joku rikkaiden etuoikeus. Mutta kun siitä lemmikistä oikeasti pitää pystyä pitämään huoli silloinkin kun se sairastuu. Jos ei pysty, ei pidä hankkia lemmikkiä - niin julmalta kuin se voi kuulostaa. Ja juuri tästä syystä esim. esyt syynäävät niin tarkkaan kotiehdokkaat, eivätkä luovuta kissoja ilmaiseksi vain sen takia, että joku olisi valmis niin kovin sitä kissaa rakastamaan ja hellimään. Mutta siitäkin itketään, kun kyllä sen rakkauden ja itse vannotun hyvän kodin pitää riittää, ja rahan ja vakaan talouden vaatiminen on vain ilkeyttä ja riistoa. Mutta kun se kärsijä on sitten se viaton eläin, joka on itse täysin syytön tilanteeseensa, niin eihän sekään ole oikein. Minua ei tässä sureta ap, vaan ap:n kissa parka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta elämäntilanne voi myös yllättäen muuttua, ihan kaikkeen ei pysty aina varautumaankaan. Lemmikki on kuitenkin monen mielenterveydelle todella tärkeä.
Niin voi, kuten jäädä työttömäksikin, jolloin ei esim. voi maksaa uuden auton osamaksuja, joten autostakin pitää luopua. Samoin on sitten lemmikit, harrastukset, jopa ruuan määrä jne. kaikki kulut minimiin.
Tällaiset asiat tietää jokainen normijärkinen, eikä tule itkemään itsestään selviä juttuja palstalle. eri
Tällä menolla Suomi alkaa muistuttaa pian muita köyhiä maita. Irtokoiria, kissoja ja muita hylättynä kaduilla. Vahinko, että sääolosuhteet täällä Pohjolassa ovat aika julmat ulos joutuneille eläinparoille...
Etsi lääkäri jossa voi maksaa erissä. Yritä säästää pienikin summa joka kuukausi. Turha murehtia etukäteen asiaa joka ei ehkä edes tapahdu.
Onko kissa masentunut?