Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paikalla ketään, joka ymmärtäisi maksa-arvoista? GT-arvo hälyttää ja pelkään maksani poksahtavan

Vierailija
26.08.2022 |

Mulla on kolmessa peräkkäisessä mittauksessa ollut GT-arvo korkealla (90-105). En käytä alkoholia, enkä lääkkeitä, jotka vaikuttaisi.

Muut arvot ovat:

P-CRP 3
P-AFOS 63
P-ALAT 35
P-Bil 12
P-ASAT 21

Lääkäri toki toivottavasti ottaa yhteyttä, mutta onko jotain tutkimuksia, mitä voisin itse pyytää. Alkaa vähän mietityttää tämä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse tietää, mitä pitää tutkia. Sitä varten on se lääkäri.

Äläkä jumalauta ota näin vakavassa asiassa ohjeita ja neuvoja tältä palstalta, tämä on vajaaälyisen paskasakin miehittämä.

Vierailija
2/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään sairaanhoitajaa paikalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi jostain huolestuttavasta kyse, lääkäri määräisi lisäkokeita.

Vierailija
4/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläkä jumalauta ota näin vakavassa asiassa ohjeita ja neuvoja tältä palstalta, tämä on vajaaälyisen paskasakin miehittämä.

Luottamus tk-lääkäriin ei ole paljon korkeammalla kuin tämän paskasakin. Ajattelin, että jos paskasakilla tulisi mieleen mikä tutkimus olisi hyvä pyytää, niin pyytäisin lääkäriltä.

Lääkäri oli kirjannut, että minun pitäisi jättää viikon ajan saunaoluet ja iltaviinit juomatta, vaikka lähtötiedoissa luki, etten käytä alkoholia.

Tämän vuoksi on epäluottamus lääkäriä kohtaan ja pelko, että hänen mielestään arvot laskevat, kun vaan käännän korkin kiinni.

Vierailija
5/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamus tk-lääkäriin ei ole paljon korkeammalla kuin tämän paskasakin. Ajattelin, että jos paskasakilla tulisi mieleen mikä tutkimus olisi hyvä pyytää, niin pyytäisin lääkäriltä.

Lääkäri oli kirjannut, että minun pitäisi jättää viikon ajan saunaoluet ja iltaviinit juomatta, vaikka lähtötiedoissa luki, etten käytä alkoholia.

Tämän vuoksi on epäluottamus lääkäriä kohtaan ja pelko, että hänen mielestään arvot laskevat, kun vaan käännän korkin kiinni.

No tuosta nyt ei tarvitse mennä luottamus lääkäriin! Et arvaakaan, kuinka moni potilas sanoo, ettei käytä ollenkaan alkoholia ja kun kysellään tarkemmin, käykin ilmi, että "no kyllähän minä saunaoluen tietysti otan, ja tottakai myös grillatessa makkaran kanssa olut kuuluu asiaan. Viiniä juon lasillisen tai kaksi vain viikonloppuisin päivällisellä. Mutta alkoholia en käytä yhtään!" Todella moni katsoo alkoholinkäytöksi pelkän tiukan viinan.

GT on vain vähän koholla, ei kannata huolestua tuosta, varsinkin kun muut arvot hyvät. Luultavasti nuo alkuun vain kontrolloidaan vähän ajan kuluttua.

Vierailija
6/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuosta nyt ei tarvitse mennä luottamus lääkäriin! Et arvaakaan, kuinka moni potilas sanoo, ettei käytä ollenkaan alkoholia ja kun kysellään tarkemmin, käykin ilmi, että "no kyllähän minä saunaoluen tietysti otan, ja tottakai myös grillatessa makkaran kanssa olut kuuluu asiaan. Viiniä juon lasillisen tai kaksi vain viikonloppuisin päivällisellä. Mutta alkoholia en käytä yhtään!" Todella moni katsoo alkoholinkäytöksi pelkän tiukan viinan.

GT on vain vähän koholla, ei kannata huolestua tuosta, varsinkin kun muut arvot hyvät. Luultavasti nuo alkuun vain kontrolloidaan vähän ajan kuluttua.

Enpä ajatellut tuolta kantilta. Mun mielestä asiat on niin kuten sanotaan eli kun en käytä, en käytä. 

