Miten teillä yksinasuvilla on varaa olla vuokralla?
Katselin justiinsa kelan asumistukilaskuria, sen mukaan mun enimmäisasumismenot sais olla 370e, josta omavastuu 280e. Asumistukea saa maks 80% tuosta erotuksesta, eli muutaman kympin! Sen lisäksi vaikka tuppukylässä asunkin, täältä ei todellakaan saa vuokra-asuntoa alle 500 euron. Mitä on ne puheet valtavaista asumistuista, joita ihmisille maksetaan? Ei näköjään ainakaan yksinasuville makseta yhtään mitään? Asun yksin isoa omakotitaloa ja olen miettinyt että jos muuttaisi vuokralle johonkin pieneen rivarinpätkään mutta eihän tuossa ole mitään järkeä!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä asumiseni olen toistaiseksi -koputtaa puuta-maksamaaan mutta eipä sinkkuna ja tulorajoitteisena sitten paljoa muuhun jää. Mutta eniten ehkä jurppii se, että osalla tuntuu olevan se käsitys, että jos on oikein vähätuloinen, niin Kela tai muu "hyvinvointi valtion" taho maksaisi koko vuokran ja antaisi tämän lisäksi vielä rahat ruokaan ja vaatteisiin ja mitä nyt kehtaa pyytää.
Sähän voisit mahdollisesti saada asumistukea, jos tulot ovat pienet.
Hyvä huomio! Kiitos. Laskin uteliaisuudesta, että omien bruttotulojeni (noin 1500 e/kk) pohjalta vosin asuinkunnassani saada vuokraani (610€ + vesi ja sähkö) minulle jäisi asumistuen jälkeen maksettavaksi 326,79€/ kuukaudessa.
Oheisen linkin takaa aukeaa laskuri, jolla laskin tuon asumistuen määrän. https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Ei oikein olekaan.
Vastike 550 € ja tukia yhteensä 900 €.
Siitä voi jokainen päätellä onko varaa vai ei.
Ei juhlita,ei tupakoida,Ei lomailla,ei osteta mitään utta.Kaikki kirputoreilta homattu.Ei löydy älypuhelinta ei isoa taulu Tv.Ei ole maksulisia viihde kanavia.Ei Arabian astiastoa tai Teemaa.Ei ajokorttia,ei autoa.Riittikö vastaus?
En mä tiedä muutakuin että aina asunut Helsingissä ja muutama vuosi sitten alkoivat Kelalta vaatia halvempaan asuntoon muuttoa, kun vuokra oli 800 euroa yksiössä. Laitoin sitten Helsingin kaupungille hakemuksen. Ei sieltä kämppää kyl saa, mutta se ritti että saa toimeentulotuet vuokraan ja että maksujen jälkeen jää n.500 euroa kuussa elämiseen. Eikö se ole muuallakin niin että hakee sitten kaupungin kohtuuhintaista ja jos ei saa niin tuet saat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä asumiseni olen toistaiseksi -koputtaa puuta-maksamaaan mutta eipä sinkkuna ja tulorajoitteisena sitten paljoa muuhun jää. Mutta eniten ehkä jurppii se, että osalla tuntuu olevan se käsitys, että jos on oikein vähätuloinen, niin Kela tai muu "hyvinvointi valtion" taho maksaisi koko vuokran ja antaisi tämän lisäksi vielä rahat ruokaan ja vaatteisiin ja mitä nyt kehtaa pyytää.
Jeps. En itsekään ymmärrä miksi tällaista mielikuvaa halutaan pitää yllä, koska moni työssäkäyvä sinkku joutuu pärjäämään sillä pienellä palkallaan jolla just ja just saa maksettua välttämättömät menonsa.
Eikä tällainen kituutus ole minkäänlaista elämistä vaan selviytymistä kuukaudesta/vuodesta toiseen.
Toki sama se on monella työttömälläkin joka elää yksin.
Huonosti, mutta eipä näillä pätkä- ja silpputöillä asuntolainaakaan saa. Se on tosi "riisuttua" elämää jota pitää elää eli ei ole netflixejä eikä kampaajakäyntejä saati sitten noutoruokaa tai harrastuksia. Töihin joko kävellen tai julkisilla.
Ja nyt pitäisi sitten jollain konstilla pystyä vielä säästämään.
Käyn töissä ja maksan vuokrani, 716e/kk, ihan itse palkastani. Asun Hgin kaupungin asunnossa, kaksiossa. En saa tukia.
Hkissä saan asumistukea 800 euron yksiöstäni puolet eli n. 400 euroa. Ne, jotka enemmän saavat, saavat toimeentulotuesta sen lopun.
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä muutakuin että aina asunut Helsingissä ja muutama vuosi sitten alkoivat Kelalta vaatia halvempaan asuntoon muuttoa, kun vuokra oli 800 euroa yksiössä. Laitoin sitten Helsingin kaupungille hakemuksen. Ei sieltä kämppää kyl saa, mutta se ritti että saa toimeentulotuet vuokraan ja että maksujen jälkeen jää n.500 euroa kuussa elämiseen. Eikö se ole muuallakin niin että hakee sitten kaupungin kohtuuhintaista ja jos ei saa niin tuet saat.
Tämä vaatimus on siis toimeentulotuen asiakkaille. Jos saat vaan asumistukea ja työttömyystukea, kukaan ei vaadi mitään. Toki ei siinä montaa satasta kuukaudessa käytettäväksi jää.
Sähän voisit mahdollisesti saada asumistukea, jos tulot ovat pienet.