Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jyväskylän nuoriso ei hallitse lainkaan liikennessääntöjä

Vierailija
31.08.2022 |

Olen ollut koko elokuun ajan Jyväskylässä mutta asun Tampereella. Edes siellä en ole liikenteessä nähnyt niin taukkeja kakaroita kuin Jyväskylässä. Tässä kuukauden aikana olen nimittäin ehtinyt nähdä vaikka minkälaista suoritusta. Maanantaina esimerkiksi joku arviolta 12v poika ajoi hyvinkin vauhdikkaasti polkupyörällä alamäkeen ja läpi tasa-arvoisen risteyksen (pojan olisi siis pitänyt väistää oikealta tulevia). Oikealta tulikin sopivasti auto ja vain autoilijan nopea ja kova jarrutus esti pyöräilijää jäämästä oikealta tulleen auton alle. Pentu ei ollut moksiskaan vaan jatkoi kovalla vauhdilla eteenpäin. Itse olin tulossa autolla samasta suunnasta kuin tämä poika ja näin tilanteen erittäin hyvin, ja se itse asiassa tallentui myös autokameraani.

Toinen esimerkki: tänään ajoin erästä katua pitkin autolla ja noin 50 metrin päässä neljä arviolta 12v poikaa lähti minusta katsottuna tien vasemmalta puolelta ylittämään tietä (siinä kohdassa ei ollut suojatietä ja pojat näkivät minut). Kaksi pojista pysähtyi keskelle tietä ilmeisesti tuijottamaan kännykkää ja kaksi muuta meni tien oikealle puolelle, mutta yhtäkkiä kaikki neljä lähtivät maleksimaan takaisin tien vasemmalle puolelle. Jouduin hidastamaan jotta kakarat eivät jää alle. Tööttäsin ja pentujen pään heilunnasta ja ilmeistä päätellen heillä ei ollut mitään käsitystä mitä he olivat tehneet.

Yllä olevat esimerkit siis ovat tapahtuneet tällä viikolla. Kaikkea muutakin on ehtinyt tapahtua. Onneksi viikonloppuna pääsen lähtemään täältä pois.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei koske vain tenavia J.kylässä. kyllä aikuisetkaan ei katso yhtään missä kävelevät! Pyörällä kun kuljen, saa pimputtaa koko ajan kelloa kun ihmiset kävelee missä sattuu! Ihme kun kukaan ei ole vielä alle jäänyt.

Tai sitten ajat jalkakäytävällä ja pimputtelet? Tätäkin tapahtuu. Eräs nuori oman elämänsä sannamarin hermostui kun mieheni huomautti tälle pyöräilijälle joka pimputteli, että hän ajaa itse väärässä paikassa. Nainen tiuskas vaan "tiedän!" Ja jatkoi matkaansa...

Vierailija
22/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka opettaisi pyöräilijöille, että lain mukaan heidän on näytettävä suuntamerkkiä kädellä aina kääntyessään? Tai että ryhmittäytymiskaistat koskevat myös polkupyöriä, eli polkupyörällä ei voi mennä esim. oikealle kääntyvien kaistalle jos on kääntymässä vasemmalle?

Ei kukaan jos ei vanhemmat. Miksei liikennesääntöjä opeteta koulussa?

Oulussa samaa p askaa ja siihen päälle vielä se, että autoilijat eivät käytä vilkkua eivätkä välitä kolmioista. Autoilijat ovat sentään käyneet autokoulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei koske vain tenavia J.kylässä. kyllä aikuisetkaan ei katso yhtään missä kävelevät! Pyörällä kun kuljen, saa pimputtaa koko ajan kelloa kun ihmiset kävelee missä sattuu! Ihme kun kukaan ei ole vielä alle jäänyt.

Tai sitten ajat jalkakäytävällä ja pimputtelet? Tätäkin tapahtuu. Eräs nuori oman elämänsä sannamarin hermostui kun mieheni huomautti tälle pyöräilijälle joka pimputteli, että hän ajaa itse väärässä paikassa. Nainen tiuskas vaan "tiedän!" Ja jatkoi matkaansa...

No ei ihmekään, kun jalkakäytävät ja pyörätiet näyttävät ihan samalta (vain kyltti erottaa) ja noin joka toinen tien reunan väylä on jalkakäytävä ja joka toinen pyörätie. Liikenneympäristö on pyöräilijöille täysin epälooginen.

Pitäisi päättää, että pyöräilijät joko ohjataan joka kadulla autojen joukkoon tai joka kadulla jalankulkijoiden joukkoon. Tällöin olisi helppoa ajaa. Nykyisin puolivälin ratkaisu missä sääntö on milloin mikäkin johtaa vaan siihen, että sen säännön uskottavuus katoaa.

Vierailija
24/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan paljon pyörällä, sekä työmatkat että harrastan pyöräilyä. Tuntuu monelle jalankulkijalle olevan suuri yllätys että kevlillä tulee vastaan pyörä ja sillekin olisi fiksu antaa vähän tilaa ja varoa.

