Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisille naisille mahdollisuus ilmaiseen rintasyöpäkuvaukseen vain 50 - 69 vuotiaille, mutta....

Vierailija
29.08.2022 |

...kysynpä vaan, että miksi kahden vuoden välein tehdään juurikin tuossa ikähaarukassa yhteiskunnan kustantamat mammografiakuvaukset?
Eli ennen kuin olet täyttänyt viisikymmentä joudut itse pyytämään työterveyslääkäriltäsi tai terveysaseman vastaavalta lähetteen kyseiseen kuvaukseen tai sitten menet yksityislääkärin kautta kuvaukseen. Sama juttu sittemin kun olet täyttänyt yli tuon maagisen rajaiän, jos olet vielä hengissä. Noniin, ja kun nuo ilmaiset rintojen kuvaukset päättyvät, niin monikin jo eläkkeellä oleva nainen jättää rintojensa mammografiatutkimuksen väliin. Rintasyöpäkasvain kuitenkin kasvaa hitaasti, eikä aina anna oireita varhaisessa vaiheessa, ja moni huomaa muutokset itse, ja sitten saattaa ollakin jo liian myöhäistä hoitojenkin kannalta parantua rintasyövästä, joka kasvaimen laadusta riippuen leviää melkoisen herkästi elimistön muihin osiin.
Ja kun nainen noudattaa tuota nykyistä rintasyövän kuvaustahtia kahden vuoden välein viidenkympin ja noin seitsemänkympin iän välissä, niin saattaakin käydä niin, että jos pitkälle elät, heräätkin eräs kaunis aamu kopeloituasi rintojasi kyhmyn, mutta ikälukema onkin jo esim. 85 vuotta, niin se on sitten menoa kuitenkin, joten se noista röntgensäteistä aikaisemmilta ilmaiskuvausvuosilta kiitellen. Eli kyllä siinä herää kysymys,että mitä hyötyä loppuen lopuksi noista ilmaiskuvauksista on esimerkin kaltaisissa rintasyöpätapauksissa?????

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v? Aijaa ollut siinä luulossa että jo 40-vuotiaana aloitetaan.

Vierailija
2/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita ilmaiskuvauksia tehdään, koska niistä aiheutuva kustannus on pienempi mitä pitemmälle ehtineiden rintasyöpien hoitokustannukset. Ennen viisikymppisiä mammografia hoidetaan omalla rahalla ja samoin tehdään, kun ilmaiskuvaukset loppuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa seulonta alkaa 40-vuotiaana. Suomessa siihen ei ole varaa, joten se alkaa 50-vuotiaana. Se loppuu tuossa iässä koska vaikuttavuusarvion mukaan sillä ei ole kuolleisuuteen enää riittävää vaikutusta koska jäljelläoleva elinikä ei tilastollisesti merkittävästi pienene enää rintasyövän vuoksi. Toki tuonkin jälkeen mammografia tehdään tarvittaessa, mutta ei enää väestötasolla koska vaikutus kuolleisuuden vähenemiseen ei riitä perustelemaan niitä kuluja jotka seulonnan laajentamisesta aiheutuisivat.

Näin se asia on.

Vierailija
4/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seulonnat eivät ole sataprosenttisen luotettavia. Osa rintasyövistä ja niissäkin huomaamatta, varsinkin niillä joilla rintakudos on tiivis (usein alle 50-vuotiailla). Oma tarkkailu on tärkeää joka iässä.

Kahdeksankymppisten rintasyövät eivät ole yleensä yhtä aggressiivisia tai kohtalokkaita kuin nuorempien.

Vierailija
5/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt ajatellut, että en enää osallistu ilmaisiin mammografioihin kahden vuoden välein, sillä olen nähnyt sivusta niin monta rintasyöpään ja siitä lähtöisin oleviin levinneisiin syöpiin hoidoista huolimatta kuolemantapauksia, etten enää edes usko, että tuonkaltainen kuvaus ketään auttaa. Turhia röntgensäteitä vaan saa kroppaansa.   Ja sitä paitsi kaksi vuotta on sen verran pitkä aika, että siinä kuvausten välissä on monikin löytänyt itse sen kyhmynsä omin sormin tutkiessaan jne.

Ja jos geeniperimässä on herkistymä olemassa muutenkin erilaisiin syöpiin, niin mitä väliä, ja kun kuolemaasi et voi välttää kuitenkaan, se tulee eteemme kuitenkin, niin mitäpä turhia vaivautumaan mihinkään säteilyä elimistöön kerääntyvään kuvaukseen.

