Paisun silmissä
Ymmärrän, ettei tämä varmaan saa kovin paljon sympatiaa. Olen nyt 162/62 kg, mutta vain 9 kk sitten sitten 162/55 kg, jolloin näytin oikein hyvältä. Olen luustoltani hento mutta olen aina ollut suhteellisen rintava myös.
Mutta nyt tuntuu että tissit ovat aivan valtavat, maha pallolla, perse megalomaaninen, koko olemus vain ottanut kamalasti massaa. Ymmärrän, ettei 62 kg ole erilaisen ruumiinrakenteen omaavalle paino eikä mikään, mutta minulle se tuntuu nyt siltä ja aivan vieraalta.
Ja se on tullut niin nopeasti, että itken joka aamu, kun puen päälle. Minulla on ollut todella rankkaa stressiä (raskas ero, läheisen kuolema, toisen onnettomuus) ja olen juuri alkanut saamaan itseäni kokoon. Kammottava peilikuva tuntuu kohtuuttomalta, kun olen rämpinyt kaiken kauhean läpi tähän pisteeseen.
En oikeasti ole syönyt suruuni. Syön siis kaloreittain tosi vähän, kolmasti päivässä, en herkuttele, valkoviiniä juon ehkä ihan vähän useammin kuin suositellaan, mutta kohtuullisesti; töissäni on paljon edustustapahtumia. Mutta mitään siidereitä, limppareita, tai muuta usual suspectia en kisko. Uin kolme kertaa viikossa. Ihan niin kuin aina, jolloin painoni oli kurissa.
Söin hetken aikaa masennuslääkkeitä ja syytin niitä. Mutta olen lopettanut ne jo pääsiäisenä. Uneen syön ketipinoria sillä kaikkein pienimmällä annostuksella ehkä 3 kertaa viikossa.
Mulla on syömishäiriötausta teinivuosilta ja aidosti pelkään, että sairastun kohta uudelleen, jos en normaalilla elämällä saa painoa kuriin.
Ajatuksia, kokemuksia, lohdun sanoja?
Kommentit (23)
Painoindeksilaskurin mukaan olet normaalipainoinen. Se on toki tekninen näkemys ja mitä itse näet peilistä on taas mielesi näkemys. Et mainitse että vaatekokosi olisi kasvanut. Se on tavallisesti merkki lihomisesta ei niinkään se millaisena itsensä näkee peilistä. Syömiseen antaisin neuvon 16/8 eli ruokailut 11-19 välillä, muuna aikana nestettä. Pätkäpaasto.
Syyllinen on tuo Ketipinor. Vaikka aina lääkärit ja hoitajat väittävät, etteivät masennuslääkkeet lihota niin tutkimusten mukaan ne lamaavat ihmisen aineenvaihduntaa.
Unilääke pois ja tilalle melatoniini ja vanhan polven allergialääke iltaisin. Molempia saa ilman reseptiä.
Myös ikä vaikuttaa aineenvaihduntaan eli vanhemmiten hidastuu.
Oletko kokeillut stressiin luontaistuote ashwagandhaa? Itselläni auttanut merkittävästi.
Tsemppiä, kamppailen itsekin painoni kanssa, vaikken vielä ylipainoinen olekaan.
No kuullostaa ettet koskaan parantunutkaan. En mäkään oo mikään hirveen hoikka mutta ei ahista
Vierailija kirjoitti:
Syyllinen on tuo Ketipinor. Vaikka aina lääkärit ja hoitajat väittävät, etteivät masennuslääkkeet lihota niin tutkimusten mukaan ne lamaavat ihmisen aineenvaihduntaa.
Unilääke pois ja tilalle melatoniini ja vanhan polven allergialääke iltaisin. Molempia saa ilman reseptiä.
Oletko kokeillut stressiin luontaistuote ashwagandhaa? Itselläni auttanut merkittävästi.
Tsemppiä, kamppailen itsekin painoni kanssa, vaikken vielä ylipainoinen olekaan.
Taisi olla TIEDE lehti jossa iän vaikutus aineenvaihduntaan kumottiin.
Ja sitten luemme pienen kiitosrukouksen, että sinulla yhä on terveet silmät, joiden edessä paisut, olet terve, kriisit ja karseat elämäntilanteet tuppaavat menemään ohi ja jossain vaiheessa se tuska helpottaa, vaikka se tuntuisi siltä, ettei siitä pääse ikinä yli eikä eheäksi enää.
Todennäköisesti olet oikeassa ja syy on nuo lääkkeet, ne kun voivat vaikuttaa aineenvaihduntaan. Eilen oli otsikoissa tutkimus, jonka mukaan keinotekoiset makeutusaineet lihottivat ihmisiä. Miten, kun eihän niissä ole kaloreita lainkaan? No ne vaikuttivat suoliston mikrobiomiin epäsuotuisalla tavalla kävi tutkimuksessa ilmi. On vielä todella paljon kaikkea, mitä emme tiedä.
En tiedä mutta mun mielestä tuo kuulosti enemmän elämänpelolta. Kun ei voi kaikkea hallita. Yrittää hallita painoa ja ulkonäköä.
Olet hyvä esimerkki siitä että painoindeksin normaalialue on liian korkealla. Lihavat ihmiset ovat sen mukaan normaalipainoisia.
Suunnittele syömisesi, kellonajat, ateriat.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksilaskurin mukaan olet normaalipainoinen. Se on toki tekninen näkemys ja mitä itse näet peilistä on taas mielesi näkemys. Et mainitse että vaatekokosi olisi kasvanut. Se on tavallisesti merkki lihomisesta ei niinkään se millaisena itsensä näkee peilistä. Syömiseen antaisin neuvon 16/8 eli ruokailut 11-19 välillä, muuna aikana nestettä. Pätkäpaasto.
Vaatekokoni on tosiaan kasvanut - vanhat, joita olen käyttänyt 10 vuotta, eivät mahdu ja se kyllä vaivaa. Ja kyllä tuo nousu näkyy vaaassakin. Painoni ei vain ennen tätä ole liikkunut kiloakaan (paitsi tietty noiden teinivuosien kohdalla, mutta ei sen ja parantumisen jälkeen).
Ja olen siis 30-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon viestistäsi. Tosiaan kiinnostaa ketipinorin vaikutus - syön 25 mg tosiaan tuon 3 krt viikossa eli hyvin pienellä annostuksella? Mutta se on tosiaan ainoa asia joka on astunut kuvioihin viimeisen vuoden aikana. Vaikea vain uskoa noin pienestä määrästä, mutta ehkä se on kokeiltava, mitä tapahtuu ilman. Pelottaa kyllä miten ihmeessä sitä sitten nukkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, kamppailen itsekin painoni kanssa, vaikken vielä ylipainoinen olekaan.Kiitos paljon viestistäsi. Tosiaan kiinnostaa ketipinorin vaikutus - syön 25 mg tosiaan tuon 3 krt viikossa eli hyvin pienellä annostuksella? Mutta se on tosiaan ainoa asia joka on astunut kuvioihin viimeisen vuoden aikana. Vaikea vain uskoa noin pienestä määrästä, mutta ehkä se on kokeiltava, mitä tapahtuu ilman. Pelottaa kyllä miten ihmeessä sitä sitten nukkuu
Pahoittelut signeerauksen unohtamisesta, 10 ja 11 siis ap.
Ap (:D)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten luemme pienen kiitosrukouksen, että sinulla yhä on terveet silmät, joiden edessä paisut, olet terve, kriisit ja karseat elämäntilanteet tuppaavat menemään ohi ja jossain vaiheessa se tuska helpottaa, vaikka se tuntuisi siltä, ettei siitä pääse ikinä yli eikä eheäksi enää.
Todennäköisesti olet oikeassa ja syy on nuo lääkkeet, ne kun voivat vaikuttaa aineenvaihduntaan. Eilen oli otsikoissa tutkimus, jonka mukaan keinotekoiset makeutusaineet lihottivat ihmisiä. Miten, kun eihän niissä ole kaloreita lainkaan? No ne vaikuttivat suoliston mikrobiomiin epäsuotuisalla tavalla kävi tutkimuksessa ilmi. On vielä todella paljon kaikkea, mitä emme tiedä.
Olet viestisi alkuosassa tosi oikeassa. Tosin ehdin tässä jo pelätä, onko minulla joku sairaus, kun painoa näin epätyypillisesti on ruvennut tulemaan.
