Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkönkulutuksenne?

Vierailija
31.08.2022 |

Selailin energiayhtiön appista omaa kulutustani (yksi henkilö kerrostaloasunnossa). Ainakaan kyseinsen yhtiön sovellus ei kerro, kuinka kulutukseni vertautuu muihin. Pohdin tätä jo ennen hintojen nousua ympäristösyistä, kun ystäväni ehdotti minulle peseytymiskertojen vähentämistä: pidän itsekin energiansäästöä ensiarvoisen tärkeänä, mutta päivittäisestä (alle 5 min) suihkusta luopuminen tuntuu suoraan sanoen vastenmieliseltä ajatukselta...eli, paljonko teillä päivittäinen kulutus näyttää? Minulla keskiarvo on 3 kWh per päivä, maksimi 8 kWh (joulukuussa), minimi 1 kWh (heinäkuussa).

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha verrata muohin, vaan vertaa omaan kulutukseesi viime vuodelta. Sitä kaikkien on hyvä pyrkiä vähentämään, lite bättre!

Tämä siis on myös ystäväni perustelu (sen joka kehotti luopumaan päivittäisestä peseytymisestä). Mutta kun - haluaisin verrata muihin, että saisin jonkinlaisen perspektiivin! Tottakai on myös eri asia verrata okt ja kerrostalon asukkaalle näkyvää kulutusta.

En ensisijaisesti ajattele laskua (voi vaikka viisinkertaistua nykyisestä muutaman kympin kuukausilaskusta), vaan ympäristö- ja yhteiskunnalliset syyt ovat mielessä. Omasta mielestäni säästän jo nyt paljon, mutta kun en osaa suhteuttaa muiden kulutukseen, en tiedä onko se totta. Mm. en käytä valoja (pystyn lukemaan hämärässä; en käytä kotona tietokonetta, jne.), en kuumenna ruokaa (syön lämpimän ruuan työpaikkaruokalassa; 2020 hankittu vähäkulutuksellinen jääkaappi-pakastin kylläkin on), ja pyöräilen työmatkat eli n. 15 km. Tuossa jälkimmäisessä syy, miksi en päivittäisestä suihkusta haluaisi luopua - olen aivan hikinen polkemisen jäljiltä.

Ystäväni mielestä "suihkutteluni" kuitenkin on turhaa. Toisaalta hän itse käyttää lattialämmitystä kylppärissä (perustelu: uuden kerrostalokämpän kylpyhuoneeseen voisi muutoin tulla kosteusvaurio), omistaa auton ja pelaa tietokoneella, tykkää saunoa, esimerkkejä mainitakseni. Näistä hän ei omien sanojensa mukaan voi luopua, mutta minun pitäisi vähentää omaa kulutustani. Hän ei suostu kertomaan omia "lukujaan" kulutuksestaan (sanoo vaan että varmasti minua vähemmän), niin vaikea sanoa, olenko kohtuuton...

Olisi hyvä, että kaikille olisi tasa-arvoisesti laskettu energiabudjetti, jonka saisi käyttää itselle tärkeäksi katsottuun asiaan! Minulle kun se on tuo 5 min suihku kerran päivässä, voin vaikka mieluummin palella talvella...

AP

Vierailija
62/67 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 kWh/vuosi. 115 m2 neliö kerrostalossa, kaukolämpö, ei saunaa, 2 aikuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi olla kerrostalossa noin pieniä kulutuksia? Mitä teen väärin. Kun meillä, 3 hlöä, ei oikein edes tee mitään, niin kulutus 12.

Jääkaappi-pakastin on suht uusi ja toimii ilmalämpöpumpulla.

Vierailija
64/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 8000 kWh/vuosi vanha, hirsirakenteinen okt 100 neliötä. Vesivaraaja lämpiää sähköllä, muutoin lämmitetään puulla (useampi tulisija). Jos varaaja lämpiäisi muulla kuin sähköllä, kulutus tippuisi vähintään puoleen, luultavasti alemmas, koska sähkölaitteita on vähän ja niitä käytetään vain tarvittaessa (tv päällä vain kun katsotaan jne.). Tällä nyt kuitenkin mennään.

Vierailija
65/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 18 000 kWh/vuosi. Okt, sähkölämmitys + varaava takka.

Meillä näyttää jäävän 15000kWh tämä vuosi, vastaava talo, takka ja iso autotalli/varasto.

Pudotusta viimevuoteen 20%

Vierailija
66/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9500kWh vuodessa. 250 neliötä ja maalämpö.

Tuo on todella vähän, vain 2500kWh lämmityksen osuus!?

Laskennallinen arvio käyttösähköstä 4 hengellä 7000kWh/v. Onko teillä ilmanvaihto tai lattialämmitys ollenkaan päällä?

Vierailija
67/67 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 000kWh/vuosi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän