Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläisellä nettotulot 1800 €/kk, vuokra 580 € ja ei varaa 200 € partioleiriin

Vierailija
31.08.2022 |

Hän asuu Kruunuvuorenrannassa Helsingin kaupungin asunnossa. 34-neliöisen yksiön vuokra on veden kanssa 580 euroa kuussa.
Maurola on työskennellyt neljä viime kuukautta täysipäiväisenä ruokakaupan kassalla. Tulot vaihtelevat, mutta tyypillisesti ne ovat nettona 1500 euroa kuussa. Asumistukea hän saa noin 300 euroa kuussa.

TIUKKA taloudellinen tilanne on vaikuttanut Maurolan vapaa-ajan harrastuksiin. Hän olisi halunnut lähteä partioleirille, mutta 200 euron maksavaan leiriin ei ollut varaa. Elokuvissa tai konserteissa hän ei ole käynyt pitkään aikaan.

Baareissa en muutenkaan kauheasti käy, mutta joistain ravintolailloista kavereiden kanssa on pitänyt luopua taloudellisen tilanteen takia, Maurola kertoo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009024385.html

Mihin sitten mahtaa käyttää rahat, itselläni jäisi tuollaisilla tuloilla useampi sata euroa joka kuukausi säästöön.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllähän tuolla käy vaikka joka kuukausi partioleirillä

Vierailija
2/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkusta alas örveltää.

Minä pidän autoakin ja säästän 500 kuussa apaut samoilla tuloilla. Lapsikin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpillä kuittaa asumistuenkin.

Vierailija
4/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ja noin halvalla vuokralla voisi säästää vaikka tonnin kuussa.

Ellei mene esim. pakollisiin lääkkeisiin koko summa, on vain oma rahankäyttöongelma.

Vierailija
5/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 200€:n partioleiri oli häneltä kyllä nyt vähän jopa nolo lipsautus... kun jäähän tuosta palkasta nyt sen verran leiriinkin, jos vaan haluaa..

Vierailija
6/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää lapsen kanssa vuokran jälkeen 1000 e ja lapsi harrastaa 3 harrastusta.

Vierailija
7/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä rahankäytöllinen ongelma tällä ihmisellä.

Vierailija
8/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että edes saa asumistukea. Kyllä 1500 euron NETTOpalkasta pitäisi pystyä maksamaan 600 euron vuokra ilman tukiakin. Jos saa asumistukea n. 300 euroa, niin muuhun käyttöön jää 1200€ / kk. Mielestäni tämä on jo hyvin ruhtinaallista.

Vierailija
9/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partioleiri on itse asiassa halpa. Ja siellä saa 4 ateriaa päivässä jne. Jotka siis sisältyy tuohon hintaan.. olipa outo esimerkki :))

Vierailija
10/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, että edes saa asumistukea. Kyllä 1500 euron NETTOpalkasta pitäisi pystyä maksamaan 600 euron vuokra ilman tukiakin. Jos saa asumistukea n. 300 euroa, niin muuhun käyttöön jää 1200€ / kk. Mielestäni tämä on jo hyvin ruhtinaallista.

Ja vaikka tästä vielä maksaa sen oman osuuden vuokrasta 300€, niin elämiseen jää 900€ / kk. Kyllä sillä pitäisi yhden hlön pärjätä ihan hyvin. 

Ainakin aiemmin kaupan keikkatöitä oli hyvin tarjolla ja jos ei ole, niin kannattaa olla kahden eri keikkafirman listoilla. (Itsekin olen näin joskus tehnyt). Töitä olisi ollut ihan niin paljon, kuin vain olisi halunnut tehdä.

Vierailija
11/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty lukea uutista, koska mulla ei ole HS tilausta. Onko tuo Maurola sama ihminen, johon otsikko viittaa "vähävaraisena", koska jos on niin miten nettona 1800e tienaava + asumistuet olis muka vähävaraista? Ellei hänellä ole perhettä ja lapsia

Vierailija
12/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän 1500 euroa ole yhtään mitään. Kun maksaa vuokran, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, sähkölaskun ym. Muut laskut, niin ei siitä montaa euroa jäljelle jää.

Vierailija
13/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka tästä vielä maksaa sen oman osuuden vuokrasta 300€, niin elämiseen jää 900€ / kk. Kyllä sillä pitäisi yhden hlön pärjätä ihan hyvin. 

Ainakin aiemmin kaupan keikkatöitä oli hyvin tarjolla ja jos ei ole, niin kannattaa olla kahden eri keikkafirman listoilla. (Itsekin olen näin joskus tehnyt). Töitä olisi ollut ihan niin paljon, kuin vain olisi halunnut tehdä.

Ette taas ymmärrä, 580euroa on se oma osuus vuokrasta, sehän on aika iso kun siihen lisää asumistuen, tuleeko jo 900 euroa peräti!

Vierailija
14/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa noin halpa vuokra. Mulla ei ole käynyt tuuri heka-arpajaisissa, joten maksan vastaavasta asunnosta 300 e enemmän vapailta markkinoilta enkä saa asumistukea, eli käytännössä 600 euroa enemmän mitä jutun tyyppi. Palkkani ei kuitenkaan ole kuin parisataa hänen palkkaansa suurempi, jolla tipahtaa juuri asumistuilta pois.

Kuka tässä sitten on lopulta köyhä... Se jonka elämistä katetaan tuilla ja avaratuetuilla asumisilla, vai se joka maksaa kaiken itse!

Vierailija
15/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taas ymmärrä, 580euroa on se oma osuus vuokrasta, sehän on aika iso kun siihen lisää asumistuen, tuleeko jo 900 euroa peräti!

No ei ole vaanse 580 on koko vuokra ja Maurolan osuudeksi jää 280, joka siis sisältää myös veden.

Vierailija
16/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Arava-tuetuilla siis.

Vierailija
17/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole vaanse 580 on koko vuokra ja Maurolan osuudeksi jää 280, joka siis sisältää myös veden.

ei tod ole noin halpaa vuokraa hesassa missään!

Vierailija
18/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla tuolla alueella noin halpa vuokra. 

Vierailija
19/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hekan yksiöt on 300-600e väliltä, eli tuo vuokra on ihan kokonaisuudessaan tuo mitä ilmoittaa.

Vierailija
20/43 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän saa asumistukea noilla tuloilla? Kun asuin vielä yksin, mun nettopalkka oli samaa luokkaa. En saanut mitään tukia, en edes kalliiden lääkkeiden hankkimiseen. Ja vuokra oli paljon isompi, vaikka asunto oli myös yksiö.

Oma budjetti oli suunnilleen seuraava:

Tulot 1800

Vuokra -800

Sähkö, netti, bussilippu ym -120

Lääkkeet -80

Lääkärikäynnit -100

Ruoka ym -400

Vaatteet, kengät, lahjat ym -50

Opintolainan ym poismaksu -200.

Eli käytännössä kaikki meni mitä tulikin, eikä minulla ollut mahdollisuutta säästää 700e siihen kalleimpaan lääkkeeseeni. En saanut toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi