Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko eronnut sukuun?

Vierailija
24.08.2022 |

Voiko aviomiehestään Matti Virtasesta eronnut Liisa Virtanen (nimet muutettu) jatkaa edelleen käymistä Virtasten sukukokouksissa ym.? Entä jos Liisa ottaa takaisin tyttönimensä Möttösen, muuttuuko tilanne?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuo ei riipu sukunimestä. Entä, jos joku on naimisissa, mutta omalla sukunimellään, voiko hän mielestäsi mennä perheensä kanssa puolison suvun sukujuhliin?

Itse en koe kuuluvani enää exän sukuun. Naimisissa ollessamme saatoin käydä hänen sukunsa juhlissa, vaikka mies itse ei päässyt paikalle, lapsemme kanssa siis. Tällaisia on ollut esim. exän siskon synttärit (40). Toisaalta eron jälkeen en mennyt sitten samassa perheessä pidettyihin rippijuhliin, vaikka olin samalla paikkakunnalla lapsen kanssa lomamatkalla (lapsi kävi isänsä kanssa siellä).

Vierailija
2/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se Liisa muka olisi sukua Virtasille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseksi tulee puolison kanssa, kun menee naimisiin. Eron jälkeen ei ole enää sukua.

Vierailija
4/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo riipu exän ja sen suvun väleistä. Minut on naitu isoon sukuun, jossa on exiä ja nyxiä sulassa sovussa juhlissa. Toisaalta mieheni exä oli jo avioliittoaikana suututtanut koko suvun, joten ei ole halunnut edes lasten takia tehdä mitään yhteistyötä kenenkään kanssa. Ei sittenkään, vaikka siitä  koitui lapsille harmia välillä. Nyt lapset ovat kasvaneet ja saavat itse päättää, kenen kanssa ovat tekemisissä ja viihtyvät oikein hyvin isänsä ison suvun kanssa. 

Vierailija
5/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseksi tulee puolison kanssa, kun menee naimisiin. Eron jälkeen ei ole enää sukua.

Eikö lasten kautta ole sukua?

Vierailija
6/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kirjoissa on "ensimmäinen vaimo" jne vaikkei enää sukua olisi. Sitten jos on lapsia niin on sukua, muttei sukukokouksien arvoisesti.

Vierailija
7/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lasten kautta ole sukua?

No ei tietenkään ole. Omalle lapselle on sukua, mutta ei todellakaan ole mitään sukua lapsen toiselle vanhemmalle tai tämän sukulaisille. Eroon loppuu sukulaisuus.

Vierailija
8/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien erottua, kumpikin piti kyllä yhteyttä toistensa sukulaisiin ja esim. me olimme äitini kanssa , isäni siskon perheen kanssa pitkällä reissullakin.

Ja olivat sitten kyllä keskenäänkin väleissä, vaikka aluksi vähän hankalaa olikin,

Vierailija
9/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempien erottua, kumpikin piti kyllä yhteyttä toistensa sukulaisiin ja esim. me olimme äitini kanssa , isäni siskon perheen kanssa pitkällä reissullakin.

Ja olivat sitten kyllä keskenäänkin väleissä, vaikka aluksi vähän hankalaa olikin,

Väleissä voi olla, mutta sukuun ei kuulu mitenkään.

Vierailija
10/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun, vaikka olen jo uudelleen naimisissa. Olen muutaman lapsen äiti toki, mutta viimeksi kun olin sukujuhlissa (ex-mieheni ei ollut siellä) niin kaikesta tuli juttua ja suvun eräs nuorempi jäsen tokaisi, että ihan sama, sä oot meidän täti ja asiaa ei tarvitse ikinä epäillä! Ja siihen exän veli totesi, että sinä olet minun sisko ja rakastan sua.

Veri ei aina ratkaise.

Vierailija
11/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vaimo oli taakka, näin ollen minä en tahtonut häiritä.  Joten en kuulunut.

Vierailija
12/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun suvut on liittyneet yhteen, ei yhden avioliittosopimuksen purkaminen muuta tilannetta, kun on jälkipolvea.

Vierailija
13/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhutaanko nyt sukukokouksista vai sukulaisten tapaamisesta? Sukuseurojen sukukokouksethan liittyy pitkälti sukututkimusharrastukseen. Niissä voi olla mielekästä käydä esim.jos on lapsia, jotka kuuluvat sukuhaaraan. Ja sukuseurallehan varmaan sukututkimusta oikeasti tekevä ex on tärkeämpi kuin joku hang around-verisukulainen, jolla ei sukututkimuksellista osaamista.

Suvun tapaamiset ja sukujuhlat kai riippuu sitten väleistä. Jos kutsuja haluaa pitää ex-puolisoon yhteyttä, niin sitten kutsuu. Ja jos ex haluaa myös, menee. Ei siihen lie sääntöä.

Vierailija
14/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eronnut on ottopoika niin ei pelkästään kuulu sukuun vaan on myös oikeutettu perimään jokaisen ex sukulaisen lakiosalla.

Vierailija
15/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu eronneiden ja karanneiden sukuun.

Vierailija
16/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuon varmaan jokainen suku määrittelee itse. Ei siitä mitään lakia ole.

Vierailija
17/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun, vaikka olen jo uudelleen naimisissa. Olen muutaman lapsen äiti toki, mutta viimeksi kun olin sukujuhlissa (ex-mieheni ei ollut siellä) niin kaikesta tuli juttua ja suvun eräs nuorempi jäsen tokaisi, että ihan sama, sä oot meidän täti ja asiaa ei tarvitse ikinä epäillä! Ja siihen exän veli totesi, että sinä olet minun sisko ja rakastan sua.

Veri ei aina ratkaise.

Etkä kuulu sukuun. Et ole heille mitään sukua, vaikka he läsnäoloosi ovat tottuneetkin. Sinun sukuyhteytesi meni poikki erossa.

Vierailija
18/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti roikkuvat kiinni sukujen omat F.B .sivut.Miksi?

Vierailija
19/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veri ei aina ratkaise.

Tämä. Siskoni mies on ollut elämässämme 30 vuotta ja vaikka he erosivat siskoni kanssa pari vuotta sitten, niin mies on aina tervetullut meille ja suvun juhliin. Hän on yhden lapsemme toinen kummi ja oman kummilapseni isä. Olen käynyt eron jälkeen myös hänen äitinsä luona ja tämä siskoni ex-anopoi on aivan upea ihminen, jota perheemme ei jätä. Tietenkin. Vaikka siskoni ja hänen miehensä erosivat, niin me emme eronneet.

Vierailija
20/45 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuon varmaan jokainen suku määrittelee itse. Ei siitä mitään lakia ole.

Kyllä ihan lain mukaan aviopuoliso on lähiomainen eli puoliso menee omien vanhempien ohi sukulaisuus suhteessa. Eron jälkeen ei ole mitään sukua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän