Peseekö kukaan teistä lattiat kontaten kostealla pyyhkeellä pyyhkien vai pitääkö olla moppi?
Olen aina ajatellut että lattianpesua varten pitää olla moppi, huiskamoppi, lastamoppi tai millainen vain kunhan on varsi ja tekstiiliosa.
Minulla kuitenkin tulee kädet ja selkä kipeäksi mopatessa melko lailla välittömästi. En saa moppia jotenkin hallittua niin että se pyyhkisi lattiaa tasaisesti vaan se liikkuu lattialla juhnuttaen ja täytyy käyttää hirveästi voimaa että se liikkuu.
Sen takia kynnys siivoamiseen on korkea ja elän likaisilla lattioilla.
Ajattelin että voisin kokeilla ihan lattioiden pyyhkimistä kontaten jollain rätillä. Tekeekö kukaan niin? Saako puhdasta jälkeä? Tuleeko vaivoja?
Kommentit (56)
Syntyvyys on laskussa koska emännät eivät enää konttaa mikrokuitupyyheliinalla lattiaa hinkaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viledan mikrokuitulattialiinojen kostutus vie 0,5 dl vettä per liina. Sulla on ap aivan liian märkä moppi, siksi suksi ei luista.
Laikkari
Se on mikrokuitupyyhe eikä liina.
T. Laitoshuoltaja
Pölyrätti t. Kolmas laitoshuoltaja
Ps. Aiva sama, ny ei olla töissä ammattitermeineen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viledan mikrokuitulattialiinojen kostutus vie 0,5 dl vettä per liina. Sulla on ap aivan liian märkä moppi, siksi suksi ei luista.
Laikkari
Se on mikrokuitupyyhe eikä liina.
T. Laitoshuoltaja
Pölyrätti t. Kolmas laitoshuoltaja
Ps. Aiva sama, ny ei olla töissä ammattitermeineen
:D Anarkiaa :D
Mikähän helkkari se mun suosikkini oli, puolipitkävartinen rikkasetti? (Harja ja kihveli).
Vierailija kirjoitti:
Lattiani on muovimatto.
Kun kävin Tokmannin sivuilla niin siellä oli vain parketille, laatalle ja laminaatille tarkoitettuja lattianpesuaineita. Voinko siis ottaa yleispesuaineen muovimattolattioilleni?
Ap
https://www.s-kaupat.fi/tuote/pledge-500ml-muoviandkivipesu-lattianpuhd…
Puhdistusaineen ph neutraali tai heikosti emäksinen.
Suihkussa käytettävä lasta ja siihen päälle vanhan t-paidan rääpäle. Hyvin on pärjänny - varsi kuin varsi.
Silloin tällöin imuroin. Yksikään alle satavuotias mies ei toivottavasti enää pese lattioita.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on laskussa koska emännät eivät enää konttaa mikrokuitupyyheliinalla lattiaa hinkaten.
Vai niin. Selkäsairaus todettiin 30v. Vai vielä konttaamaan. Kädet on huonossa kunnossa.
Kontaten tulee puhtaampaa jalkalistojen lähellä ja nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Selkäsairaus todettiin 30v. Vai vielä konttaamaan. Kädet on huonossa kunnossa.
käytä jalkaasi, siinä saat vielä enemmän voimaa ja jalkasi hienomotoriikka paranee
Ikkunankuivainmelaan jatkovarsi. Sillä kuivalakaisen, sitten kostea rätti melaan, sillä sujuu kosteapyyhintä. Lakaisuharjanakin on "harja", jossa on kumireuna. Kuiva harja pölyää älyttömästi, katsokaa kerran kirkkaassa auringonvalossa! Kunnon pesu juuriharjalla, mutta ehdottomasti pitkävartinen harja. Konttaaminen on kamalin mahdollinen työasento, sen opettivat jo 30-luvun naisasianaiset, samat, jotka keksivät astiankuivauskaapin.
Tuntuu uskomattomalta, että jonkun mielestä lattioiden pyyhkiminen varrellisella apuvälineellä on niin vaikeaa ja kivuliasta, että harkitsee pyyhkivänsä lattiat kontaten.
Kaadat vaan reippaasti ämpärillisen vettä lattialle ja kuuraat katuharjalla.
Vierailija kirjoitti:
Lattiani on muovimatto.
Kun kävin Tokmannin sivuilla niin siellä oli vain parketille, laatalle ja laminaatille tarkoitettuja lattianpesuaineita. Voinko siis ottaa yleispesuaineen muovimattolattioilleni?
Ap
Voit kyllä. Tokmannilla kyllä myydään Pledge muovi - ja kivipinnoille tarkoitettua ainetta ja Kiillon laminaattipesuaine on tarkoitettu myös muovilattioille. Näissä on hoitavia aineita, jotka jättävät lattiaan suojaavan kalvon ja antavat myös kiiltoa. Itse käytän muovilattioihin välillä näitä aineita, välillä yleispuhdistusainetta ja joskus pyyhin pelkällä vedellä ja mikrokuitupyyhkeellä. Annostusohjeita kannattaa noudattaa.
Ihmettelen kyllä miten moppi voi tökkiä muovimatolla. Onko lattia vanha ja kulahtanut tai onko siinä joku röpelöinen kuviointi? Yksittäiset tahrat ym. kannattaa puhdistaa tuoreeltaan etteivät ne kuivu kiinni lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiani on muovimatto.
Ap
Voit kyllä. Tokmannilla kyllä myydään Pledge muovi - ja kivipinnoille tarkoitettua ainetta ja Kiillon laminaattipesuaine on tarkoitettu myös muovilattioille. Näissä on hoitavia aineita, jotka jättävät lattiaan suojaavan kalvon ja antavat myös kiiltoa. Itse käytän muovilattioihin välillä näitä aineita, välillä yleispuhdistusainetta ja joskus pyyhin pelkällä vedellä ja mikrokuitupyyhkeellä. Annostusohjeita kannattaa noudattaa.
Ihmettelen kyllä miten moppi voi tökkiä muovimatolla. Onko lattia vanha ja kulahtanut tai onko siinä joku röpelöinen kuviointi? Yksittäiset tahrat ym. kannattaa puhdistaa tuoreeltaan etteivät ne kuivu kiinni lattiaan.
Kolmas tökkimisvaihtoehto on liian märkä menetelmä ja neljäs puhdistusaineen kerrostuminen.
No tuohon mennessä ne olivat varmaan jo päättäneet kumpi on oikein.
Mä olin alalla asuntolainan verran, toimihanskat tippuivat 2020 ja keikkahanskat 2022. Paljon muuta ja pahempaa on työelämässä vialla kuin sanasto. Toki sen kanssa pitäisi olla tarkka että saisi maamutkin ymmärtämään. Ohis.