Tämä on siis katsottu 6/20220, 7/2022 ja 8/2022 ja aina koholla. Mun mielestä pitäis tehdä jo jotain muuta kuin seurata. 

Vierailija
7/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yli 10 v koholla (n 100), käytän alkoholia mutta en mitenkään erityisen paljon. Sitä on kontrolloitu sitenkin että en käytä ollenkaan, ei laske alle 80 silloinkaan. E i sille mitään tehdä.

Vierailija
8/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut yli 10 v koholla (n 100), käytän alkoholia mutta en mitenkään erityisen paljon. Sitä on kontrolloitu sitenkin että en käytä ollenkaan, ei laske alle 80 silloinkaan. E i sille mitään tehdä.

Lisäys: mulle on tehty ylävatsan uä: ei rasvamaksaa, lisäksi on tehty TT (akuutin vatsakivun takia), siinäkään ei näkynyt maksassa mitään erityistä.

Vierailija
9/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan sama. Ja samat lukemat. Ei asialle mitään tehdä. Kolesterolilääkettä vaihdettiin, ja se tiputti arvoja jonkin verran. Alkoholinkäytölläni ei tunnu olevan asiaan merkitystä. Käytän sitä vähän, ja silloin kun en ollenkaan, ei arvot laske kuitenkaan.

Vierailija
10/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maksa-arvot ovat jotain 100 luokkaa. Olen vyötärölihava, ja onnessani menin verikokeeseen, kun olen laihtunut jo yli kymmenen kiloa, mitä todella näkyy vyötärölläni. Aika pettyneenä olin kokeen jälkeen, arvot eivät olleet laskeneet ollenkaan.

Vierailija
11/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi ihmistä, jotka kuolivat ei-alkoholiperäiseen maksakirroosiin. En halua samaa kohtaloa. Siksi olen asian suhteen tiukkana.

Vierailija
12/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kuormittaa myös rasvainen ja erityisesti sokeripitoinen ruoka. Kaikkein pahimpia ovat glukoosisiirappi ja lisätty fruktoosi (hedelmien fruktoosi ei ole niin paha, koska hedelmien kuidut ja vitamiinit tasapainottavat tilannetta). Eli sokerit ja kovat rasvat pois, ja käytännössä siis tämä usein tarkoittaa, että KAIKKI pikaruoka, noutoruuat, valmisruuat/einekset pois ruokavaliosta, perusruokia ja niitäkin perusmuotoisena.

Tämä ei todennäköisesti paranna, mutta ei ainakana ole sitten lisäkuormana huonosti toimivalle maksalle.

Vierailija
13/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino voi myös nostaa GT:tä (rasvamaksa), joten jos sinulla on liikakiloja, niin painon pudotus voi parantaa arvoja.

Vierailija
14/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maksa tietää, että olet juonut juuri GT:ia? Todella fiksu testi.

Vierailija
15/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo mitään "maksa poksahtaa" arvoja todellakaan ole. Nykyään kun on paljon keskivartalolihavia, tuollaisia arvoja on paljon ihmisillä.

Vierailija
16/16 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ajatellut tuolta kantilta. Mun mielestä asiat on niin kuten sanotaan eli kun en käytä, en käytä. 

Tämä on siis katsottu 6/20220, 7/2022 ja 8/2022 ja aina koholla. Mun mielestä pitäis tehdä jo jotain muuta kuin seurata. 

Jostain syystähän tuota on noin taajaan kontrolloitu, ellei tämäkin aloitus tule suoraan Porvoosta. Nimittäin epäilyttää väite lääkärin kirjauksista, jotka eivät ole asianmukaisia edes sanamuodoiltaan. Viikon pidättäytyminen alkoholinkäytöstä ei arvoja korjaa. GT:n voi nostaa muutkin kuin alkoholi, ylipaino on yksi vahvin arvon kohottaja. Toivottavasti lääkäri ottaa yhteyttä, täältä et oikeaa vastausta tule saamaan.

Maksan poksahtamisesta lauloi Juice, kyllä se kestää koko elämän. Ei ihan, poksahtaneen maksan kanssa vielä elää, muttei mitenkään mukavasti. Siitä tuskin kuitenkaan sinun kohdallasi noilla arvoilla on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi