Raskaus ja jatkuva nälkä
Todella rasittavaa. Olen kuullut muiltakin että raskausaikana ja etenkin loppuraskaudessa voi olla valtava ruokahalu, mutta olen itse vasta viikoilla 13+6. Siitä asti kun pahoinvointi hellitti, eli n. viikon ajan, on ollut ihan jatkuva nälkä. Eikä mikään pikkunälkä vaan voisin syödä vaikka hevosen. Tänäänkin oli heti lounaan jälkeen nälkä, vaikka lounaalla oli kyllä hiilihydraattien lisäksi mukana proteiinia ja pehmeää rasvaakin. Muulloinkin viimeistään puolen tunnin päästä ruokailusta tulee hirveä nälkä ja heikotus. Eikä se ole mitään sellaista että tekisi vain mieli ruokaa, vaan maha murisee ja tosiaan heikottaa. Itselläni on myös raskausdiabetes, joten en ole voinut kovin paljoa tälle nälälle antaa periksi. Eikä painoakaan juurikaan sopisi tulla lisää.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Mitä vähäkalorisia ja vähäsokerisia välipaloja olette syöneet tai suosittelisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä kahden edestä ja paisua tynnyrin kokoiseksi 🥴
No sitä ei taideta nykyään enää juuri missään suositella, eikä itsellä ainakaan olisi tarkoituksena. :)
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna ja pekonia aamulla leivälle plus salaatti, kurkku ja tomaatti. Uskokaa huviksenne.
Mulla olis raskaana ollessa tullut ylös ennenkuin olisin ehtinyt haukata. Vauva on jo syntynyt, mutta vieläkään en syö munaa tai pekonia, koska muistan miten kuvottava se haju oli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös alkuraskaudessa aivan järjetön nälkä. Söin aivan taukoamatta. Mä söin kyllä vain vihanneksia ja hedelmiä. Lähinnä porkkanaa, paprikaa, kurkkua ja omenaa. Keksiä olis tehny mieli, mutta se närästi.
Leikkasin valmiiksi rasioihin töihin ja rouskuttelin menemään. Ei tullut kiloja. Kaikki jäi synnärille.
Kuulostaa hyvältä. Olen itsekin lisännyt aterioille kasvisten ja hedelmien/marjojen määrää, mutta ehkä voisi olla hyvä idea ottaa ylimääräisiä välipaloja, jotka koostuu vain niistä kasviksista/hedelmistä/marjoista.
Ja vaikka joku ehdotti kebabia, ranskalaisia, jäätelöä ym. niin ne ei ehkä ole niitä terveellisiä vaihtoehtoja varsinkaan raskausdiabeetikolle. Vaikka sen tiesi varmasti myös se joka sen viestin laittoikin. :)
t.AP
Juu mun oli pakko syödä ihan ihan jatkuvasti. Toimistollakin naurettiin kun kippo vain vaihtui uuteen koko ajan. Mutta jos en syönyt, niin tuli huono olo ja alkoi ärsyttää kaikki 😅 oli outo kokemus. Mulla on kaksi vanhempaa lasta eikä heitä odottaessa ollut mitään tuollaista. Mutta mulla ei ollut raskausdiabetesta eli sain syödä mitä halusin. En tiedä kannattaako ihan tuollainen sikailu diabeteksen kanssa.
Niimpä. :) Pitäisi varmaan löytää joku sopiva tasapaino nälän sietämisen ja syömisen välillä.. :D Nyt on ollut jo univaikeuksiakin kun illalla ei meinaa nukahtaa nälän takia ja yöllä vessakäynnin jälkeen olisi niin nälkä ettei meinaa nukahtaa...
t.AP
Itse söin aina juuri ennen nukkumaanmenoa pienen iltapalan ja kävin syömässä yöllä, jos oli nälkä. Yleensä riitti lasi vettä tai piimää mutta joskus söin riisikakun. Ne olivat käteviä välipaloja muutenkin raskaana ollessa.
Kuulostaa kätevältä. Itselläni on makuuhuoneet yläkerrassa ja keittiö alakerrassa ja yöllä ainakin tähän asti portaat ovat toimineet hillitsijänä jääkaapille menon suhteen. En siis jaksaisi yöllä lähteä keittiöön. Ehkä voisin tuoda jotain pientä huoneenlämmössä säilyvää ruokaa yläkertaan... :D
t.AP
Vesi oikeasti auttaa monesti, jos on näläntunnetta. Sen takia yleensä kehotetaan juomaan lasi vettä ennen jääkaapille menoa, jos nälkä vaivaa ruokailujen välissä. Toki siitä voi seurata yöllä vessahätä.
Minulla oli makuuhuoneessa pähkinöitä. Ei niitä tullut oikeastaan syötyä öisin mutta jotenkin ajatus niistä helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös alkuraskaudessa aivan järjetön nälkä. Söin aivan taukoamatta. Mä söin kyllä vain vihanneksia ja hedelmiä. Lähinnä porkkanaa, paprikaa, kurkkua ja omenaa. Keksiä olis tehny mieli, mutta se närästi.
