Raskaus ja jatkuva nälkä
Todella rasittavaa. Olen kuullut muiltakin että raskausaikana ja etenkin loppuraskaudessa voi olla valtava ruokahalu, mutta olen itse vasta viikoilla 13+6. Siitä asti kun pahoinvointi hellitti, eli n. viikon ajan, on ollut ihan jatkuva nälkä. Eikä mikään pikkunälkä vaan voisin syödä vaikka hevosen. Tänäänkin oli heti lounaan jälkeen nälkä, vaikka lounaalla oli kyllä hiilihydraattien lisäksi mukana proteiinia ja pehmeää rasvaakin. Muulloinkin viimeistään puolen tunnin päästä ruokailusta tulee hirveä nälkä ja heikotus. Eikä se ole mitään sellaista että tekisi vain mieli ruokaa, vaan maha murisee ja tosiaan heikottaa. Itselläni on myös raskausdiabetes, joten en ole voinut kovin paljoa tälle nälälle antaa periksi. Eikä painoakaan juurikaan sopisi tulla lisää.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Mitä vähäkalorisia ja vähäsokerisia välipaloja olette syöneet tai suosittelisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (31)
Kuulostaa tutulta, hyvin samalta kuin itselläkin. Miten selvisit tuosta?
AP
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen painat 30 kiloa enempi, olet venynyt ja epähaluttava. Siirtäjä menee bordelliin, kun ei kestä sinua ja kakaran huutoa.
Tuskinpa vaan. Eikä kyseessä ole ensimmäinen lapsi ja mieskin on pysynyt samana... :D
Vierailija kirjoitti:
AP
Kebabbimättöä
Ranskalaisia
Lihapiirakoita kaikilla mausteilla
Burgereita...
jäätelöö
jatkuvaa rakasteluu
AP
Mulla oli myös alkuraskaudessa aivan järjetön nälkä. Söin aivan taukoamatta. Mä söin kyllä vain vihanneksia ja hedelmiä. Lähinnä porkkanaa, paprikaa, kurkkua ja omenaa. Keksiä olis tehny mieli, mutta se närästi.
Leikkasin valmiiksi rasioihin töihin ja rouskuttelin menemään. Ei tullut kiloja. Kaikki jäi synnärille.
Niin oli mullakin. Söin sitten enemmän. Problem solved! Tietty oma haasteensa oli, et mulla oli raskausdiabetes, piikitin sitten enemmän insuliinia. Mitään sokerivauvaa ei silti tullut, vaikka söin paljon enemmän kun normisti. Tietysti terveellisesti, kaikki herkut jätin pois. Vauva 3200g eli ihan normi ja omakin paino pysyi koko ajan alle 60kg. Ekan kohdalla en saanut insuliineja, vaikka olisin tarvinnut. Lopputulos: vauva ei kasvanut kohdussa ja jouduin hätäsektioon, kun sydänäänet laski alle 40. En siis voinut syödä juuri mitään kun verensokerit pomppas heti taivaisiin ja tuli kauhean huono olo. Vauvan mitat syntyessä oli 2200g/50cm. Eli kannattaa syödä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös alkuraskaudessa aivan järjetön nälkä. Söin aivan taukoamatta. Mä söin kyllä vain vihanneksia ja hedelmiä. Lähinnä porkkanaa, paprikaa, kurkkua ja omenaa. Keksiä olis tehny mieli, mutta se närästi.
Leikkasin valmiiksi rasioihin töihin ja rouskuttelin menemään. Ei tullut kiloja. Kaikki jäi synnärille.
Kuulostaa hyvältä. Olen itsekin lisännyt aterioille kasvisten ja hedelmien/marjojen määrää, mutta ehkä voisi olla hyvä idea ottaa ylimääräisiä välipaloja, jotka koostuu vain niistä kasviksista/hedelmistä/marjoista.
