VAUVALLA KUUMETTA!
Kun meidän pojalla on vajaa 38 kuumetta. Uskallanko antaa supon vaikka ohjeissa lukee yli 3kk ja poikamme on vasta 2kk kuitenkin yli 5 kiloinen.??
Kommentit (7)
Kaikkialla (neuvolan ohjeissa, kuumelääkepakkauksissa jne) lukee, että vasta yli 38 on vauvalla kuumetta. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jo sitä vähempikin, reilusti normaalilämmön yläpuolella oleva lämpö on joko kuumetta tai ainakin lämpöä. Tai näin ainakin minun lapsillani, koska näen ja tunnen, että ovat lämpöisiä ja yleensä silloin onkin astetta korkeampi lämpö kuin normaali, jota ei kuitenkaan " yleisissä ohjeissa" tulkita kuumeeksi. Mutta tämä siis vain minun kokemukseni minun lapsistani.
Sanotaan myös, ettei alle 3kk ole yleensä kuumetta, joten kannattaa soittaa vaikka neuvolaan tai lääkärille (tai sairaalan päivystykseen) ja kysyä heidän mielipidettään asiasta. Sekä tuosta supon antamisesta.
Mutta yleisesti enemmän se paino siihen lääkemäärään vaikuttaa kuin ikä, koska kaikki lapset ovat aika eripainoisia samanikäisinä. Mutta varmista asiantuntijalta ennenkuin supon annat.
Eli ole huoleti :)
Suppoa ei saisi antaa noin nuorelle lapselle ilman lääkärin lupaa. Ja tässä tapauksessa suppo olisi ihan turha, koska lapsella ei kuumetta edes ole.
Meidän poikamme syntyi keskosena 1770g viikolla 33.Keskolassa hoitajat antoivat supon vauvoille jos ne olivat kivuliaan oloisia.Kotiin päästyämme pohdin asiaa kun poika oli kipeän oloinen ja painokin oli vielä alle 5 kiloa niin kysäsin asiaa keskolan hoitajalta joka vastasi,että voin antaa et samoja suppoja hekin käyttävät eli Panadol-suppoja.
Voihan sitä antaa vaikka puolikkaan supon eka ja katsoa miten se tehoaa.
Käsitykseni mukaan normali lämpö on pepusta mitattuna 37.5 astetta. Normaalin rajoissa on vielä 38.
Pojallamme oli 2,5 kk iässä lämpöä 37,8 astetta, oli mielestäni " omaa normaalia lämpöä" lämpöisempi.
Mutta kun mitään flunssaa eikä röhää muuten ollut, menin lääkäriin varmuuden vuoksi. Lääkärikään ei löytänyt syytä lievälle lämmön nousulle ja lähetti lisätutkimuksiin.
Lisätutkimuksissa otettiin keuhkokuvat ym.. Löytyikin virtsatieinfektio. Tulehdusarvot oli hiukan koholla, mutta ei kerinneet kovin paljon nousta kun ajoissa lähdimme. Koska poika oli niin pieni vielä, vietimme 4 päivää osastolla antibioottia saamassa. Sanoivat monesti, että hyvä että lähdimme ajoissa liikkeelle. Että kyllä niihin äidin vaistoihin kannattaa luottaa. Eikä se lääkärissäkään juokseminen aina niin turhaa ole.
Mutta jos on selvästi flussa, nuhaa ja yskää, niin syy on jo selvillä.
Lääkäriin ei millään päässyt, sanottiin vaan että anna kuumetta laskevaa lääkettä. No, parin viikon lämpöilyn jälkeen menin sitten suoraan päivystykseen, ja siellä lääkäriin, ja taustalta löytyikin korvatulehdus. Nyt lämmöt on laskenut antibioottikuurin ansiosta 37.0 asteeseen.
mulla on neuvolasta saatu ohje jossa sanotaan että vauvan normaalilämmön raja pepusta mitattuna on se 38. supon antoon en osaa sanoa.. onko vauva kipeen olonen? itkuinen tms?