Hoitovapaa jatkuu äitiyslomasta huolimatta
En ole aikoihin seurannut mitään keskusteluja aiheesta, mutta joskus kesämmällä ainakin oli näin jollekin käynyt. Eli hoitovapaata ei katkaistakaan uuden äitiysloman alettua ja näin menetetään äitiys- ja vanhempainvapaalta kertyvät lomapäivät yms. edut. Millä aloilla työskenteleville näin on käynyt? Itse olen kuullut vain opettajista yms. kuntien palveluksessa olevista. Ovatko kaikki muut työehtosopimukset tehty järkevämmin?
Kommentit (18)
kun tämä on ainoa paikka josta olen moisesta kuullut. Kukaan tuttavani ei tiedä vastaavaa, eikä uskonut mahdolliseksi, vaikka minulle nyt näin kävikin.
Tavallaan voisi noinkin ajatella, mutta kun yleisesti ottaen jokaisella on oikeus äitiys- ja vanhempainvapaaseen, joilta kertyy myös lomapäivät. Eriarvoisuus kiukuttaa.
Hoitovapaatahan ei voi hakea kuin kahdesti. Täytyy siis hyvissä ajoin tietää jo seuraava laskettu aika ja äitiysloman alkamispäivä. Ja myös se, ettei raskaus varmasti mene kesken.
kiinnosti, millä kaikilla aloilla/millaisilla työnantajilla tämä käytäntö? Vai ainoastaan kunnalla?
Luulis, että kaikilla aloilla. Miksi työnantaja maksaisi mitään ylimääräistä kun sen ei ole pakko?
mutta ilmeisesti siis pääsääntöisesti julkisella puolella.
Muistattehan tässä kuitenkin, että kyseessä on aivan erilainen tilanne kuin ap antaa ymmärtää.
Hoitovapaa TYÖNANTAJAAN nähden ei katkea, koska uusi raskaus ei ole syy katkaista hoitovapaata, äitiysloma itsessään kyllä alkaa silloin kuin pitääkin. Jos ei työnantajalta saa palkkaa siltä 72 päivältä, niin kela maksaa äitiysrahan siltä osin. Äitiysrahahan on n. 70% normaalituloista eli oikeasti siinä menettää sen 30%. Ja toki ne lomaoikeudet jäävät kertymättä, se on totta.
MUTTA se tärkein asia on, että mikään laki ei MÄÄRÄÄ työnantajaa maksamaan sitä 72 päivän palkkaa äitiysloman alussa muutenkaan. Kuntien virkaehtosopimus määrittelee, että se maksetaan, mutta olen kuullut varsinkin yksityisistä aloista, joilla työnantaja ei maksa yhtään päivää palkallista äitiyslomaa.
t. kunnan palkanlaskija, joka aina kysyy hoitovapaan anojilta että meinaavatko tehdä uusia lapsia heti perään ja muistuttaa tästä tilanteesta
vastaavan tilanteen eläneet ystäväni ovat yksityisellä puolella. Heillä hoitovapaa katkaistu äitiyslomaan ja saaneet vielä toisenkin kerran sen 3 kk:n palkan.
sinulta kyllä poikkeuksellisen hienosti tehty, että kerrot tästä työntekijöille.
Jos olen hoitovapaalla ja meille tulee toinen, jolloin olen taas äitiyslomalla... Niin maksetaanko minulle äitiyslomarahan lisäksi hoitotukeakin jos lapsi kotona???
Hoitolisää voit saada, jos perheenne tulot siihen oikeuttavat, mutta tässä ei ole kuitenkaan kyse siitä asiasta.
Kelan päivärahat tietenkin saa, mutta ei siis palkkaa 90 arkipäivältä (vai miten se meni), koska tämä ajankohta oli jo etukäteen työntekijän toimesta sovittu palkattomaksi.
kyse tässä on siis siitä, että on hoitovapaalla työnantajan silmissä vaikka oikeasti onkin äitiyslomalla. Ja nehän on eriarvoiset edut. Kelan silmissä on kuitenkin vain äitiyslomalla, mutta tietyn tulorajan alittavilla on tältäkin ajalta mahdollisuus saada ilmeisesti jonkinlaista hoitolisää esikoisesta.
Vierailija:
Jos olen hoitovapaalla ja meille tulee toinen, jolloin olen taas äitiyslomalla... Niin maksetaanko minulle äitiyslomarahan lisäksi hoitotukeakin jos lapsi kotona???
Jotkut esim. yksityiset työnantajat eivät joko tiedä tästä tai ovat vain reiluja ja antavat vaihtaa hoitovapaan äitiyslomaan. Työtuomioistuin sinänsä jätti auki kysymyksen siitä, onko tämä tilanne aina sama vai voitaisiinko jotain TES:ia tulkita eri tavalla. Mutta niin kauan kun kukaan ei riitauta tätä, tilanne on sama kaikilla aloilla.
Tai oletko kuullut näin käyneen jollekin?
Onko kukaan nostanut asiasta isompaa haloota?