Entäs jos ei enää ole säästöjä joilla maksaa ylihintainen sähkö
ja sitten odottaa pitkälle ensi vuoteen että saa siitä verovähennyksen?
Ei meillä ole yksinkertaisesti enää yhtään mitään satojen eurojen säästövarantoja joista ammentaa. Korona on vienyt jo kaiken.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sitten et kuluta sähköä. Älä mene ravintolaankaan pihville, jos sinulla ei ole varaa siihen.
Oletko itse ajatellut olla talven yli lämmittämättömässä asunnossa ilman lämmintä vettä ja ruokka?
Sähkö on Suomessa välttämättömyys, ei mikään ylellisyys jos jätetään pois muiden siivellä autoilevat sähköautoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki? Toimeentulotuki?
Aikuinen ihminen maksaa itse laskunsa.
Aiemmin kyllä, mut nyt kovasti houkuttaa tuilla eläminen. Ennen maksellit muiden tuilla elämistä ja nyt ku poikkeuksellinen tilanne jätetään omillee.
Just katsoin kelan sivuilta et itse asiassa mulle jää enemmän ku alan työn sijaan elää tuilla kuten muut vastaavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa on että ensin pitäisi kuitenkin olla raha millä maksaa ja sitten voi hakea palautusta . Miksi haettaisiin palautusta jos rahaa löytyy ? Tätä ei päättäjät tajua , jos ei rahaa maksaa niin sitä ei ole .
Hallitus laatii näitä mallejaan kuvitellen että Suomessa on tasan kahdenlaisia ihmisiä:
Köyhiä lapsiperheitä sekä rikkaita.
He unohtaa kokonaan sen kansanosan, jota on eniten. Keskiluokan. Joka maksaa itse kaiken, mutta ei tienaa maltaita, eikä omaa monen tonnin säästöjä.
Keskiluokallahan on isot asuntolainat ja autoja jopa useampia, varmasti myös säästöjä enemmän kuin tonneja.
En puhu ap:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki toinen, ilta ja viikonlopputyö , tee kahta työtä siis....
Tämä on paras vinkki. Ylipäätään naurettavaa että jokainen taloutensa kanssa kamppaileva aina jää sen yhden tulon varaan ja alanuolia sataa heti kun ehdottaa tulojen kasvattamista. Koko elämänsä ajan kannattaa pitää useampia tulonlähteitä. Vaikka vain kymppejä tulisi niin kaikki on lisää omaan pottiin. Serkkuni mm on valitellut viimeiset 30v tulojen pienuutta, tienaa kuitenkin 3x enemmän kuin minä. Aina valittaa rahan puutetta ja kun ehdotan lisätuloja, vastaus on "eihän sillä mitään tienaa, ei ole aikaa, en jaksa jne". Joskus myy kirppiksellä jotain ja heti ne pitää tuhlata johonkin. On koulutukseltaan ompelija, tekee työtä kaupassa osa-aikaisena, taitava piirtäjä, hyvä valokuvaaja. Kaikilla noilla voisi helposti tienata lisää mutta ei jaksa eikä viitsi, edes pyytää lisätunteja työpaikalla. Muutaman talvikuukauden jaksaa pakon edessä painaa kahta työtäkin jos isot sähkölaskut on tulossa. Jos siis haluaa selvitä ilman velkaa.
Me olemme kuitenkin jo viisikymppisiä. Miehellä sydänvika ja minulla autoimmuunisairaus.
Selviämme juuri ja juuri siitä yhdestä työstä matkoineen.
Olen tehnyt 14-vuotiaasta työtä, myös opiskellut kokopäivätyön ohella.
Ap
Niin olen minäkin ja serkkuni yli 50v. Itselläni lukuisia autoimmuunisairauksia ja sydänoireita. Serkkuni täysin terve. Teillä kuten minullakin on netti ja laite/laitteita. Ei ole pakko lähteä kotoa heilumaan lapion kanssa tai metsätöihin. Käsityöt on keveää puuhastelua, samoin tietokoneen naputtelu ja valokuvaaminen. Voi tehdä oman voinnin mukaan omaan tahtiin. Iltauutisia katsellessa voi neuloa, virkata ym. Suurin osa vain luovuttaja heti kun tulee vaikea paikka.
Mitähän tietokoneella vois tehdä josta sais rahaa?
