Nyt ymmärrän miksi usein menestyneet (raha, parisuhde, ihmissuhteet) ja täysipäiset ihmiset ei viihdy täällä
Kyse ei ole pelkästään tästä foorumista, vaan ylipäätään netissä roikkuminen, netflixin yms suurkulutus ja kaikenmoinen laiskottelu on sellaista matalan tason ajankäyttöä. Väsyneenä toinen joogaa tai lähtee metsäkävelylle, kun toinen avaa telkkarin ja kaljan.
Kun roikut illat telkkarin edessä puhelin kädessä ja syöt mikroeineksiä joka ikinen arkipäivä töiden jälkeen, sinulla ei jää paljoakaan aikaa:
- Hoitaa kasveja
- Lukea kirjoja
- Siivota kotia/autoa/varastoa
- Huoltaa/silittää vaatteita
- Sisustaa
- Pitää huolta/korjata esineitä/kalusteita
- Yleissivistää itseäsi eti tavoin
- Oleilla luonnossa ja tehdä muita mielenterveyttä edistäviä asioita
- Ylipäätään ajatella
Ajankäyttö kertaantuu. Jos vuodessa on vaikkapa 45 työviikkoa ja käytät iltaisin pakolliseen kodin pyörittämiseen (kauppareissut, auton katsastus) minimimäärän, joista loput ~30h/viikko käytät työmatkaan/telkkariin/nettiin/kaljotteluun/pelaamiseen ja muuhun epäkehittävään, niin vuodessa se tekee jo yli ~1350 eli melkein kaksi kuukautta! Esimerkki on äärimmäinen, mutta valitettavasti todellinen.
Kaksi kuukautta itsensä kehittämistä, oppimista, edistämistä, huoltamista, ideoimista, käsittelyä yms. Että juu tällä foorumilla saattaa joku menestynyt käväistä (kuten itse tulin kirjoittamaan tämän), mutta päivittäistä roikkumista tuskin yleensä tapahtuu.
Kommentit (43)
Ap lisää, että toki jankuttajat ja provoilijat ovat oma lukunsa, miksi itseään kunnioittava aikuinen ei viihdy täällä tappelemassa, mutta täällä on myös kiinnostavia keskusteluja ja keskustelijoita.
Mä pesin tänään jääkaapin, pakastimen ja mikron. Toissapäivänä imuroin ja pesin parvekkeen, sekä hoidin kukat ja viherkasvit.Lopun päivää makaan telkkarin edessä puhelin kädessä. Voi sitä tehdä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Mun akateeminen asiantuntijatyö on niin aivoja kuluttavaa, että tämä ja videopelit ovat erinomaista vastapainoa sille.
Olemme toki janalla kaikki. Joku sinun asemassasi maalaa ja meditoi pelaamisen ja palstalun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesin tänään jääkaapin, pakastimen ja mikron. Toissapäivänä imuroin ja pesin parvekkeen, sekä hoidin kukat ja viherkasvit.Lopun päivää makaan telkkarin edessä puhelin kädessä. Voi sitä tehdä molempia.
Entä jos lukisit kirjaa ja kuuntelisit musiikkia?
Mitä ihmettä?
Palstaa kun seuraa niin juttujen mukaanhan jokainen palstamamma tienaa VÄHINTÄÄN sen 7000e/kk netto ja mies kymmenen.
Yliopistotutkintoja vähintään kaksi ja kolmas harrastuksena.
Minä pidän sitä ainakin taloudellisesti menestyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Mun akateeminen asiantuntijatyö on niin aivoja kuluttavaa, että tämä ja videopelit ovat erinomaista vastapainoa sille.
Menestyneellä tarkoitetaan poikkeuksellisia ihmisiä kuten menestyneet taiteilijat, yrittäjät ja alansa huippuosaajat, ei perus keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Palstaa kun seuraa niin juttujen mukaanhan jokainen palstamamma tienaa VÄHINTÄÄN sen 7000e/kk netto ja mies kymmenen.
