Silmälasit koulun liikuntatunnilla
Miten koulu toimii tapauksissa joissa lasit hajoavat vaikka pallopelissä, korvataanko ne koulun puolesta? Onko ylipäätään sallittua edes pitää laseja lajeissa jossa on suuri riski saada iskuja kasvoihin? Eihän se vaadi kuin päin pläsiä tulevan jalka- tai koripallon niin rillit ovat entiset.
Kommentit (6)
No sehän on ihan itsestä kiinni, kumman haitan kokee pahemmaksi, heikon näön vai rikkoutuneet lasit ja riskin sokeutua. Valintoja.
Luulen että koulun vakuutus korvaa lapsen liikuntarunnilla rikkoutuneet lasit. Meidän lapsella on aina ollut silmälasit päässä jotta näkee. Kova liikkumaan, futistakin pelaa vapaa-ajalla lasit päässä!
Saksassa ei saa käyttää silmälaseja liikuntatunnilla turvallisuuden vuoksi, vaan siellä pidetään vahvuuksellisia urheilulaseja tai sitten piilolinssejä.
Riippuu varmaan siitäkin mitkä ovat vahvuudet. Tietenkään ei ole mitään järkeä pitää jos näkee hyvin ilmankin. Jos taas ei muuten hahmota palloa tai pelikavereita kunnolla niin pakkohan se on pitää ihan rikkoutumisenkin uhalla. Mutta harvalla kai niin heikko näkö on.
Minä ainakin pärjäsin liikunnassa ihan hyvin vaikka likinäköä oli. Tosin en laseja käyttänyt siinä iässä muutenkaan, olin turhamainen. Siihen sumeuteen oli jo tottunut, niin se ei haitannut. Riitti että näki pallon, pelikaverit ja maalin.
Ei korvata.
Voit hakea lapselle halvat liikuntalasit. Jos hänellä on varastovahvuuksilla linssit, halvimmat lasit maksaa alle 50. Kannattaa seurata optikkojen puolen hinnan päiviä.
Hanki ilmaiset urheilulasit, jos on 5-12 vuotias, ei tarvitse pelätä niiden käyttölasien puolesta
https://www.synsam.fi/samallaviivalla