Ja vaikka joku ehdotti kebabia, ranskalaisia, jäätelöä ym. niin ne ei ehkä ole niitä terveellisiä vaihtoehtoja varsinkaan raskausdiabeetikolle. Vaikka sen tiesi varmasti myös se joka sen viestin laittoikin. :)
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Niin oli mullakin. Söin sitten enemmän. Problem solved! Tietty oma haasteensa oli, et mulla oli raskausdiabetes, piikitin sitten enemmän insuliinia. Mitään sokerivauvaa ei silti tullut, vaikka söin paljon enemmän kun normisti. Tietysti terveellisesti, kaikki herkut jätin pois. Vauva 3200g eli ihan normi ja omakin paino pysyi koko ajan alle 60kg. Ekan kohdalla en saanut insuliineja, vaikka olisin tarvinnut. Lopputulos: vauva ei kasvanut kohdussa ja jouduin hätäsektioon, kun sydänäänet laski alle 40. En siis voinut syödä juuri mitään kun verensokerit pomppas heti taivaisiin ja tuli kauhean huono olo. Vauvan mitat syntyessä oli 2200g/50cm. Eli kannattaa syödä!
Kuulostaa tosi hurjalta kokemukselta. Toivoisin itse välttyväni tässäkin raskaudessa insuliinihoidolta, eli motivaatiota olisi kyllä nyt yrittää selvitä ruokavaliohoidolla. En ole vielä edes saanut vs-mittaria tai ohjauskäyntiä neuvolaan eli nyt on ainakin vielä täytynyt mennä ihan vain perusruokavaliolla ilman että tietäisi mitkä asiat itsellä nostaa verensokeria. Edellisessä raskaudessa ainakin kaurapuuro oli sellainen, että sen jälkeen oli verensokerit pilvissä. Lopetin sitten kaurapuuron syönnin...
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Olen itsekin lisännyt aterioille kasvisten ja hedelmien/marjojen määrää, mutta ehkä voisi olla hyvä idea ottaa ylimääräisiä välipaloja, jotka koostuu vain niistä kasviksista/hedelmistä/marjoista.
Ja vaikka joku ehdotti kebabia, ranskalaisia, jäätelöä ym. niin ne ei ehkä ole niitä terveellisiä vaihtoehtoja varsinkaan raskausdiabeetikolle. Vaikka sen tiesi varmasti myös se joka sen viestin laittoikin. :)
t.AP
Juu mun oli pakko syödä ihan ihan jatkuvasti. Toimistollakin naurettiin kun kippo vain vaihtui uuteen koko ajan. Mutta jos en syönyt, niin tuli huono olo ja alkoi ärsyttää kaikki 😅 oli outo kokemus. Mulla on kaksi vanhempaa lasta eikä heitä odottaessa ollut mitään tuollaista. Mutta mulla ei ollut raskausdiabetesta eli sain syödä mitä halusin. En tiedä kannattaako ihan tuollainen sikailu diabeteksen kanssa.
Mulla oli alkuraskaudessa kova nälkä iltaisin ja välillä kävin yölläkin syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.AP
Juu mun oli pakko syödä ihan ihan jatkuvasti. Toimistollakin naurettiin kun kippo vain vaihtui uuteen koko ajan. Mutta jos en syönyt, niin tuli huono olo ja alkoi ärsyttää kaikki 😅 oli outo kokemus. Mulla on kaksi vanhempaa lasta eikä heitä odottaessa ollut mitään tuollaista. Mutta mulla ei ollut raskausdiabetesta eli sain syödä mitä halusin. En tiedä kannattaako ihan tuollainen sikailu diabeteksen kanssa.
Niimpä. :) Pitäisi varmaan löytää joku sopiva tasapaino nälän sietämisen ja syömisen välillä.. :D Nyt on ollut jo univaikeuksiakin kun illalla ei meinaa nukahtaa nälän takia ja yöllä vessakäynnin jälkeen olisi niin nälkä ettei meinaa nukahtaa...
t.AP
En ole raskaana mutta mulla on n kk ajan ollut loputon nälkä. Ei mitään käsitystä mistä johtuu. Saatan tulla lounaalta kotiin ja vetää leipää.
