Synnytystraumat, House of the Dragon
Törmäsin lehdessä juttuun, että House of the dragon on noussut nyt sosiaalisessa mediassa huonoon valoon, koska ensimmäinen jakso sisälsi niin väkivaltaisen synnytyskohtauksen ja tähän vielä päälle vastasyntyneen kuoleman. Tämä on nyt triggeröinyt monia ja he syyttävät sarjaa liiasta raakuudesta.
Olenko itse nyt jotenkin liian kyyninen, vai olisiko noiden ihmisten sitten parempi vain katsoa disneyn piirrettyjä jos noin helposti alkaa ahdistamaan? On tiedossa että George R. R. Martinin tuotokset sisältävät keskivertoa enemmän kuolemaa, verta ja seksiä, joten eikö se ole sitten katsojan vastuulla jos näitä tuijottaa. Näissä on kuitenkin ihan asianmukaiset varoitukset alussa.
Kommentit (25)
Vähän tarpeeton kohtaus siinä mielessä, ettei se palvele minkäänlaista tarkoitusta juonen kannalta. Olisi voitu kuvata toisin.
Vierailija kirjoitti:
Tää mwnee nyt ohi aiheen, mutta inhoan tv-sarjojen ja elkovien synnytyskohtauksia. Miissä synnyttäjä on aina avuton ja huutaa. Ei ihme, että ensisynnyttäjät pelkäävät synnytystä, kun jatkuvasti vyörytetään tätä kuvaa.
Itseasiassa oikeanlainen "huuto" tai erilaiset äänteet "rentouttavat" oikeita paikkoja ja edistävät synnytystä. Ei siellä muuten vaan huudeta, eikä huutaminen tarkoita avuttomuutta. Päin vastoin, oikealla tavalla ääntä käyttämällä synnyttäjä nimenomaan ottaa tilanteen haltuunsa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Tää mwnee nyt ohi aiheen, mutta inhoan tv-sarjojen ja elkovien synnytyskohtauksia. Miissä synnyttäjä on aina avuton ja huutaa. Ei ihme, että ensisynnyttäjät pelkäävät synnytystä, kun jatkuvasti vyörytetään tätä kuvaa.
Niinpä. Itse ennen omaa synnytystä kiinnostuin ohjelmista joissa seurattiin kätilöiden työtä ihan tosimaailmassa, ja olin ihan yllättynyt että useimmat synnytykset oli varsin epädramaattisia. Toki nykyaikana useimmat ottaa epiduraalin, minkä takia kipu on paljon pienempi kuin ennen aikaan on ollut. Itse en ehtinyt saada enkä silti ollut avuton ja huutanut, ähisin vaan hiljakseen ja marisin kivuista miehelleni välillä. Mutta ei olisi siitäkään saanut kauhusynnytystä vaikka ilman kivunlievitystä meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa oikeanlainen "huuto" tai erilaiset äänteet "rentouttavat" oikeita paikkoja ja edistävät synnytystä. Ei siellä muuten vaan huudeta, eikä huutaminen tarkoita avuttomuutta. Päin vastoin, oikealla tavalla ääntä käyttämällä synnyttäjä nimenomaan ottaa tilanteen haltuunsa.
Ohis
Mä en puhu äänenkäytöstä oikeissa synnytyksissä, vaan tv-sarjojen ja elokuvien fiktiivisistä synnytyksistä, joissa nimenomaan esitetään kipua ja avuttomuutta. Outoa, että sekoitat nämä kaksi asiaa keskenään. Mulla on vielä näkemättä fiktiivinen synnytys, jossa näyttelijästä tulisi edes etäisesti mieleen, että hän ottaa äänenkäytöllään tilanteen hallintaansa.
En ole nähnyt kyseistä kohtausta enkä sarjaa, mutta kuulostaa ahdistavalta. Kokemuksia ja synnytyksiä on monenlaisia, mutta itse kaksi lasta synnyttäneenä voin sanoa, että jopa ilman kivunlievitystä synnyttämisestä jäi kaikesta kivusta huolimatta hyvä ja voimakas olo. Harmittaa, että viihdeteollisuudessa synnyttämisestä halutaan luoda kuvaa, että se olisi lähestulkoon aina kamalaa ja dramaattista.
Toisekseen, en ylipäätään ymmärrä, millainen psykopaatti kirjoittaa sarjoja, jotka sisältävät runsaasti väkivaltaa, huumeita, alkoholia, seksiä, hyväksikäyttöä jne. Itseltäni jää tuollaiset sarjat katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tarpeeton kohtaus siinä mielessä, ettei se palvele minkäänlaista tarkoitusta juonen kannalta. Olisi voitu kuvata toisin.