Vierailija
6/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt ajatellut, että en enää osallistu ilmaisiin mammografioihin kahden vuoden välein, sillä olen nähnyt sivusta niin monta rintasyöpään ja siitä lähtöisin oleviin levinneisiin syöpiin hoidoista huolimatta kuolemantapauksia, etten enää edes usko, että tuonkaltainen kuvaus ketään auttaa. Turhia röntgensäteitä vaan saa kroppaansa.   Ja sitä paitsi kaksi vuotta on sen verran pitkä aika, että siinä kuvausten välissä on monikin löytänyt itse sen kyhmynsä omin sormin tutkiessaan jne.

Ja jos geeniperimässä on herkistymä olemassa muutenkin erilaisiin syöpiin, niin mitä väliä, ja kun kuolemaasi et voi välttää kuitenkaan, se tulee eteemme kuitenkin, niin mitäpä turhia vaivautumaan mihinkään säteilyä elimistöön kerääntyvään kuvaukseen.

Olet täysin väärässä ajattelussasi.

Terveisin syöpiä yli 5 vuotta työkseen hoitanut.

Vierailija
7/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rutiininomaisesta seulonnasta ei ole riittävää hyötyä tuossa iässä, eikä seulonta ole haitatonta. Siinä aina altistuu säteilylle. Nuorilla on myös tiiviimpi rintakudos, mistä seuraisi enemmän turhia jatkotutkimuksia.

Jos rinnasta löytyy kyhmy, saa lähetteen mammografiaan nuorenakin.

Vierailija
8/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seulonnat eivät ole sataprosenttisen luotettavia. Osa rintasyövistä ja niissäkin huomaamatta, varsinkin niillä joilla rintakudos on tiivis (usein alle 50-vuotiailla). Oma tarkkailu on tärkeää joka iässä.

Kahdeksankymppisten rintasyövät eivät ole yleensä yhtä aggressiivisia tai kohtalokkaita kuin nuorempien.

Ai eivät ole yli kahdeksankymppisten rintasyövät agressiivisiä, voi voi, kun ihan omin silmin vierestä olen päässyt seuraamaan, että rintasyöpä voi olla jopa liki yhdeksänkymppisellä tosi pahanlaatuinen, ja korkea ikä tuo jo omat rajoitteensa ihmisen rintasyövän hoitovaihtoehtoihin.

Vierailija
9/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa seulonta alkaa 40-vuotiaana. Suomessa siihen ei ole varaa, joten se alkaa 50-vuotiaana. Se loppuu tuossa iässä koska vaikuttavuusarvion mukaan sillä ei ole kuolleisuuteen enää riittävää vaikutusta koska jäljelläoleva elinikä ei tilastollisesti merkittävästi pienene enää rintasyövän vuoksi. Toki tuonkin jälkeen mammografia tehdään tarvittaessa, mutta ei enää väestötasolla koska vaikutus kuolleisuuden vähenemiseen ei riitä perustelemaan niitä kuluja jotka seulonnan laajentamisesta aiheutuisivat.

Näin se asia on.

USA:ssa maksaja onkin eri kuin yhteiskunta.

Vierailija
10/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eivät ole yli kahdeksankymppisten rintasyövät agressiivisiä, voi voi, kun ihan omin silmin vierestä olen päässyt seuraamaan, että rintasyöpä voi olla jopa liki yhdeksänkymppisellä tosi pahanlaatuinen, ja korkea ikä tuo jo omat rajoitteensa ihmisen rintasyövän hoitovaihtoehtoihin.

Siinä luki, että eivät yleensä ole. Osa on, suurin osa ei ole.

Sinä sen sijaan yhden kokemuksen perusteella yleistit, että kaikki ovat.

Vierailija
11/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rutiininomaisesta seulonnasta ei ole riittävää hyötyä tuossa iässä, eikä seulonta ole haitatonta. Siinä aina altistuu säteilylle. Nuorilla on myös tiiviimpi rintakudos, mistä seuraisi enemmän turhia jatkotutkimuksia.

Jos rinnasta löytyy kyhmy, saa lähetteen mammografiaan nuorenakin.

Okei, kuten viimeisessä lauseessasi kerrot, niin kyhmyn löytymiseen itsenäisesti kaikki perustuu, joten näin se menee, oli minkä ikäinen tahansa.  Ja siitä lähtee tutkimukset ja kuvaukset sekä mahdolliset hoidot, jos koepala osoittautuu syöväksi. 

Vierailija
12/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se hienoa, kun jokainen pystyttäisiin kokovartaloskannata pari kertaa vuodessa ja ottaa kaikki mahdolliset verikokeet, että saataisiin mahdollisimman paljon kaikkia syöpiä ja muita tauteja seulottua, mutta ikävä kyllä rajat on johonkin vedettävä.