Nälkä on vain hormonikierrosta johtuva tunne. Ei ole pakko syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on vain hormonikierrosta johtuva tunne. Ei ole pakko syödä mitään.
Raskaana oleva saa ja hänen pitääkin syödä.
Minullakin oli enemmän nälkä sen jälkeen, kun pahoinvointi helpotti. Loppuraskaudessa ei sitten niinkään. Söin kuusi kertaa päivässä ja vielä pienet välipalat siinä välissä. Esimerkiksi aamupala klo 8. Sitten pieni kourallinen pähkinöitä klo 10 ja lounas klo 11. Ja join paljon vettä, se vei sen tyhjyyden tunteen vatsasta. Muutenkin pienensin annoskokoja ja söin vähän mutta koko ajan. Esimerkiksi saatoin jakaa lounaan kahteen annokseen ja syödä toisen puolikkaan 1,5 tuntia varsinaisen lounaan jälkeen. Onneksi oli etätyöt, niin sai syödä koneella.
Kananmuna ja pekonia aamulla leivälle plus salaatti, kurkku ja tomaatti. Uskokaa huviksenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.AP
Niimpä. :) Pitäisi varmaan löytää joku sopiva tasapaino nälän sietämisen ja syömisen välillä.. :D Nyt on ollut jo univaikeuksiakin kun illalla ei meinaa nukahtaa nälän takia ja yöllä vessakäynnin jälkeen olisi niin nälkä ettei meinaa nukahtaa...
t.AP
Itse söin aina juuri ennen nukkumaanmenoa pienen iltapalan ja kävin syömässä yöllä, jos oli nälkä. Yleensä riitti lasi vettä tai piimää mutta joskus söin riisikakun. Ne olivat käteviä välipaloja muutenkin raskaana ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli enemmän nälkä sen jälkeen, kun pahoinvointi helpotti. Loppuraskaudessa ei sitten niinkään. Söin kuusi kertaa päivässä ja vielä pienet välipalat siinä välissä. Esimerkiksi aamupala klo 8. Sitten pieni kourallinen pähkinöitä klo 10 ja lounas klo 11. Ja join paljon vettä, se vei sen tyhjyyden tunteen vatsasta. Muutenkin pienensin annoskokoja ja söin vähän mutta koko ajan. Esimerkiksi saatoin jakaa lounaan kahteen annokseen ja syödä toisen puolikkaan 1,5 tuntia varsinaisen lounaan jälkeen. Onneksi oli etätyöt, niin sai syödä koneella.
Kiva tietää, että tämä voi vielä helpottaa. :D Voisin ehkä itsekin jakaa aterioita pienempiin osiin. Kiitos kaikille muillekin hyvistä vinkeistä. :)
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.AP
t.AP
Itse söin aina juuri ennen nukkumaanmenoa pienen iltapalan ja kävin syömässä yöllä, jos oli nälkä. Yleensä riitti lasi vettä tai piimää mutta joskus söin riisikakun. Ne olivat käteviä välipaloja muutenkin raskaana ollessa.
Kuulostaa kätevältä. Itselläni on makuuhuoneet yläkerrassa ja keittiö alakerrassa ja yöllä ainakin tähän asti portaat ovat toimineet hillitsijänä jääkaapille menon suhteen. En siis jaksaisi yöllä lähteä keittiöön. Ehkä voisin tuoda jotain pientä huoneenlämmössä säilyvää ruokaa yläkertaan... :D
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kebabbimättöä
Ranskalaisia
Lihapiirakoita kaikilla mausteilla
Burgereita...
jäätelöö
jatkuvaa rakasteluu
AP
Lopeta jatkuva rakastelu. Sehän kuluttuaa kaloreita, ei ihme että on jatkuvasti nälkä.
Mulla oli alkuraskaudessa ensimmäinen kolmannes aivan kamala juuri tuon loputtoman nälän vuoksi. Nälkä ei lähtenyt edes syömällä ja oli koko ajan tunne, että verensokeri on alhaalla ja vatsa tyhjä, vaikka olisi vetänyt millaisia jättiannoksia ruokaa.