Yliopistotutkintoja vähintään kaksi ja kolmas harrastuksena.
Minä pidän sitä ainakin taloudellisesti menestyvänä.
Mitä muuta he ovat kuin koulutettuja? Ei mitään. Sama versio perus merkonomista joka on keskitason esihenkilö marketissa, kuin yliopistotutkinnon hankkinut liukuhihnainsinööri.
Koulutus->oppiminen->joku maksaa siitä kävit koulut ja toistat mitä sulle on opetettu
Totta, mutta eri ihmisille myös toimivat eri asiat. En lähtisi arvottamaan eri ajanvietteitä niin ehdottomasti.
Hmm, teen kokopäivätyötä (siinä kuuluisassa asiantuntija-ammatissa, tänäänkin noin 8-15), olen luottamustehtävissä ja opiskelen töiden ohessa. Omaksi ilokseni opiskelen yhtä kieltä.
Minulla on sisällä toistakymmentä viherkasvia ja kodin ulkopuolella puutarha, jossa on kymmenkunta omenapuuta ja saman verran marjapensaita, lisäksi luumua, päärynää, yrttejä ja perennoita. Kasvihuoneessa kypsyy parhaillaan tomaatteja, kesäkurpitsaa ja kurkkua.
Olen lukenut tämän vuoden aikana yli 30 kirjaa. Suurimman osan suomeksi mutta muutaman ruotsiksi ja englanniksi. Eikä luku pidä sisällään opintoja varten luettuja kirjoja. Luen päivittäin Hesarin (verkosta, joskus vasta illalla paperisena) ja Ylen tärkeimmät ja kiinnostavimmat uutiset, lisäksi paikallislehden verkkoversion.
Ulkoilen päivittäin koiran kanssa 2-3 kertaa riippuen siitä, tekeekö aamulenkin puolisoni vai minä. Lisäksi vietän sen kanssa päivittäin aikaa harjoittelemalla temppuja ja/tai hoitamalla sitä.
Matkustelemme. Tämän vuoden puolella olemme tehneet vain yhden ulkomaanmatkan, mutta yhteensä on yövytty kodin ulkopuolella noin 20 yötä. Tulevana viikonloppuna lähdemme jälleen kaupunkilomalle Suomeen.
Sen sijaan en juurikaan siivoa, sisusta enkä vastaa vaatehuollosta. Onnea on puoliso, joka tykkää enemmän kotitöistä. Minä korvaan osuuteni tekemällä ruoan ja maksamalla kerran kuukaudessa siivoojan tekemästä vähän perusteellisemmasta siivouksesta. Televisiota en katso lainkaan merkityksessä, että katselisin televisiolähetystä. Sen sijaan katson sarjoja ja elokuvia Areenasta, Viddlasta ja Kirjastokinosta.
Eli kyllä minä väitän, että on mahdollista yhdistää tällä palstalla ajan viettäminen ja jos nyt ei menestynyt niin ainakin hyvin toimeentuleva elämä. Se on sitten eri asia, jaksaako täällä enää olla nyt kun Venäjän trollit masinoivat tänne hyökkäyksen.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta eri ihmisille myös toimivat eri asiat. En lähtisi arvottamaan eri ajanvietteitä niin ehdottomasti.
Mieti kuinka pitkä tuo aloitus olisi, jos kaikki vaihtoehdot ja disclaimerit pitäisi olla lueteltuna joka kohtaan. Lukija voi nyt tulla vähän vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, teen kokopäivätyötä (siinä kuuluisassa asiantuntija-ammatissa, tänäänkin noin 8-15), olen luottamustehtävissä ja opiskelen töiden ohessa. Omaksi ilokseni opiskelen yhtä kieltä.
Minulla on sisällä toistakymmentä viherkasvia ja kodin ulkopuolella puutarha, jossa on kymmenkunta omenapuuta ja saman verran marjapensaita, lisäksi luumua, päärynää, yrttejä ja perennoita. Kasvihuoneessa kypsyy parhaillaan tomaatteja, kesäkurpitsaa ja kurkkua.
Olen lukenut tämän vuoden aikana yli 30 kirjaa. Suurimman osan suomeksi mutta muutaman ruotsiksi ja englanniksi. Eikä luku pidä sisällään opintoja varten luettuja kirjoja. Luen päivittäin Hesarin (verkosta, joskus vasta illalla paperisena) ja Ylen tärkeimmät ja kiinnostavimmat uutiset, lisäksi paikallislehden verkkoversion.
Ulkoilen päivittäin koiran kanssa 2-3 kertaa riippuen siitä, tekeekö aamulenkin puolisoni vai minä. Lisäksi vietän sen kanssa päivittäin aikaa harjoittelemalla temppuja ja/tai hoitamalla sitä.
Matkustelemme. Tämän vuoden puolella olemme tehneet vain yhden ulkomaanmatkan, mutta yhteensä on yövytty kodin ulkopuolella noin 20 yötä. Tulevana viikonloppuna lähdemme jälleen kaupunkilomalle Suomeen.
Sen sijaan en juurikaan siivoa, sisusta enkä vastaa vaatehuollosta. Onnea on puoliso, joka tykkää enemmän kotitöistä. Minä korvaan osuuteni tekemällä ruoan ja maksamalla kerran kuukaudessa siivoojan tekemästä vähän perusteellisemmasta siivouksesta. Televisiota en katso lainkaan merkityksessä, että katselisin televisiolähetystä. Sen sijaan katson sarjoja ja elokuvia Areenasta, Viddlasta ja Kirjastokinosta.
Eli kyllä minä väitän, että on mahdollista yhdistää tällä palstalla ajan viettäminen ja jos nyt ei menestynyt niin ainakin hyvin toimeentuleva elämä. Se on sitten eri asia, jaksaako täällä enää olla nyt kun Venäjän trollit masinoivat tänne hyökkäyksen.
Olisin varovainen siinä ketä kutsun trolliksi.
Sä jotenkin luulet, että opiskelemalla jotain kaikki vapaa ajat tulee automaattisesti menestystä elämässä. Ei, ei menestyneimmät ole mitään tietäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Sä jotenkin luulet, että opiskelemalla jotain kaikki vapaa ajat tulee automaattisesti menestystä elämässä. Ei, ei menestyneimmät ole mitään tietäjiä.
Niinpä.
Jos opettelet (ulkoa) vain mitä muut ovat keksineet ja kehittäneet, olet seuraaja ja opitun toistaja, et mitään muuta. Oppi on siirretty sinuun ja nyt sinä vaihdat sitä rahaan. Pitäisikö tästä olla kovinkin vaikuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Ap itse on taiteilija/yrittäjä, että kyllä mä tiedän mistä mä puhun.
Täällä on parempi, älykkäämpi, meno virka-aikaan.
Eikä ne paremman menon tuojat työttömiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on parempi, älykkäämpi, meno virka-aikaan.
Eikä ne paremman menon tuojat työttömiä ole.
Tutkimusten mukaan somea käytetään eniten työajalla. Työajan ulkopuolella tänne jää lähinnä ne, jotka ovat työelämän ulkopuolella. Itsekin tässä tulin tehneeksi tämän aloituksen, koska töiden ohessa on nyt hetki jolloin ei voi kuin odotella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija-yrittäjiä, jotka menestyy, on Suomessa ehkä parikymmentä kaikkiaan, joten varmaan nämä käytännöt sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija-yrittäjiä, jotka menestyy, on Suomessa ehkä parikymmentä kaikkiaan, joten varmaan nämä käytännöt sopii kaikille.
Vedätkö tarkoituksella mutkat suoraksi vai miksi oletat, että tässä tarkoitetaan vain (kuva?)taiteilija-yrittäjiä (itse asiassa esim. moni musiikkiartisti, kirjailija tai tanssija on samalla yrittäjä, meitä on erittäin paljon)? Esimerkiksi joku kunnioitettu tutkija-kirjailija on menestynyt silmissäni.