Ap
Testaa oikeasti melatoniini uneen. Ja jos koittamasi annostus ei auta niin koita isompaa tai pienempää annosta. Annostus on yksilöllinen ja toiselle auttaa ihan pieni murunen. Melatoniinia saa maitokaupasta. Voit myös tehdä muita asioita unesi hyväksi. Googleta unihygienia.
Ketipinorista en tiedä, kun se ei itselleni sopinut, mutta masennuslääkkeet kyllä ainakin mulle keräs hirveen nopeesti massaa. Masennukseen sanoisin omasta kokemuksesta että noitten masennuslääkkeitten poistuminen elimistöstä vie yllättävän kauan aikaa ja sotkee mielialoja vielä pitkään. Mitä itse oon nähnyt niin herkästi samalla kun ne aloitetaan, aloitetaan ihmisillä muitakin tukitoimia ja kun mieliala paranee, sanotaan että katos nyt miten lääke auttoi. Kun tukitoimet lopetetaan, niin masennuskin pahenee ja sanotaan että oho, vaikutus hiipui, vaihdetaan ja sitten ollaan luupissa kun elimistö on lääkkeistä sekaisin.
Sama on kun porukka oikeasti alkaa parantumaan ja jättää ihan lääkärin ohjeistuksella lääkkeet pois ja masentuu, niin ammattilaiset toteaa että oho, masennus uusi, äkkiä kuuri päälle taas, vaikka ne on vierotusoireita siitä hiton ssri-mömmöstä.
Nukahtamiseen vois kokeilla topakampaa melatoniinia ja ataraxia, jos ne auttais? Moni varmaan hermostuu kun sanon tän, mutta älä hyvä ihminen ota enempää niitä ssri-lääkkeitä vaikka tyrkyttäisivät. Kyllä se siitä alkaa sujua ajan kanssa ja vaadi muutakin kuin lääkkeellistä hoitoa masennukseen.
Painon kanssa vielä ei oo hätä, mutta toki kannattaa katsoa ettei se enää nousis. Uskoisin että kun noi lihottavat lääkkeet poistuu elimistöstä, niin kilotkin alkaa taas sulaa.
Ketipinor lihottaa. Tapaan työn kautta paljon sen käyttäjiä ja kyllä sen vaan huomaa. Voimia suruusi! Uskon että on raskasta kaiken ylimääräisen kanssa. Saitkin hyviä vinkkejä. Olisi tärkeää nyt luoda tasainen ruokarytmi ja unirytmi ja jos mahdollista niin jätä tuo mömmö pois ja kokeile vaikka sitä melatoniinia. Kun rytmi on säännöllinen ja saat vaikka vähän ulkoiltua tai liikuttua muuten niin pitäisi alkaa ennen pitkää väsyttää oikeaan aikaan.
Sinulla on Ap hieno keho, jonka on kestänyt ja kannattanut sinut läpi kaikkien elämän myrskyjen.
Täällä toinen paisunut ja ahdistaa. Itse aikalailla samoissa mitoissa ja viihdyn kropassa n -5kg. Raskas elämänjakso niin en pitänyt huolta itsestäni :(
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor lihottaa. Tapaan työn kautta paljon sen käyttäjiä ja kyllä sen vaan huomaa. Voimia suruusi! Uskon että on raskasta kaiken ylimääräisen kanssa. Saitkin hyviä vinkkejä. Olisi tärkeää nyt luoda tasainen ruokarytmi ja unirytmi ja jos mahdollista niin jätä tuo mömmö pois ja kokeile vaikka sitä melatoniinia. Kun rytmi on säännöllinen ja saat vaikka vähän ulkoiltua tai liikuttua muuten niin pitäisi alkaa ennen pitkää väsyttää oikeaan aikaan.
Wau. Kiitos sinullekin, kuten monelle muullekin, kauniista sanoista.
Jätän ketipinorin pois. Se kortti on nyt ainakin katsottava kaiketi ihan ensimmäisenä.
Kiitän lämpimästi teitä kaikkia, olitte todella ystävällisiä ja sain erinomaisia neuvoja.
Ap
Toisin sanoen, painon riistäytyminen käsistä on aina pelottanut minua kamalasti. Nyt tuntuu että kaiken kauhean jälkeen tämäkin kauhukuva toteutuu. 7 kg ei ole vielä sekopäistä mutta pelkään ettei nousu vain koskaan lopu.