Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi haluaa kansainväliseen kouluun...

Vierailija
25.08.2022 |

Nuorin lapseni (11-vuotias tyttö) vietti melkein 2 kuukautta tänä kesänä Yhdysvalloissa serkkunsa ja isänsä kanssa. Ihastui serkkunsa elämäntyyliin, matkusteluun ja kaikkeen kivaan mitä hän siellä Yhdysvalloissa tekee (on tosiaan 22-vuotias ja opiskelee jossain yliopistossa Kalifornian osavaltiossa). Nyt tyttöni on alkanut sitten puhumaan, että haluaisi kovasti hakea yläasteelle kansainväliseen kouluun opiskelemaan, että oppisi paremmin englantia, ja että voisi tulevaisuudessa asua ulkomailla.

Rehellisesti sanoen, tää ajatus hieman ahdistaa mua. Tyttäreni serkku on syntynyt ja kasvanut Suomessa, mutta 12-vuotiaasta asti kävi kansainvälistä koulua, ja vietti aikaa pääosin ulkomaalaisten kavereidensa kanssa. Puhuu kyllä edelleen suomen kieltä, mutta hänellä on heikko sanasto kun puhutaan mistään haastavasta (viimeksi kun keskustelimme, joutui hakemaan googlesta, mikä on suurlähetystö, ei muistanut suomen kielistä sanaa).

Tarkoittaako kansainväliseen kouluun meneminen automaattisesti sitä, että hänen suomen kieli alkaa menemään huonoksi, ja että hän haluaisi lähteä ulkomaille tulevaisuudessa? Molemmat ajatuksena ahdistavat mua todella paljon, kyseessä on kuitenkin mun ainoa lapsi. Olen hieman 50/50 tämän idean kanssa. Jo nyt innoissaan puhuu vain englantia puhelimessa isänsä kanssa, joka on kyllä ihan 100% suomalainen.

Ajatuksia? Kokemuksia siitä, että lapsi kävisi kansainvälistä koulua?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua.

Kaverini kaveri oli vaihdossa usassa eikä siellä enää palannut. Vanhemmat ikävöivät. Kävi vain 2 kertaa lyhyesti vanhempiaan tapaamassa sen vaihtovuoden jälkeen ja kuoli siellä usassa 50-vuotiaana hiljattain.

Kauheaa kertoa se sen vanhalle äidille. Se jäi mun kaverin tehtäväksi se kertominen. Sen mies kun ei osaa Suomea.

Vierailija
2/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita siitä vaan.

Tämä kysymys oli niin älytön että toivottavasti trollaat vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö se edes kouluun josta haaveilee

Vierailija
4/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on meillä lainassa. Tietenkin tuet tytärtäsi, jos haaveet ovat realistisia. Kansainvälisille luokille on kovat keskiarvorajat tai sitten ovat kalliita.

Vierailija
5/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä siinä ahdistaa. Sehän on vain ja ainoastaan mahdollisuus avarampaan maailmaan. Kaikki tiet ovat auki. Sanoisin, anna puhua, anna mennä. Minä en näe tässä mitään, minkä takia rajoittaa unelmia. 

Vierailija
6/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna opiskella mitä haluaa

Vierailija
7/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi kannustaa lastasi ja olla iloinen että hänellä on noin hyvät suunnitelmat tulevaisuudelle.

Miksi muuten kerrot ensin että tyttö on nuorin lapsesi ja myöhemmin hän onkin ainoa lapsesi?

Vierailija
8/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun kaikki lapset , 3, asuu ulkomailla.

Ei ole ideaalitilanne.

Vierailija
9/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Låter som en god idé, ifall att den internationella skolan håller behövlig klass. Många internationella skolor är olika ambassadörers barns parkeringsplatser där det enda viktiga för den som arrangerar skolan är de saftiga terminsavgifterna och föräldrarna måste få barnen någonstans. Om 40.000 €/barn/läsår är för mycket, skall du glömma hela saken.

Vierailija
10/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi kannustaa lastasi ja olla iloinen että hänellä on noin hyvät suunnitelmat tulevaisuudelle.

Miksi muuten kerrot ensin että tyttö on nuorin lapsesi ja myöhemmin hän onkin ainoa lapsesi?

Koska trolli ei muista omaa tarinaansa.

Vierailija
11/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskon lapset ovat kansainvälisessä koulussa ja puhuvat kyllä ihan normaalisti suomea eikä kumpikaan ole tietääkseni lähdössä mihinkään.

Vierailija
12/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi haluaa myöhemmin ulkomaille asumaan, hän lähtee sinne joka tapauksessa ihan riippumatta siitä, tuetko häntä nyt haaveensa toteuttamisessa vai et. Ota tytön kanssa yhdessä selvää, missä on kansainvälisiä kouluja/luokkia ja miten sinne haetaan. Ei ole mitään järkeä alkaa tien tukkeeksi!

Mulla on kolme lasta jotka eivät ole edes syntyneet Suomessa, ovat käyneet koulunsa täällä asuinmaassamme. Osaavat Suomea ihan hyvin ja lisäksi jokainen osaa kahta muutakin kieltä todella hyvin. Itsekään en ole kieltä unohtanut vaikka kohta 25 vuotta tulee siitä, kun lähdin ulkomaille opiskelemaan. Eli ihan turhaan pelkäät, ei tyttäresi äidinkieltään unohda vaan saa tilaisuuden oppia lisäksi muitakin kieliä.

Vierailija
13/13 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutkikaa vaihtoehdot