Ei se ole yllätys. Niin montaa pisipäätä on tullut väistettyä, ettei tule aivan telotuksi tai kuratuksi. Pyöräilijöille on varmaan yllätys, että heidänkin pitää noudattaa sääntöjä sekä sopivaa tilannenopeutta. Pyörässä on myös jarrut ja siltä voi nousta pois muuallakin kuin kotipihassa. Miksi et itse varo ja väistä, oi pyöräilijä?

kun ei nähdä eikä kuulla mitään tai väistetä jompaan kumpaan reunaan edes kun kelloa soitetaan niin pakkohan se on hypätä pyörän päältä pois. Jalankulkijankin tulisi kävellä tien reunassa ei 3 rinnakkain keskellä katua. Pyöräilijä menee aina oikeaa reunaa ja väistää kyllä jos on tilaa.

Vierailija
25/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan paljon pyörällä, sekä työmatkat että harrastan pyöräilyä. Tuntuu monelle jalankulkijalle olevan suuri yllätys että kevlillä tulee vastaan pyörä ja sillekin olisi fiksu antaa vähän tilaa ja varoa.

Ei se ole yllätys. Niin montaa pisipäätä on tullut väistettyä, ettei tule aivan telotuksi tai kuratuksi. Pyöräilijöille on varmaan yllätys, että heidänkin pitää noudattaa sääntöjä sekä sopivaa tilannenopeutta. Pyörässä on myös jarrut ja siltä voi nousta pois muuallakin kuin kotipihassa. Miksi et itse varo ja väistä, oi pyöräilijä?

Väistän kyllä jos jalankulkijat jättää tilaa sille. Usein näin ei ole vaan kävellään keskellä katua eikä laidassa.

Vierailija
26/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun ei nähdä eikä kuulla mitään tai väistetä jompaan kumpaan reunaan edes kun kelloa soitetaan niin pakkohan se on hypätä pyörän päältä pois. Jalankulkijankin tulisi kävellä tien reunassa ei 3 rinnakkain keskellä katua. Pyöräilijä menee aina oikeaa reunaa ja väistää kyllä jos on tilaa.

Aina ei voi mennä turvallisesti oikeaa reunaa. Esim. keskustoissa talojen ovet yleensä aukeavat suoraan pyörätielle.

Vierailija
27/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n juttu pitäisi paikkaansa, ruumiita tulisi ihan toiseen tahtiin.

En väitä, etteikö jotkut töpeksisi liikenteessä, mutta liioittelu ei auta tässä asiassa.

Suosittelen ap:tä vaikka matkustamaan maailmalla.

Vierailija
28/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei voi mennä turvallisesti oikeaa reunaa. Esim. keskustoissa talojen ovet yleensä aukeavat suoraan pyörätielle.

Itse ajan vaikka siksakkia tai talutan mielummin kuin ajan kenenkään päälle mutta vaatisi valppautta ja yhteistyökykyä myös jalankulkijoilta.

Sama koskee autoja risteyksissä, että nähdään myös ne pyöräilijät eikä vain muita autoja.

Vierailija
29/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpäässä on yksisuuntainen pyörätie, joka on kyllä selkeästi merkitty. Silti jokaikinen kerta, kun sitä olen pyöräillyt, tulee vastaan pyöräilijöitä välittämättä siitä, että ovat väärällä puolella. En usko, että olisi kovin iso homma siirtyä autotien tien toiselle puolelle, jossa menee sitten yksisuuntainen pyörätie toiseen suuntaan. Myöskään kävelykadulla, jolla selkeästi kielletty pyöräily, tulee aina joku pyörällä vastaan ja aiheuttaa ruuhka-aikoina vaaratilanteita. Näitä pitäisi pystyä valvomaan /sakottamaan, josko sitten alkaisi mennä perille. 

Vierailija
30/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvenpäässä on yksisuuntainen pyörätie, joka on kyllä selkeästi merkitty. Silti jokaikinen kerta, kun sitä olen pyöräillyt, tulee vastaan pyöräilijöitä välittämättä siitä, että ovat väärällä puolella. En usko, että olisi kovin iso homma siirtyä autotien tien toiselle puolelle, jossa menee sitten yksisuuntainen pyörätie toiseen suuntaan. Myöskään kävelykadulla, jolla selkeästi kielletty pyöräily, tulee aina joku pyörällä vastaan ja aiheuttaa ruuhka-aikoina vaaratilanteita. Näitä pitäisi pystyä valvomaan /sakottamaan, josko sitten alkaisi mennä perille. 

Kävelykaduilla ei ole polkupyöräily kielletty paitsi jos siellä on erilliset pyöräily kielletty -liikennemerkit.

Vierailija
31/31 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksisuuntainen pyörätie eroaa kaksisuuntaisesta yleensä vain siten, että toisesta päästä puuttuu liikennemerkki. Kun niitä liikennemerkkejä puuttuu aika usein, niin ihmiset eivät osaa kiinnittää huomiota niihin. Varsinkin, kun jalankulkijoille ne väylät kuitenkin ovat kaksisuuntaisia.