Leikkasin valmiiksi rasioihin töihin ja rouskuttelin menemään. Ei tullut kiloja. Kaikki jäi synnärille.
Kuulostaa hyvältä. Olen itsekin lisännyt aterioille kasvisten ja hedelmien/marjojen määrää, mutta ehkä voisi olla hyvä idea ottaa ylimääräisiä välipaloja, jotka koostuu vain niistä kasviksista/hedelmistä/marjoista.
Ja vaikka joku ehdotti kebabia, ranskalaisia, jäätelöä ym. niin ne ei ehkä ole niitä terveellisiä vaihtoehtoja varsinkaan raskausdiabeetikolle. Vaikka sen tiesi varmasti myös se joka sen viestin laittoikin. :)
t.AP
Juu mun oli pakko syödä ihan ihan jatkuvasti. Toimistollakin naurettiin kun kippo vain vaihtui uuteen koko ajan. Mutta jos en syönyt, niin tuli huono olo ja alkoi ärsyttää kaikki 😅 oli outo kokemus. Mulla on kaksi vanhempaa lasta eikä heitä odottaessa ollut mitään tuollaista. Mutta mulla ei ollut raskausdiabetesta eli sain syödä mitä halusin. En tiedä kannattaako ihan tuollainen sikailu diabeteksen kanssa.
Niimpä. :) Pitäisi varmaan löytää joku sopiva tasapaino nälän sietämisen ja syömisen välillä.. :D Nyt on ollut jo univaikeuksiakin kun illalla ei meinaa nukahtaa nälän takia ja yöllä vessakäynnin jälkeen olisi niin nälkä ettei meinaa nukahtaa...
t.AP
Itse söin aina juuri ennen nukkumaanmenoa pienen iltapalan ja kävin syömässä yöllä, jos oli nälkä. Yleensä riitti lasi vettä tai piimää mutta joskus söin riisikakun. Ne olivat käteviä välipaloja muutenkin raskaana ollessa.
Kuulostaa kätevältä. Itselläni on makuuhuoneet yläkerrassa ja keittiö alakerrassa ja yöllä ainakin tähän asti portaat ovat toimineet hillitsijänä jääkaapille menon suhteen. En siis jaksaisi yöllä lähteä keittiöön. Ehkä voisin tuoda jotain pientä huoneenlämmössä säilyvää ruokaa yläkertaan... :D
t.AP
Vesi oikeasti auttaa monesti, jos on näläntunnetta. Sen takia yleensä kehotetaan juomaan lasi vettä ennen jääkaapille menoa, jos nälkä vaivaa ruokailujen välissä. Toki siitä voi seurata yöllä vessahätä.
Minulla oli makuuhuoneessa pähkinöitä. Ei niitä tullut oikeastaan syötyä öisin mutta jotenkin ajatus niistä helpotti.
Vettä on tullut juotua n. 1,5 litraa päivässä eli mielestäni aika hyvin, mutta sitä varmasti kannattaisi tosiaan juoda pahimpaan näläntunteeseen. Itse asiassa kävin juuri juomassa lasin vettä ja heti on vähän parempi olo ja vähemmän nälkä. :D
t.AP
Pitää ottaa 30kg massaa raskaana ja sitten jättää 25kg raskauskiloja mistä uhriutua 😅
Mulla oli puoleenväliin saakka JÄÄTÄVÄ NÄLKÄ. ihan kotiruokaa ym kohtaan. Söin ilman omantunnontuskia. Puolivälin jälkeen helpotti.
Kun vauva oli 5kk, imetyksen takia painoin 177/54.
Kuuntele kehoasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli puoleenväliin saakka JÄÄTÄVÄ NÄLKÄ. ihan kotiruokaa ym kohtaan. Söin ilman omantunnontuskia. Puolivälin jälkeen helpotti.
Kun vauva oli 5kk, imetyksen takia painoin 177/54.
Kuuntele kehoasi.
Olen myös miettinyt että onko tämä joku viesti keholta. Esim. että vauva ei saa tarpeeksi jotain ravintoaineita tmv. Ja siksi olen miettinyt myös että pitäisikö antaa enemmän periksi ja syödä enemmän. Itsekin siis söisin nimenomaan kotiruokaa. Erityisesti uunilohi on sellainen joka pyörii koko ajan mielessä. Makeita herkkuja ei juurikaan edes tee mieli, suklaa ällöttää, mikä ei ole minulle yhtään normaalia! Sipsejä tekisi mieli, mutta ne olen rajoittanut lauantai-illan pariin desiin. Toivottavasti mullakin helpottaa puolivälin jälkeen. :D
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Tuli kyllä mussutettua
Vierailija kirjoitti:
Sexyä se on 💕