Mistä voi johtua hengästyminen ja kylmä hiki kävellessä?
Niin ja olen 30v hoikka nainen. Sairastan kyllä endometrioosi a. Tuntuu että vain kunto huonontunut, en jaksa enää mäkiä ulos kävellä oikein ilman että henkeen ottaa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noill aannetuilla spekseillä paha sanoa. Miten noin yleensä syöt, liikut ja lepäät. Onko stressiä, onko ollut sairauksia, onko alttiutta tai sukurasitusta jollekin sairaudelle, milloin olet viimeksi käynyt lääkärintarkastuksessa ja verikokeissa, kuinka kauan tilanne on jatkunut ja kuinka nopeasti pahentunut.
On stressiä mutta miten se muka vaikuttaisi juuri ulkona meassa? Sitten toinen on sykkeen nouse joskus kotona seistessa 130-140. Syön ja liikun ihan hyvin. Olen aina ollut kova liikkumaan mutta en muista että ottaisi henkeen noin. En ole sairastanut koronaa. Kävin kesällä niissä kokeissa eikä löytynyt juuri mitään. Lääkäri epäili stressiä. Voiko stressi muka aiheuttaa tällaista?
Kyllä kaikki oireet viittaa flimmeriin, eli hakeudu päivystykseen vaikka sydänfilmi olisi aiemmin otettukin.
Onko kalium mitattu verestä? Sen vajaus aiheutti minulle kylmänhikisyyttä ja tuli esille kun olin menossa leikkaukseen.
Ylipäätään oireet viittaa eniten sydänongelmiin.
Laajat verikokeet, sydänfilmi, keuhko rtg ja spirometri pitäs tutkia.
Jos sinulla on flimmeri päällä, etkä syö verenohennuslääkettä niin siinä on riski tukoksille ja aivoinfarktille. Tästä syystä asia on syytä tutkia ja hoitaa pikimiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noill aannetuilla spekseillä paha sanoa. Miten noin yleensä syöt, liikut ja lepäät. Onko stressiä, onko ollut sairauksia, onko alttiutta tai sukurasitusta jollekin sairaudelle, milloin olet viimeksi käynyt lääkärintarkastuksessa ja verikokeissa, kuinka kauan tilanne on jatkunut ja kuinka nopeasti pahentunut.
On stressiä mutta miten se muka vaikuttaisi juuri ulkona meassa? Sitten toinen on sykkeen nouse joskus kotona seistessa 130-140. Syön ja liikun ihan hyvin. Olen aina ollut kova liikkumaan mutta en muista että ottaisi henkeen noin. En ole sairastanut koronaa. Kävin kesällä niissä kokeissa eikä löytynyt juuri mitään. Lääkäri epäili stressiä. Voiko stressi muka aiheuttaa tällaista?
Kyllä kaikki oireet viittaa flimmeriin, eli hakeudu päivystykseen vaikka sydänfilmi olisi aiemmin otettukin.
Pääseekö muka päivystykseen tälläisetä? Viimeksi soitin sydämentykytyksestä ja jouduin odottamaan aikaa 1 kk..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää sanoa päivystykseen että pääsiisi heti? Kaikista vaikein on että nämä oireet ei ole aina. Mutta esim tänään oli huonompi päivä..
Vierailija kirjoitti:
Onko kalium mitattu verestä? Sen vajaus aiheutti minulle kylmänhikisyyttä ja tuli esille kun olin menossa leikkaukseen.
Laajat verikokeet, sydänfilmi, keuhko rtg ja spirometri pitäs tutkia.
Olen käynyt kunnallisella ja en tiedä miten pääsen noihin kokeiisiin. Ei ole varaa yksityiselle.
Ap, nuo oiret voivat tulla henkisestä huonosta olostakin. Kroppa ei käyttäydy normaalisti, kun on jatkuva henkinen stressitila päällä. Toki fyysiset oireet ovat silloin ihan todellisia. Itselle tuli myös kylmä hiki ja energiat romahti yhtäkkisesti kävelylenkillä, kun olin ollut pitkään ahdistunut ja masentunut. Keho ei vaan kestänyt sitäkään. Vaikka olin siis periaatteessa 'hyvässä fyysisessä kunnossa'.