Sähköt katkaistaan ja päälle tulevat, kun lasku on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paras vinkki. Ylipäätään naurettavaa että jokainen taloutensa kanssa kamppaileva aina jää sen yhden tulon varaan ja alanuolia sataa heti kun ehdottaa tulojen kasvattamista. Koko elämänsä ajan kannattaa pitää useampia tulonlähteitä. Vaikka vain kymppejä tulisi niin kaikki on lisää omaan pottiin. Serkkuni mm on valitellut viimeiset 30v tulojen pienuutta, tienaa kuitenkin 3x enemmän kuin minä. Aina valittaa rahan puutetta ja kun ehdotan lisätuloja, vastaus on "eihän sillä mitään tienaa, ei ole aikaa, en jaksa jne". Joskus myy kirppiksellä jotain ja heti ne pitää tuhlata johonkin. On koulutukseltaan ompelija, tekee työtä kaupassa osa-aikaisena, taitava piirtäjä, hyvä valokuvaaja. Kaikilla noilla voisi helposti tienata lisää mutta ei jaksa eikä viitsi, edes pyytää lisätunteja työpaikalla. Muutaman talvikuukauden jaksaa pakon edessä painaa kahta työtäkin jos isot sähkölaskut on tulossa. Jos siis haluaa selvitä ilman velkaa.
Me olemme kuitenkin jo viisikymppisiä. Miehellä sydänvika ja minulla autoimmuunisairaus.
Ap
Niin olen minäkin ja serkkuni yli 50v. Itselläni lukuisia autoimmuunisairauksia ja sydänoireita. Serkkuni täysin terve. Teillä kuten minullakin on netti ja laite/laitteita. Ei ole pakko lähteä kotoa heilumaan lapion kanssa tai metsätöihin. Käsityöt on keveää puuhastelua, samoin tietokoneen naputtelu ja valokuvaaminen. Voi tehdä oman voinnin mukaan omaan tahtiin. Iltauutisia katsellessa voi neuloa, virkata ym. Suurin osa vain luovuttaja heti kun tulee vaikea paikka.
Jos työpäivä matkoineen on 7-18 ja sen jälkeen lämmittää taloa puilla, tekee polttopuita, korjaa satoa pihalta, kokkaa, pyykkää, tuunaa vaatteita, hoitaa kirppismyyntiä useammassa paikassa jne niin ei vaan enempää repeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pienempään asuntoon.
Maksaahan se muuttaminenkin. Eikä meillä ole liian suuri asunto, just just mahtuu kaksi teiniä ja me etätyötä tekevät vanhemmat.
ap
Lopetatte sen sähkön käyttämisen. Kaikki koneet, jotka kuluttavat sähköä irti vaan seinästä ja lämmitys pois. Pois etätöitä ja takaisin sinne työpaikalle, missä lämpö ehkä toimii.
Ostatte teltat ja paksut makupussit sinne kotiin. Se pitää suht lämpimänä ja toivotte, jos asutte kerrostalossa, että yläkerta ja alakerta lämmittää. Se auttaa teitä.
Niin ja ruoka parvekkeelle. Käytte ulkona tekemässä kerran päivässä nuotiolla ruokanne. Kyllä se siitä. Jos taas haluatte ihan vähän edes sähköä, niin ne teinit voivat alkaa käymään myös iltatöissä ja maksaa oman osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos työpäivä matkoineen on 7-18 ja sen jälkeen lämmittää taloa puilla, tekee polttopuita, korjaa satoa pihalta, kokkaa, pyykkää, tuunaa vaatteita, hoitaa kirppismyyntiä useammassa paikassa jne niin ei vaan enempää repeä.
Ap
Nyt tarvitsee laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Koti vai kaikki muu? Sitten mikä on seuraavaksi tärkeintä? Työ? Lämmitys? Polttopuut? Sadon korjuu? Kokkaaminen? Ne ensin. Jos aikaa jää niin pyykinpesu, siivoaminen ja lopulta kaikki muu.
Etkö ollut etätöissä? Ja ne teinit voivat hyvin auttaa polttopuiden ja kokkaamisen kanssa ja pyykinpesussa. Neljä ihmistä saa paljon aikaiseksi, jos halua löytyy.
No ei minulla ole sen suhteen ikinä ollut ongelmia. Mutta se että niistä saisi satoja euroja kuukausi toisensa perään on täyttä utopiaa.
Ap