Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vika kun rivitalokolmiossa sähkön kulutus 5000 kwh vuodessa

Sähkösieppo
30.08.2022 |

Tai siis itsessäni vikaa mutta en ymmärrä.
Meitä perheessä teini ja minä.
Neliöitä 75 rivitalossa
Maalämpö
Ilmalämpöpumppu vain jäähdyttämiseen. Päällä aika harvoin
Lattialämmitys pesuhuoneessa
Ei usein saunota
Koneellinen ilmastointi (lämmittää sisäilmaa)
Lotraraan kyllä suihkussa
Pyykkikone päällä muutaman kerran vko koska teini urheilee
Tiskikone joka toinen päivä
2 telkkaria
Kodinkoneet keittiössä noin 8-vuotiaita
Side-by sidekaappi noin 5 vuotta ollut
Kulutus nousee nousee nousee joka vuosi enkä ymmärrä nyt miksi. Onko meillä joku sähkösyöppö jota en nyt tajua vai onko kulutus em asioilla normaalia ?
Kiitos kun autatte
I

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko huoneistokohtainen lämminvesivaraaja?

Jo on, niin sähkönkulutus on teillä varsin kohtuullista.

Ei ole.

Hyviä vinkkejä muuten täällä. Kiitos kaikille.

Ap

Vierailija
22/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Troll... Ei rivarin yhteen kämppään mitään maalämpöä laiteta.

Kuka semmoista väitti ??? Asumme rivitaloyhtiössä jossa maalämpö. Lisäksi hankin hellekesällä 2021 viilentävän ilmalämpöpumpun koska valitettavasti tuo maalämpösysteemi ei viilennä juurikin koska 2 talon yhtiö. Omakotitalossa olisi mahdollista.

Ap again

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminvesivaraaja ja lattialämpö kylppäreissä, sauna.

Siinä suurimmat syyt ilman sähkölämmitystä. Sähköautonlataus monella nyt lisää kulutusta.

Vierailija
24/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omistan kaukolämpörivarissa kolmion, yksin asun, neliöt 76 m2, en sauno kun en tykkää, viimeisin (15.8.) kahden kuukauden kulutuslasku näytti olleen 28 €, siirto 58 €. Kulutusennuste 1232 kWh. Kylppärin lattilämmitys vesikiertoinen, joka hyvä juttu. Eipä haittaa minua, jos nouseekin, selviän hyvin. Meillä on edullinen kaukolämpö, hyvä yhtiö, juuri eilen oli lehdessä, ettei ainakaan ensi talvelle korotuspaineita.

Vierailija
25/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä omistan kaukolämpörivarissa kolmion, yksin asun, neliöt 76 m2, en sauno kun en tykkää, viimeisin (15.8.) kahden kuukauden kulutuslasku näytti olleen 28 €, siirto 58 €. Kulutusennuste 1232 kWh. Kylppärin lattilämmitys vesikiertoinen, joka hyvä juttu. Eipä haittaa minua, jos nouseekin, selviän hyvin. Meillä on edullinen kaukolämpö, hyvä yhtiö, juuri eilen oli lehdessä, ettei ainakaan ensi talvelle korotuspaineita.

Naurettavaa mutta pitää korjata, siis kulutuslasku oli 23 €.

Vierailija
26/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sidekaappi?

Vierailija
27/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sidekaappi?

Typerä anglismi, jota ap ei edes osaa kirjoittaa oikein.

Kaksoiskaappi, jääkaappi ja pakastin samassa. Siis molemmat korkeita.

Side by side -kaappi.

Vierailija
28/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi 3 henkisessä perheessä astianpesukone käydä vain joka toinen päivä?? Meillä 2 henkeä kerrostalokolmiossa ja kone käy joka päivä. Sähkönkulutus vuodessa noin 2500kWh.

Vierailija
29/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Troll... Ei rivarin yhteen kämppään mitään maalämpöä laiteta.

Sanoiko ap, että vain hänen asunnossaan on maalämpö?

Tiedän monta rivaria, jossa on koko talossa maalämpö, enkä tiedä, miten lämmön/sähkön kulutus niissä mitataan.

Vierailija
30/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali kaukolämpölämmitteisen rivarikämpän sähkönkulutus. Meillä on hieman isommassa samansuuruinen.

Tässä oli maalämpö

No ei siis olennaista säästöä kaukolämpöön verraten. Hyvä, ettei otettu ainakaan meidän taloyhtiöön.

Et taida ymmärtää miten kaukolämpö ja maalämpö taloyhtiössä toimii jne...

Vierailija
31/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuotahan voi mitata vaikka kokeeksi viikon mittauksella niin sitten tietää. Itse veikkaisin noita sauna/pesuhuone -juttuja suurimmiksi laskugeneraattoreiksi. 

Vierailija
32/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun vastauksia ja keskustelua. 2 asiaa nousee esiin mitä mun pitää tarkistaa eli pesuhuoneen lattilämpö ja koneellisen ilmastoinnin lämmön talteenotto. Voivat olla ne kriittisimmät tässä. Koska emme paljon sauno ja muu on tavallista elämistä..

Lattialämpö on mielestäni hyvä kuitenkin olla aina päällä, eikös vaan ? Jos sen kanssa kikkailee ja naksuttelee nappia niin sehän vaan alkaa uudelleen lämmittää kylmää lattiaa ja silloin lie energiaa vasta kuluukin, eikös ? Em lisäksi teen muitakin pieniä korjausliikkeitä koska haluan olla säästäväinen sinkku!

Ap

Vierailija
33/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3000kwh/v, uudehkossa 50m2 2h+k rivitalossa.

Vierailija
34/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kun vastauksia ja keskustelua. 2 asiaa nousee esiin mitä mun pitää tarkistaa eli pesuhuoneen lattilämpö ja koneellisen ilmastoinnin lämmön talteenotto. Voivat olla ne kriittisimmät tässä. Koska emme paljon sauno ja muu on tavallista elämistä..

Lattialämpö on mielestäni hyvä kuitenkin olla aina päällä, eikös vaan ? Jos sen kanssa kikkailee ja naksuttelee nappia niin sehän vaan alkaa uudelleen lämmittää kylmää lattiaa ja silloin lie energiaa vasta kuluukin, eikös ? Em lisäksi teen muitakin pieniä korjausliikkeitä koska haluan olla säästäväinen sinkku!

Ap

Ja jos kylppäri ei kuivu kunnolla, säästösi kuluvat moninkertaisesti kosteusvaurion korjaamiseen.

Vierailija
35/35 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaukolämpötalossa lämpö sisältyy vastikkeeseen, eikö niin?