Mihin käytät tänään tulleet lapsilisät?
Kommentit (72)
Ai sitäkö se höntsän jälkikasvu eilen tarkoitti kun eilen rapussa mettien kiertämisestä mölisi... Kato turkulainen idiootti yrittää olla näppärä!
En mä ainakaan nähny mitään rahoja, kun olin lapsi. Missä mun massit?!
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin tietenkin. Ei ne minun rahoja ole. Vaipat, vaatteet sun muut hankinnat kustannetaan niistä. Jos jää yli (kuukausitasolla), laitan säästötilille myöhempää käyttöä (isompia hankintoja, kuten nyt vaikka skootterit teini-iässä, tietokone ym. lasten omaa) varten. Pienemmällä ei ole vielä omaa tiliä, mutta olen pitänyt kirjaa minkä verran tilillä pitäisi olla ja kun saadaan avattua, siirrän sinne.
Ruoat sun muu eläminen menee vanhempien omasta pussista.
Siis onko teillä erillinen tili mihin lisät menee ja esim vaipat on ostettava juuri sen tilin rahoista? Mitä merkitystä sillä minkä tilin kautta esim ne vaipat maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
En edes näe koko rahoja.
Olen vaimoltakin kysellyt, mihin menevät, mutta en ole oikein saanut tämällistä vastausta.
M41
Ilmeisesti sinä ostat lapsille vaatteita ja tiedät tarkasti milloin tarvitaan uudet kumpparit, lenkkarit, syystakit yms.?
Ruokaan. Velkoihin, joilla ostin ruokaa.
Lapsen leirin maksoin.
Normaaliin elämiseen, siis siihen, mihin se on tarkoitettukin: lapsista aiheutuviin lisäkuluihin. Ilman lapsia kauppalaskuolisi puolta pienempi, vähintään.
Siirrän 20 euroa molemmille lapsille rahastoihin. Yleensä loppu menee johonkin laskuun, ruokaostoksiin tai tankkaukseen. 31 päivä on tilipäivä ja sieltä ne lapsiin menevät rahat todellisuudessa otetaan.
Meillä menee sijoitustilille Nordnettiin minun nimiin omaan salkkuunsa. Tähän salkkuun ostan joka kuukausi 50 eurolla yhtä ETF ja 50 eurolla Nordnetin rahastoa.
Tarkoitus on, että jos ei tule koskaan tarve niin lapsi aikanaan perii. Jos tulee tarve lyödä lihoiksi, niin kohdennan lapselle hänen näkökulmastaan verottomina elatuslahjoina. Eli sanotaan vaikka että jos aikanaan on laittamassa asuntoa ja silloin tiukka rahatilanne eikä voida kustantaa kalusteita muuten, niin tuolta sitten. Tarkoitus siis kuitenkin että jäävät säästöön kokonaan.
Lapsilisät menee erilliselle tilille säästöön. Enää ei tule lapsilisää kuin yhdestä lapsesta muutaman kuukausi. Tältä tililtä on sitten maksettu ja tullaan maksamaan isompia hankintoja kuten mopokortit, ajokortit, vuokravakuus esikoisen muuttaessa omilleen jne. Esikoiselle piti vielä ostaa lukioon kirjat, tietokone ym. Tietokone taidettiin maksaa näistä säästöistä, kirjat käyttörahoista sitä mukaa kun kirjahankintoja tuli. Kuopus saa nyt toisen asteen tietokoneet ym. maksutta. Kun hänkin on muuttanut omilleen, ensimmäinen vuokravakuus ym. maksettu, katsotaan paljonko on jäljellä ja annetaan sitten jo aikuisille lapsille puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes näe koko rahoja.
Olen vaimoltakin kysellyt, mihin menevät, mutta en ole oikein saanut tämällistä vastausta.
M41
Annatko sä vaimollesi selvityksen rahankäytöstäsi?
Onko lapsilisät vain äidin rahoja? Jotenkin olen lisän nimestä tulkinnut että ne olisi suotavaa käyttää lapsem hyvinvointiin.
Pari lootaa bisseä ja muutama aski röökiä. Lapsi menee isälleen. JUHUU!!RAI RAI RAI!
Sinne ne menevät palkkatulojen sekaan ja elämiseen. Jos olisi pakko korvamerkitä johonkin niin tähän aikaan vuodesta lasten syysvaatteisiin.
En edes tiennyt, että ne tuli tänään. Säästöön menee lapselle noin 200€ joka kuukausi. Ehkä ne voisi laskea käytettäväksi tähän.
Ostetaan lapsille vaatteita ja syödään jotain.
Lapsen menoihin käytin. Ostin sisäliikkavarusteet, uimalasit, kaverin synttärilahjan ja yhden kirjan.
Alkosta kunnon lasti ja kaikki kurkusta alas. Röyh
En mitään. Kapissa on ruokaa, tankissa on bensaa, teinikään ei just nyt ole vailla mitään. Ennen tilipäivää ei tarvitse ostaa yhtään mitään.
Tai sitten lähdetään teinin kanssa viikonloppuna naapurikaupunkiin hotellilomalle la-su, sitä on tässä mietitty pitkin kesää, mutta milloin sataa milloin on tukala helle....