Onko muita työssäkäyviä, joilla sähkölaskut nousee hurjasti, mutta rahat riittää
Tarkoitukseni ei ole missään nimessä vähätellä. Meillä nousee sähkö 8-kertaiseksi sähkölämmitteisessä asunnossa, joten talvella menee hurjasti sähköön. Tulot 3800 netto plus yhden lapsen lapsilisä. Toinen lapsi 17. Tämä tulee lisäämään työttömyyttä ja vaikuttaa esimerkiksi teollisuuteen hurjasti, mutta me pystytään sähkölaskut, nousseet korot ja kasvavat ruokakulut maksamaan. Onko muita alle keskituloisia, joiden taloutta tämä kokonaisuus ei kuitenkaan kaada?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
On, minä esimerkiksi. Asun kaukolämpörivarissa ja olen pikkuvarakas. Sähkölaskut olleet kulutus n. 15 €, siirto n. 45 €. Joten korotus ei ole katastrofi. Vastike on 240 €/80 m2 asunnosta, sis lämmön, veden jne. . Nousupaineita ei ole, koska kotikaupunkini kaukolämpöyhtiö ilmoitti, ettei tarvitse nostaa hintoja ainakaan vielä. Olen ollut velaton jo n. 35 vuotta, ha eläkkeeni on kohtuullinen, sain myös vastikään perinnön, säästöjä ja sijoituksia on.
Olenkin huolissani nuorista, en itsestäni.
Niin, eihän kaukolämmössä se sähkölaskut kovin isoja kai ole. Lähinnä tarkoitin niitä joilla sähkölasku tosiaan nousee. Esimerkiksi meillä maksetaan entisen 180 euron sijaan 800 euroa.
-ap
Meillä irtisanottiin meille edullinen sähkösopimus jo viime talvena. Sähkö oli jo silloin älyttömän hintaista (huom! siis jo joulukuussa ENNEN SOTAA) eli n. 500-1000€/kk sähkölaskut on lämmityskuukausilta jo tuttu juttu.
Onneksi kesällä saatiin soppari "vain 15 snt/kwh" ja ollaan jo keväästä lähtien säästetty, eli pientä puskuria löytyy. Lisäksi alivuokrattiin huone 450€/kk, mikä myös osaltaan jakaa kasvaneita kuluja.
Sähköyhtiöiden pomot rikastuvat mutta suomalainen maksaa. Eikä valita.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri sähköyhtiölle tulen palavaa palautetta oman sopimukseni hinnasta ja aion tehdä heistä myös valituksen kuluttajaneuvontaa!
Ihmettelen,miten kaikilla on niin kalliit sopparit? Meillä vähän yli 4snt/kwt ja sopimus voimassa vielä vuoden.
Tietysti pärjätään.
Vähennetään muuta kulutusta, että on varaa maksaa laskut. Ihan niinkuin aina ennenkin on tehty. Kun oli asuntovelkaa, niin kulutus on alempi, että pystyi maksamaan lyhennykset. Eihän tuo sen ihmeellisempää ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen,miten kaikilla on niin kalliit sopparit? Meillä vähän yli 4snt/kwt ja sopimus voimassa vielä vuoden.
Kyllä sähköyhtiö sen kohta purkaa, ja pääset pohtimaan nykyisiä hintoja.
Meillä olisi varaa ihan hyvin, toki sitä miettisi niitä säästökeinojakin, lisärahalla kun ei saa mitään lisää.
Mutta 5 sentin sopimus on katkolla vasta ensi vuonna tähän aikaan. Eli hinnat toivottavasti ennusteen mukaan laskee ja meillä on koko vuosi vielä aikaa varautua. Budjetti ensivuodelle lasketaan joulukuun hinnoilla.
