Lapsella on tylsää. Mitähän sille keksisin?
Kaipaisi koko ajan paljon aktiviteettia. On ainoa lapsi ja lähistöllä ei ole kavereita. On vielä sen verran pieni, että ulkona ja kavereilla joudun olemaan aina mukana. Hänellä on tylsää ja turhautuu tylsyyden vuoksi, jos ei koko ajan ole jotain äksöniä ja puuhaa. Päiväkodissa on mutta ei oikein siellä viihdy.
Minulla on kuitenkin paljon asioita, joita joudun ihan tavallisessa arjessa tekemään. Ja siksi en ehdi koko ajan ulkoilemaan ja järjestämään aktiviteetteja. Ruoat pitää laittaa, välillä puhua joku lyhyt puhelu, joskus haluan juoda kupin kahvia. Lapsi ei halua osallistua kotitöihin kun ne ei ole niin vauhdikkaita ja jännittäviä.
Mitähän keksisin?
Kommentit (23)
Sanot sille lapselle, että elämä ei ole pelkkiä sirkushuveja. Ei koko ajan voi olla super stimuloivaa ja mahtavaa tekemistä. Kannustat vain niihin kotitöihin ja oma-aloitteellisuuteen. Ehkä joku yksi liikuntaharrastus siihen ja harvakseltaan vaikka käyntejä hoplopissa. Mutta sellaiseen jatkuvaan tempuuttamiseen et lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vie päiväkotiin virikehoitoon, niin ne muutkin. Painotat hoitajille että lisää vauhdikkaita ja jännittäviä virikkeitä mun lapselle ja heti, kun sillä on tylsäääää---
Päiväkodissa siis on, kuten kirjoitin aloitukseen.
Ap
Jos sinä kirjoitat kivoja ideoita paperille listana. Ja lapsi kirjoittaa omat kivat tekemiset listana tai siis kun kysyy. Jos niistä löytyy aina jotain, uusiakin saa. Huonot ruksaa pois.
Anna sen tylsistyä ja toivo, että sille kasvaa aivot joilla keksiä itselleen tekemistä.
Miksei pöydän kattaus, ruuan pilkkominen, lattian lakaisu yms. ole muka tarpeeksi vauhdikasta?
Laita sekuntikello päälle ja ennen kuin kello pärähtää soimaan, lapsen on saatava kerättyä lelut lattialta.
Keksikööt penska itse itselleen viihdykettä. Ei ole vanhempien tehtävä järkätä sirkusta.
Luultavasti on ilkeä lapsi, jolla ei ole edes kavereita.
Aivan varmaan tylsää.Tällä kirjoitat ,mutta et anna aikaa lapsellesi ,miksi? Mikä estää sinua joka aamu lähtee ulos lapsesi kanssa leikimään itse?Uudelen lounaan jälken tunteja?Eikö teillä ole lapioita ämpäreitä? Voit ulkona keksiä ihan mitä vaan leikkiä hänen kanssa ja pitää se älypuhelin käsistäsi pois ja äänettömänä.Lapsella ei ole koskaan ulkoleikeisissä tylsää.Purkaa energian sinne ja todella osat kai leikkiä lapsesi kanssa itse?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä kirjoitat kivoja ideoita paperille listana. Ja lapsi kirjoittaa omat kivat tekemiset listana tai siis kun kysyy. Jos niistä löytyy aina jotain, uusiakin saa. Huonot ruksaa pois.
Päiväkoti-ikäinen lukee ja kirjoittaa?
Mitäs se lapsesi nyt tekee kun täällä notkut? Lähtekää vaikka sieniretkelle. Saatte hyvän keiton.
Anna lapsen tylsistyä. Ei se ole vaarallista.
Tylsyys ei ole huono juttu. Anna olla tylsistynyt. Itse totean tylsistyneelle lapselle että menee huoneeseensa istumaan, niin eiköhän kohta tule mieleen jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen tylsistyä. Ei se ole vaarallista.
Tämä eli lapsi keksii kyllä itse ne aktiviteetit kun ei ole helikopterivanhempi ympärillä pörräämässä.
Äitini sanoin minulle pienenä kun valitin tylsyyttä että se ei ole hänen ongelmansa. Minusta kasvoi ihminen jolla ei ole koskaan tylsää. Millaisen aikuisen sinä haluat lapsestasi?
Jos ihmisillä ei olisi ikinä ollut tylsää, olisi moni hyvä keksintö jäänyt tekemättä. On siis vain positiivinen asia, että ihmisillä, myös lapsi-ihmisillä on välillä tylsää. Se aktivoi omaa ajattelua.
Joskus kun on tylsää ja turhauttavaa niin lapsi keksii itse parhaat ideat itse
Anna tylsistyä ja sano että joskus on tylsääkin kunnes keksii jotain kivaa
Kannattaa ottaa lapsi kotihoitoon, niin hän oppii keksimään itse leikkejä. Meillä lapset ovat olleet kotihoidossa, eivätkä koskaan, siis koskaan valita tylsyyttä. Niillä on aina tekemistä. Toki lapsiakin on useampi. Mutta päiväkodin huono ja hyvä puoli on se, että siellä on ohjattua tekemistä. Se on hyvä asia, mutta toisaalta passivoi lapsia ja vähentää heidän omaa luovuuttaan. Lapset oppivat odottamaan, että joku keksii tekemistä.
Anna sille keppi käteen ja pistä ulos. Keksiköön jotain kivaa ihan itse, ellei ole jollain lailla vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie päiväkotiin virikehoitoon, niin ne muutkin. Painotat hoitajille että lisää vauhdikkaita ja jännittäviä virikkeitä mun lapselle ja heti, kun sillä on tylsäääää---
Päiväkodissa siis on, kuten kirjoitin aloitukseen.
Ap
Et kirjoittanut, tarkistapas!!