Olisi voitu kuvata toki toisin, mutta tarpeellinen kyllä tuon kuninkaan hahmon kannalta.
Ihan samaa ajattelin, kun näin uutisen. GoT oli tunnettu juuri raakudesta, väkivallasta ja seksuaalisesta väkivallasta. Joo, kyllähän tuo kohtaus voi olla monelle liikaa, mutta niille kyllä koko sarja on sitten liikaa.
Käyttäjä19845 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voitu kuvata toki toisin, mutta tarpeellinen kyllä tuon kuninkaan hahmon kannalta.
En vetäisi erityisen pitkälle meneviä johtopäätöksiä tuosta. Päätös uhrata äiti lapsen kustannuksella oli odotusten mukainen.
Ette olleet avuttomia synnytyksessä? Hoiditteko sitten itse kätilön hommatkin vai mitä tuo oikein tarkoittaa.
Nykyajan naiselle tuntuu olevan tärkeää, ettei näytä minkäänlaista heikkoutta mitä joku huutaminen synnytyksessäkin on, aivan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Ette olleet avuttomia synnytyksessä? Hoiditteko sitten itse kätilön hommatkin vai mitä tuo oikein tarkoittaa.
Mä taas en ymmärrä, mitä tuo sinun kommenttisi tarkoittaa. Miten se tekee ihmisestä avuttoman synnytyksessä, jos kätilö on sitä hoitamassa?
Voitte varmaan kuvitella millaista kauhua vaikeat synnytykset ovat olleet keski ajalla. Miksei vaikeaa synnytystä saisi kuvata sarjassa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan naiselle tuntuu olevan tärkeää, ettei näytä minkäänlaista heikkoutta mitä joku huutaminen synnytyksessäkin on, aivan kauheaa.
Ei huutaminen synnytyksessä ole heikkoa, pälli. Mutta se, että synnytykset esitetään audiovisuaalisessa viihteessä jatkuvasti kaoottisena tapahtumana, jossa synnyttäjä on täysin avuton ja vain huutaa suoraa huutoa, ei ensinnäkään vastaa totuudellista kuvaa synnytyksestä ja toisaalta on omiaan luomaan pelkotiloja synnyttämisestä. Harvahan pääsee oikeaa synnytystä todistamaan ennen kuin itse on siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Voitte varmaan kuvitella millaista kauhua vaikeat synnytykset ovat olleet keski ajalla. Miksei vaikeaa synnytystä saisi kuvata sarjassa?
Onko joku sanonut jossain, että vaikeaa synnytystä ei saisi kuvata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huutaminen synnytyksessä ole heikkoa, pälli. Mutta se, että synnytykset esitetään audiovisuaalisessa viihteessä jatkuvasti kaoottisena tapahtumana, jossa synnyttäjä on täysin avuton ja vain huutaa suoraa huutoa, ei ensinnäkään vastaa totuudellista kuvaa synnytyksestä ja toisaalta on omiaan luomaan pelkotiloja synnyttämisestä. Harvahan pääsee oikeaa synnytystä todistamaan ennen kuin itse on siinä tilanteessa.
Koetahan synnyttää keskiajalla ilman moderneja puudutuksia sun muita hienouksia, kyllä veikkaan että siinä on söoöt ähinät ja puhinat ja järjestys hommasta kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetahan synnyttää keskiajalla ilman moderneja puudutuksia sun muita hienouksia, kyllä veikkaan että siinä on söoöt ähinät ja puhinat ja järjestys hommasta kaukana.
Mä oon synnyttänyt kahdesti ilman kivunlievitystä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miten tuo sinun viestisi liittyy lainkaan siihen, mitä kirjoitin.
Enemmän ärsyttää jenkkikomedioissa näytettävät synnytykset, joissa nainen kuvataan koomisesti synnyttäessä.
Ehkä potkaisee miestä palleille ja alapää tietysti lakanalla peitettynä.
Meikit pysyvät naamassa koko 5min kestävän ponnistusvaiheen.
Missään ei näy verta tai ulostetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ymmärrä, mitä tuo sinun kommenttisi tarkoittaa. Miten se tekee ihmisestä avuttoman synnytyksessä, jos kätilö on sitä hoitamassa?
Itsehän aloitte avuttomuudesta höpisemään elokuvien ja sarjojen synnytyksissä, mitä se ei itsellänne ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän aloitte avuttomuudesta höpisemään elokuvien ja sarjojen synnytyksissä, mitä se ei itsellänne ollut.
Niin, ja sitä voi toki edelleen kommentoida. En edelleenkään näe viestisi yhteyttä siihen.