Olen sinkku ja laskennallinen tulo 2300 e/kk. Kaksion sähkölasku talvikuukausina viitisen sataa tai mitä tahansa siitä ylöspäin, sähköyhtiö tullee nostamaan hintaa, joka nyt on 16,75 snt/kWh. Jos tuo vaikka nousee 50 senttiin, sähkö on yli tonnin kuussa. Sillä lopulla tonnilla sitten vastike, laina, auton kulut, kodin muut maksut, ruoka, vaatteet jne.
Ei sähköyhtiö voi purkaa määräaikaista sopparia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aiemmin vielä halvempi soppari. Sitten otettiin toistaiseksi voimassa oleva, joka oli pitkään todella paljon halvempi kuin määräaikaiset viime keväänä. Sitten sähköyhtiö nosti kerralla hinnan 8-kertaiseksi ja oli pakko vaihtaa kalliiseen määräaikaiseen.
-ap
Niin, nähdään sitten kun aika koittaa, että saadaan se korkeammalla hinnalla oleva sähkölasku!
Sitten sen näkee!
Onneksi tässä ei ole sähkölämmitystä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sähköyhtiö voi purkaa määräaikaista sopparia.
Ai ei vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri sähköyhtiölle tulen palavaa palautetta oman sopimukseni hinnasta ja aion tehdä heistä myös valituksen kuluttajaneuvontaa!
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aiemmin vielä halvempi soppari. Sitten otettiin toistaiseksi voimassa oleva, joka oli pitkään todella paljon halvempi kuin määräaikaiset viime keväänä. Sitten sähköyhtiö nosti kerralla hinnan 8-kertaiseksi ja oli pakko vaihtaa kalliiseen määräaikaiseen.
-ap
Tuollaista kusetusta täälläkin. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus oli ihan edullinen pitkään, mutta nyt on alkanut tulla tiedotteita sähkön hinnan nostosta, se on nyt jo 25 senttiä! En voi käsittää, että en myöskään saa määräaikaistasopimusta edullisempaan hintaan, 17 senttiä, vaikka sellaista on tarjottu ystävälleni samaisesta puljusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Ei se mitään auta, tiedän kyllä, mutta on sinne joku muukin laittanut palautetta, sillä tuli automaattivastaus, että heidän sähköposti on ruuhkautunut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, minä esimerkiksi. Asun kaukolämpörivarissa ja olen pikkuvarakas. Sähkölaskut olleet kulutus n. 15 €, siirto n. 45 €. Joten korotus ei ole katastrofi. Vastike on 240 €/80 m2 asunnosta, sis lämmön, veden jne. . Nousupaineita ei ole, koska kotikaupunkini kaukolämpöyhtiö ilmoitti, ettei tarvitse nostaa hintoja ainakaan vielä. Olen ollut velaton jo n. 35 vuotta, ha eläkkeeni on kohtuullinen, sain myös vastikään perinnön, säästöjä ja sijoituksia on.
Olenkin huolissani nuorista, en itsestäni.Niin, eihän kaukolämmössä se sähkölaskut kovin isoja kai ole. Lähinnä tarkoitin niitä joilla sähkölasku tosiaan nousee. Esimerkiksi meillä maksetaan entisen 180 euron sijaan 800 euroa.
-ap
Ei tuo ole kahdeksankertainen määrä.
Ongelma tulee eteen ensi maaliskuussa, kun määräaikainen sähkösopimus loppuu. Palataan sitten asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuollaista kusetusta täälläkin. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus oli ihan edullinen pitkään, mutta nyt on alkanut tulla tiedotteita sähkön hinnan nostosta, se on nyt jo 25 senttiä! En voi käsittää, että en myöskään saa määräaikaistasopimusta edullisempaan hintaan, 17 senttiä, vaikka sellaista on tarjottu ystävälleni samaisesta puljusta!
Asutko "samassa kinkeripiirissä"? Jotkut yhtiöthän nyt tarjoaa omalle reviirillensä edullisemmin
Olenkin huolissani nuorista, en itsestäni.