Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ärsyttää, kun lapsille valehdellaan joulupukista ja tontuista

Vierailija
26.10.2006 |

Ilmoitin päiväkotiin, että lapsellemme ei saa valehdella ko. asioista. Lastentarhanopettaja soitti perään, että mitä oikein tarkoitan. No, selitin. Opettaja alkoi vinkua, että pilaan muiden lasten ilon. Ihan sama, mutta en siltikään halua, että lastamme uhkaillaan tontuilla ja lahjotaan joulupukin lahjoilla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen lapsilleni asian kertonut. nelivuotias kysyi kaupassa tällä viikolla, tuleeko meille Tero-joulupukki tänäkin vuonna? :-)

Poika 6-v uskoo Joulupukkiin, kun se on ihan oikee satuolento.

Olen myös sanonut lapsille, ettei muiden uskoa saa aliarvioida, uskovat he sitten joulupukkiin, hammaskeijuun, Jumalaan tai aidanseipääseen...

Vierailija
2/17 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minua ärsyttää suunnattomasti, että lapsille valehdellaan totena, että on olemassa Jumala, joka on hänet luonut, jolla on valta ja kunnia kaikkialla yms. Suurta potaskaa...

Koska kuitenkin olen suvaitsevainen ihminen ja minusta lapsella on oikeus uskoa ja vanhemmalla velvollisuus suojella, niin olen tehnyt sen päätöksen, että kerron lapsilleni, kuinka minä nämä asiat näen ja koen ja että heillä on oikeus uskoa joulupukkiin, jumalaan, hammaskeijuun ja aidanseipääseen, jos he tahtovat. Lapset tarvitsevat mielikuvitushahmoja, se kehittää heidän itsetuntoaan, minäkuvaa ja koko henkistä kehitystä. Lapsen maailman ei kuulu olla niin raadollinen kuin aikuisen. Lapsella on oikeus olla lapsi ja oikeus lapsenuskoon. Se ei tarkoita silti sitä, että lapselle pitää uskotella, että joulupukki tonttuineen tekee kaikki lahjat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että heidän plkunviilaus asenteensa takia pitää muiden ilo viedä.

Ja kukas sitä sanooe ettei tonnutja ole tai joulupukkia?? oletko IIIIIIIIIhan satavarma että niitä ei ole???

Vierailija
4/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on ainakin käynyt joulupukki joka ikinen joulu.

Vierailija
5/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulle on aika sama, mitä puhuvat päiväkodissa.

Kotona olen selittänyt asiaa, ja jos muut puhuvat joulupukista, voi sen lapsi laittaa yhteisen hupsuttelun piikkiin.

Vaikka en kerrokaan joulupukkijuttuja tosina, täytyy lapselle antaa tilaa olla mukana hauskanpidossa. Se sujuu ihan hyvin vaikka aiheesta ei olisi varta vasten valehdeltu.

Vierailija
6/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy sun lapsia. teillä ei ole varmaan hammaskeijua tai pääsiäiskukkoa tai kanojakaan?

Vierailija
7/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne antavat turvallisuutta ja kehitäävät mielikuvitusta ym. En osaa tarkemmin selittää, mutta henkinen kehitys sen vaatii.

Vierailija
8/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan lapsesi kaveritkin ajattelevat noin, koska kaikkihan sen tietävät, että joulupukki käy VAAN kilttien lasten luona.

Vierailija
9/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta viime joulun alla aiheesta uutisoitiin. Meidän lapset ovat uskoneet pukkiin n. 10-vuotiaaksi asti, samoin heidän kaverinsa, joten edes kiusan kohteeksi ei ole kukaan joutunut.

Vierailija
10/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikein usko, että tämä laajasti suosiossa oleva joulupukki-vedätys, jota jatketaan koko suvun voimin vuosia, on " kehitykselle tarpeellinen" .

Kivahan se lapsen on joskus kouluikäisenä kuulla kavereilta, että isi ja äiti on valehdelleet.

Jos te valehtelette esim. joulupukista ja hammaskeijusta, miten lapsenne tietävät, koska puhutte totta? Millä perusteella edellytätte heiltä rehellisyyttö, ettehän tekään ole olleet rehellisiä?

Vierailija
11/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enpä oikein usko, että tämä laajasti suosiossa oleva joulupukki-vedätys, jota jatketaan koko suvun voimin vuosia, on " kehitykselle tarpeellinen" .

Kivahan se lapsen on joskus kouluikäisenä kuulla kavereilta, että isi ja äiti on valehdelleet.

Jos te valehtelette esim. joulupukista ja hammaskeijusta, miten lapsenne tietävät, koska puhutte totta? Millä perusteella edellytätte heiltä rehellisyyttö, ettehän tekään ole olleet rehellisiä?

Vierailija
12/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sanottu, että joulupukki tuo lahjoja kaikille lapsille, mutta niiden määrä ja laatu riippuvat käytöksestä. Nyt kun poika on 7-vuotias, hän on kuullut jo, ettei joulupukkia ole kaikkien mielestä olemassa. Olen sanonut hänelle, että pukkiin saa uskoa, jos haluaa. Olen sanonut myös, että ihmiset uskovat eri asioihin ja jotkut eivät usko mihinkään.

Vierailija
13/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi silloin ku olin pieni pääsiäiskukko :)

Juu, nyttemmin kun omia lapsia, niin tuota höpöhöpö-linjaa ollaan jaksettu 4v pitää yllä. Eli nelivuotiaalle on sitten selitetty, että ne lahjat jouluna tulee sukulaisilta jne. Ja että pääsiäismunat ilmestyy tyynyn alle äitin laittamina.

Silti ne on kivoja lapsen mielestä, vaikkei enää olekaan joku satuhahmo taustalla.

Ja meidän 2v ei taida edes tietää koko Joulupukista...

Vierailija
14/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme myöskään kerro lapsille, että joulupukki on olemassa, vaan esitämme asian satuna. Kerromme myös, että lahjat tulevat sukulaisilta, ei joulupukilta. En usko, että lapselle täytyy valehdella, että joulupukki on totta. Kyllähän muistakin saduista lapset nauttivat ilman, että pitävät niitä totena.

Vierailija
15/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä oikeesti et lapses saa olla joulun ajan jossain somalien ryhmässä niin saa meidän suomalaisten lapset viettää rauhassa joulua. Toi hyvä ratkaisu! Ottakaa kaikki tarhoissanne käyttöön jos joku haluaa estää joulun vieton, sinne vaan somalikoppiin.

Vierailija
16/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsillesi kaikki elämän totuudet samantien. Muista myös mainita että on oikeasti olemassa miehiä jotka raiskaavat pieniä lapsia, on ihmisiä jotka tappavat äitejä ja isiä jne. Kyllä se on hyvä että lapselle ei valehdella! Ehdottomasti ainakin sille nelivuotiaalle kannattaa kertoa em. seikat ettei vaan erhdy lapsenuskossaan luulemaan maailmaa hyväksi paikaksi.

Vierailija
17/17 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei lapselle tarvitse joka käänteessä hokea, että ei joulupukkia ole, ja voi vaikka kotiinkin ottaa joulupukin.

Mutta siihen on minusta iso ero, miten asia kommunikoidaan; onko tämä yhteinen hupi ja leikki, vai väitetäänkö vakavalla naamalla lapsen kysyessä, että tietysti joulupukki on oikea. Juuri tuo, että hirveästi nähdään vaivaa sen eteen, ettei lapselle vaan " selviä totuus" , on jotenkin minusta outoa ja lapsen ylimielistä kohtelua.

- se tosikko, joka herätti hilpeyttä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi