Vauvani meinasi tukehtua!
Koimme kauhun hetkiä tänä aamuna. 1 kk ikäinen vauvamme oli vielä nukkumassa ja olimme itse aamukahvilla viereisessä huoneessa. Kuulin, että vauva heräsi ja parkaisi muutaman kerran. Menin katsomaan, ja vauva oli aivan punainen ja kaarella, yrittäen epätoivoisesti hengittää. Suusta oli tullut vähän puklia. Vauva oli kylkiasennossa.
Otin vauvan syliin pystyasentoon. Hän yritti epätoivoisesti hengittää, mutta ei saanut hengeä vedettyä sisään. Välillä hän parkaisi kovaa ja sen jälkeen aina sai vetäistyä myös ilmaa keuhkoihin, mutta sitten hengitys taas pysähtyi. Suusta tuli paksua, kirkasta sylkivaahtoa.
Tilanne kesti ehkä muutamia minuutteeja, mutta tuntui ikuisuudelta. Lapsi yritti naama punaisena hengittää, ei saanut henkeä, parkaisi kovaa ja sai taas vedettyä yhden henkäisyn. Kääntelimme vauvaa eri asentoihin sylissä, taputtelimme selkää ja puhuimme jo ambulanssin soittamisesta. Vaahtoa tuli suusta edelleen. Sitten tilanne onneksi alkoi laueta, ja henki pikkuhiljaa kulkea.
Tilanne normalisoitui nopeasti, vauva rentoutui ja nukahti. Mietimme, onko syytä lähteä lääkäriin, mutta tulimme siihen tulokseen, että vauva oli vain vetänyt puklia henkitorveensa ja meinasi sen takia tukehtua. Ilmeisesti joutui myös paniikkiin, mikä pahensi tilannetta. Olen nyt seuraillut hengitystä sen jälkeen koko ajan, eikä mitään muita oireita ole ilmennyt. Vauva on nyt hereillä ja virkeä.
Olen vieläkin järkyttynyt tapahtuneesta. Minulla on kaksi vanhempaa lasta, eikä heille ole koskaan sattunut mitään vastaavaa. Mitä, jos lapsi olisi vaikka ollut ulkona vaunuissa nukkumassa. Olisinko kuullut ensimmäiset pikku parkaisut? Olisiko lapsi voinut tukehtua? Nyt hän oli sentään kylkiasennossa ja silti hengitys tukkeutui noin pahasti.
Itkettää ajatella, miten pienestä kaikki voi olla kiinni. En uskalla jättää vauvaa hetkeksikään yksin tämän jälkeen.
Kommentit (46)
väärään kurkkuun ja ettei siitä sitten aiheudu esim keuhoihin jtk. Hyvä että tilanne laukesi.
t. lääkäri
Joten lääkäriin veisin ja nimenomaan lastenlääkärille.
Tk:sta laittavat kyllä lähetteen lastenlääkärille.
kylkiasennosta huolimatta. meidan poika oli pakko nukuttaa kyljellaan (juuri niin etta peitto rullattu selan taakse), koska pukluili nukkuessaan ja olisi heti tukehtunut jos olisi ollut selallaan, tai siis kerran melkein tukehtuikin..
Oli silloin samanikäinen ja olin isossa talossa silloin käymässä.Lapsi oli nukkumassa meidän huoneessa ja itse olin kaukana toisessa huoneessa kunnes yht'äkkiä tuli kauhea tunne että nyt pitää heti mennä katsomaan lasta.Onneksi menin koska toinen haukkoi henkeä oksennuksen/puklun takia jota oli tullut paljon.pari pientä rääkäisyä sai aikaseksi mutta puklua tuli lisää.toinen makasi selällään silloin joten arvatenki sitä oli mennyt myös kurkusta alas jne.vauvani oli kuuleman mukaan ollut jopa hiukan sinertäväkin.(itse en tätä muista koska olin shokissa silloin) Tyhjennettiin ensin nenää niistimellä,paikalla sattui myös onneksi olemaan sairaanhoitajakin.Minä ainakin lähdin taksilla samantien lääkäriin jossa he tutkivat hänet jne. Joten tiedän tunteen liiankin hyvin.Voimia sinne ja kyllä se ajan kanssa menee ohi =)
Meillä tyttövauva joskus pulauttaa niin kun suihkulähde!! Maitoa vaan pulppuaa ylös suusta ja nenästä. :,O Johtunee ylisyötöstä.. Reppana veti selkää kaarelle eikä henkeä meinannut saada ja säikähdettiin molemmat. Siinä jonkun aikaa pystyasennossa taputeltua tilanne rauhoittui ja henki alkoi taas kulkea.. Sitä koittaa varoa ylisyöttöä, mutta joskus ei vaan ole tarpeeksi tarkkana. :(
Puklua meni takuulla henkitorveen, hengitys rohisi yöllä hetken mutta nyt ei enää. Pelottaa että vauva tukehtuu pukluun tai saa keuhkokuumeen pahimmoilleen..
...ööö, siis tiedän kyllä epilepsia kohtauksen oireet, enkä viitannut missään välissä epileptiseen kohtaukseen vaan puhuin tuosta sitkeästä limasta ja siitä mistä se meidän vauvan kohdalla johtui. Ajattelin jos tuosta korvikkeen vaihto vinkistä olisi apua jollekkin muullekkin. Anteeksi että herätin vuosia vanhan ketjun henkiin. Kiitos vain :)