Uskon, että taustalla on juuri tuo elimistön kortisolimaksimi, eli keho ei pystynyt selviytymään mistään ylimääräisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, nuo oiret voivat tulla henkisestä huonosta olostakin. Kroppa ei käyttäydy normaalisti, kun on jatkuva henkinen stressitila päällä. Toki fyysiset oireet ovat silloin ihan todellisia. Itselle tuli myös kylmä hiki ja energiat romahti yhtäkkisesti kävelylenkillä, kun olin ollut pitkään ahdistunut ja masentunut. Keho ei vaan kestänyt sitäkään. Vaikka olin siis periaatteessa 'hyvässä fyysisessä kunnossa'.
Uskon, että taustalla on juuri tuo elimistön kortisolimaksimi, eli keho ei pystynyt selviytymään mistään ylimääräisestä.
Olen kyllä kova stressaamaan ja ahdistun asioista. . Kamala vaan kuvitella että stressi tai ahdistus voisi aiheuttaa tälläisiä oireita?
Mulla on myös ahdistukseen liittyviä oireita, sellaisia että herää päiväunilta ja sydän tykyttää tai kun puhelinsoi niin sydän alkaa tykyttää. Voiko nämä olla yhteydessä kylmänhikeen ja siihen etten jaksa kävelle enää mäkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajat verikokeet, sydänfilmi, keuhko rtg ja spirometri pitäs tutkia.Olen käynyt kunnallisella ja en tiedä miten pääsen noihin kokeiisiin. Ei ole varaa yksityiselle.
Kyllä nuo kaikki pitäs hoitua kunnallisella puolella. Ajanvaraus omaan tk:n tai jos olet työssä ja olet työterveyden piirissä voit ottaa ensin yhteyttä työterveyteenkin. Ja toki voi aina mennä päivystykseen, jos/kun tulee huono olo. Sieltäkin voi lähteä tutkimukset rullaamaan. Kerro oireesi äläkä vähättele mitään.
Minullakin tänään, kun kävelin kaupungille ja kasseineni takaisin viileä otsa ja sellainen kostea vesimäinen hiki otsalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitko,juotko? miten on varastoraudan tasosi? Onko verikokeilla katsottu? Entä hivenaineesi? Uni rytmisi ja ruoka rytmisi? Useimilla hoikilla naisilla on varasto raudan puutos kuin hivenaineidenym. ravintoaineiden puutostilat,vaikka ei tupakoi,ei juo..
En juo tai tupakoi. Otettu verikokeita ja sydänfilmi. Mm kilpirauhas, hemppa jne. Ainoa sairaus on tuo endo mietin voiko se aiheuttaa tällaista. Sehän on tulehdus elimistössä?
Pyydä päästä rasitustestiin. Sydänfilmi tai ultraus eivät välttämättä näytä mitään, jos kävellessä ainoastaan tunnet oireilua. Astmatesti otettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitko,juotko? miten on varastoraudan tasosi? Onko verikokeilla katsottu? Entä hivenaineesi? Uni rytmisi ja ruoka rytmisi? Useimilla hoikilla naisilla on varasto raudan puutos kuin hivenaineidenym. ravintoaineiden puutostilat,vaikka ei tupakoi,ei juo..
En juo tai tupakoi. Otettu verikokeita ja sydänfilmi. Mm kilpirauhas, hemppa jne. Ainoa sairaus on tuo endo mietin voiko se aiheuttaa tällaista. Sehän on tulehdus elimistössä?
Pyydä päästä rasitustestiin. Sydänfilmi tai ultraus eivät välttämättä näytä mitään, jos kävellessä ainoastaan tunnet oireilua. Astmatesti otettu?
Ei ole otettu astma tai rasitustestiä. Millainen se rasitustesti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tehty spirometriaa joko normina tai rasituksessa? Rasitus-EKG olisi toinen kiinnostava.
Voi tietty olla että olet vain rapakuntoinen laihaläski ja syöt huonosti.
Tässä mun ruokvalio
aamulla pari palaa ruisleipää, kurkkua, kahvia
luonas: 3 kananmunaa, kanaa, salaattia, pähkinöitä
iltapala: 2 ruisleipää kurkulla
jugurttia ja kahvia
2 hedelmää
Et sitten lukenut, että se on jo katsottu.