Vierailija
13/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä luki, että eivät yleensä ole. Osa on, suurin osa ei ole.

Sinä sen sijaan yhden kokemuksen perusteella yleistit, että kaikki ovat.

No, enhän yleistänyt, että kaikki olisivat pahanenteisiä rintasyöpiä iäkkäillä naisilla, vaan voivat olla....

Vierailija
14/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin väärässä ajattelussasi.

Terveisin syöpiä yli 5 vuotta työkseen hoitanut.

Kiitos, jos olenkin väärässä, mutta olen omin silmin ja sivullisena joutunut kokemaan, että lähtö on tullut kahdelle läheiselleni, vaikka toinen kävi uskollisesti kuvauksissa joka kahden vuoden välein ja toinen ei ehtinyt edes tuohon ilmaisena alkavaan kuvausrumpaan kahden vuoden välein, vaan molemmat itse huomattuaan omin käsin patin rinnassaan hakeutuivat lääkärin pakeille, ja nuoremmalle uhrille vieläpä kävi niin, että ensimmäisen kuvauksen jälkeen löytyi vain mukamas kalkkisaostumaa, mutta eipä mennyt vuottakaan, kun hänen rintansa kuvattiin uudestaan, kun omin käsin oli ensin kopeloimalla taasen löytänyt patin, ja loppuen lopuksi kävi hoidoista huolimatta huonosti eli toivuttuaan leikkauksistaan ja syöpähoidoistaan, ja toivuttuaan vieläpä töihinsä pariksi vuodeksi sekä kontrolleissa käytyään syöpä yllättikin uudestaan, mutta uusissa paikoissa, ja se oli sitten puolen vuoden hoitosessioiden jälkeen hauta edessä.    Se nimittäin on viisi vuotta, kun julistetaan rintasyöpähoitojen onnistuttuakin nainen terveeksi.    Mutta ikävä kyllä syöpä on salakavala tauti, kaikki eivät ehdi tuohon viiden vuodenkaan päähän, kun se syöpä leviää, ja kuten kaikki tietävät levinnyttä syöpää on vaikeampi saada enää elimistöstä pois, niin.....

Vierailija
15/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita ilmaiskuvauksia tehdään, koska niistä aiheutuva kustannus on pienempi mitä pitemmälle ehtineiden rintasyöpien hoitokustannukset. Ennen viisikymppisiä mammografia hoidetaan omalla rahalla ja samoin tehdään, kun ilmaiskuvaukset loppuvat.

Mitä tarkoitat tuolla, että mammografiakuvauksen rinnoilleen aina maksetaan mukamas itse ennen kuin olet viisikymppinen nainen?   Moni nainen on ennen viidenkympin ikää työpaikan omaava työmyyrä, ja työläisillä on ilmainen ja lakisääteinen pakollinen työterveyslääkäri oltava kaikille palkkatyöntekijöille.   Kyllä ainakin mun läheinen alle viisikymppinen sai työpaikkansa kautta lähetteet työterveyslääkärin kautta mammografiaan ja muihin tutkimuksiin ihan maksamatta itse.  Sittemin sairaslomalle jäätyään sairaspäivärahakin on melkoisen pitkään palkan suuruinen ennen kuin tipahtaa kelan sairaspäivärahalle, ja viimeiseltä sitten työpaikan omaavat saatuaan työkyvyttömyyseläkkeenkin työeläkevakuutuslaitoksestaan, joka on laskettu palkan suuruuden perusteella.  Toista se on esim. työttömillä, joilla ei todellakaan ole taustatukenaan työterveyshuoltoa lääkäreineen.   Auttamattomasti olet kusessa sairastuttuasi muuhunkin pahaan tautiin kuin syöpään.

Vierailija
16/16 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkkarin hyötyä tuosta viidenkympin iästä lähtien kuuteeyhdeksään ikään asti on kuvauttaa rintansa kahden vuoden välein?  Ihminenhän altistaa kahden vuoden välein säteilyannokselle, ja juurikin rintojen kohdalle mammografiakuvauksessa.   

Olen nimittäin kuullut vain rintasyöpään sairastuneilta, että hyvin moni heistä on löytänyt ihan sattumalta itse omin sormin tunnustelemalla patin rinnassaan; ja sen jälkeen menneet lääkärille, joka tietysti tutkii käsin ja passittaa mammografiaan ja/tai ultraan sekä koepalan ottoon samantein.

Rintasyöpä on ajan myötä vaan lisääntynyt sairaus, ja ihan varmasti YHTENÄ syynä mammografian yhteydessä saatu säteilyannos säännöllisin välein yli viisikymppisillä naisilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi