Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?
En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja
Kommentit (3023)
HOj kirjoitti:
Ihan ensimmäinen juttu on kyllä vaihtoehtoiset lämmönlähteet eli onko tulisijaa käytössä?
Jos löytyy takkaa tai leivinuunia niin nyt vielä ennättää viikonloppuna hommata puita. Moni metsänomistaja antaa yhden kuorman jos lähdet viikonloppuna talkoilemaan halkohommiin ja tekemään puita esim raktorikäyttöisellä klapikoneella. -> saat hyötyliikuntaa ja palatessa peräkärryssä klapeja.
Toinen juttu on sitten kulutus minimiin. Säädöt kuntoon ja kokonaisuus haltuun. Onko samaan aikaan ilmankuivain ja kostutin tms. päällä? Tarviiko kahta pakastinta jne. ja pitääkö pyykkiä pestä yli 30 asteen lämmöissä jos tekee toimistotyötä eikä hikoile.
Ei nämä itsestään tapahdu vaan tutkimalla ja ohjekirjaa lukemalla. Meillä tipahti kokonaiskulutus 5% pelkästään vaihtamalla auton sisälämppäri parempaan -> ei kuluta niin paljoa mutta riittää silti lämmittämään ikkunat sulaksi. Kellokytkimellä saa muuten saman aikaan halvemmalla.
Kun puhut lämmityksestä, siis et vaihtanut parempaan vaan tehottomaan. 😂 Lämmityksessä kuitenkin energia käytetään täysimääräisenä, eikä sähkövastus voi toimia paremmin.
Vierailija kirjoitti:
HOj kirjoitti:
Ihan ensimmäinen juttu on kyllä vaihtoehtoiset lämmönlähteet eli onko tulisijaa käytössä?
Jos löytyy takkaa tai leivinuunia niin nyt vielä ennättää viikonloppuna hommata puita. Moni metsänomistaja antaa yhden kuorman jos lähdet viikonloppuna talkoilemaan halkohommiin ja tekemään puita esim raktorikäyttöisellä klapikoneella. -> saat hyötyliikuntaa ja palatessa peräkärryssä klapeja.
Toinen juttu on sitten kulutus minimiin. Säädöt kuntoon ja kokonaisuus haltuun. Onko samaan aikaan ilmankuivain ja kostutin tms. päällä? Tarviiko kahta pakastinta jne. ja pitääkö pyykkiä pestä yli 30 asteen lämmöissä jos tekee toimistotyötä eikä hikoile.
Ei nämä itsestään tapahdu vaan tutkimalla ja ohjekirjaa lukemalla. Meillä tipahti kokonaiskulutus 5% pelkästään vaihtamalla auton sisälämppäri parempaan -> ei kuluta niin paljoa mutta riittää silti lämmittämään ikkunat sulaksi. Kellokytkimellä saa muuten saman aikaan halvemmalla.
Kuvitteletko oikeasti että jotkut tuntemattomat metsänomistajat hyvää hyvyyttään antaisi pelkkää talkootyötä tekemällä jotain puukuormia ilmaiseksi, vaikka tällä hetkellä puulle on paljon enemmän kysyntää kuin tarjontaa ja hinta on sen mukainen? Eikä ensi viikonloppuna tehtävä puu ole poltettavan kuivaa kuin aikaisintaan joskus keväällä, ne klapit talveksi olisi pitänyt tehdä jo kuukausia sitten.
Tämä. Puun hintoja on nostettu kun kysyntää on paljon. Myyjät tarjoavat selitykseksi esim sähkön hinnan takia nousseita tuotantokustannuksia (?!)
Mutta eipä sillä, toki täytyy käyttää tilanne hyväksi kaikkien jotka voivat.
Olen koko viime vuoden katsonut Remppa vai muutto jenkki ja kanadaversiota. Ja kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka järjettömän kokoisia taloja ihmiset hankkivat Pohjois-Amerikassa. Satoja neiliötä, josku jopa 400. Puhumattakaan korkeatiloista omakotitaloissa. Mitenköhän siellä menee?
Olen ollut todella itkuinen ja ahdistunut tämän loppukesän, ja koittanut vaan löytää lisää ratkaisua jotta perhe jotenkin pärjäisi. Ei tämä lupaa hyvää jos monessa talossa tuntuu samalta. Kuinka pitkään jaksat painaa kahta työtä saadaksesi lämpöä kotiin, ruuan pöytään ja teineille suhteellisen normaalin elämän? En todella tiedä. Kalliiksi käy yhteiskunnalle kun se jaksaminen loppuu. Ja tällä stressillä se ei ole kaukana.
Teiltä unohtuu nyt kokonaan sellainen kuin lämminkäyttövesi kun meuhkaatte pelkästä lämmityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä sanot vaikka rivarissa asuvalle, että lämmitä takkaa niin onhan se v#ttuilua. Jos sä sanot täällä, että ootte te tyhmiä, kun maksatte sähköstä noin paljon, kun itse maksan vaan tämän verran niin onhan se v#ttuilua. Jos sulta nostettaisiin vaikka kiinteistövero 5000 euroon vuodessa niin ihan takuulla valittaisit asiasta. Toivottavasti oma työpaikkasi on turvassa. Nämä kustannukset nimittäin tulee aiheuttamaan myös valtavaa työttömyyttä.
Ja toivottavasti terveyttä riittää. Puiden polttokin kun vaatii omat juttunsa... Miten käy eläkeläisten vanhoissa taloissaan?
Omat reilut 70 vanhemmat ovat tottuneet nuukuuteen. Ei he ole koskaan esim ylikuluttaneet sähköä tai muutakaan. Heillä on ihan ns normi oloissani ollut polttopuita vuosiksi ylitarpeiden. Heillä on vielä sitä arkijärkeä.
Miten se arkijärki tuo niitä puita sisälle sitten kun alkaa olla vanhuuttaan sen verran heikossa kunnossa ettei jalat enää kanna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.
Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk
Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.
Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.Propagandaa? Aiempi sähkösopimus 3.99 senttiä/kwh. Uusi 29 senttiä. Toistaiseksi voimassa olevat nousee 46-49 senttiin kwh. Pörssisähkö eilen 93 senttiä kwh. Laskepa huvikseen esimerkiksi 10000 kwh kulutuksella hintojen nousu ja puhu sitten propagandasta.
10 000kwh hintaan 46snt/kwh on 4600€/vuosi ja kun sen jakaa kuukausille, se tarkoittaa vajaa 400€/kk... edelleen ollaan todella kaukana tuhansien eurojen sähkölaskuista.
Jos on niin huono hoitamaan talouttaan, että ei osaa laskea vuotuista kustannusta ja laittaa kesällä säästöön erotusta, ei ole sähkönhinnan nousun syy.Voitko oikeasti mennä vänkäämään niihin kymmeniin muihin sähköketjuihin ja jättää meidät sähköllä lämmittäjät keskustelemaan tänne? 10000 kilowatin kulutus on hyvin maltillinen. Monessa talossa se voi olla esimerkiksi 20000 kwh. Ja ei, kaikki ei saa ilmaisia puita eikä edes omista puusijaa. En tiedä kuka laskusi maksaa. Meillä maksan minä, joten tiedän myös sen, että sähkölaskuun tulee lisäksi siirtomaksu, jonka suuruus vaihtelee paikkakunnittain. Tiedän myös sen, että talvisin talvikuukausina kulutus on huomattavasti suurempaa.
Suomalaisten vahingoniloinen ja nälvivä asenne on tässä energiakriisissä ihan käsittämätön. Tunnetko paremmuutta saadessasi haukkua muita? Menot on nousseet kaikista eniten niillä, jotka käy töissä, eivät voi jäädä etäilemään ja on sähkölämmitys. Itse etäilen ja per#e kestää vaikka tonnin sähkölaskun, mutta tämä tilanne on silti minusta kokonaisuudessaan järkyttävä.
Kaasulämmitin ja toivot ettet kuole yöllä hapen puutteeseen umpioidussa korsussasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut todella itkuinen ja ahdistunut tämän loppukesän, ja koittanut vaan löytää lisää ratkaisua jotta perhe jotenkin pärjäisi. Ei tämä lupaa hyvää jos monessa talossa tuntuu samalta. Kuinka pitkään jaksat painaa kahta työtä saadaksesi lämpöä kotiin, ruuan pöytään ja teineille suhteellisen normaalin elämän? En todella tiedä. Kalliiksi käy yhteiskunnalle kun se jaksaminen loppuu. Ja tällä stressillä se ei ole kaukana.
Olet elänyt kuvitellen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittua ja sinulla on pienituloisena oikeus keskituloisen elämään ja se pitää tarjota varsinkin lapsille ettei heille tule paha mieli?
Laitoin asuntolainan koroille, ei ollut muutakaan vaihtoehtoa varautua pahimmillaan 500 euroa kovempiin kuukausikuluihin. 🤷🏻
Itse en pysty sähkönkulutusta enää kovin paljoa painamaan alemmas, kun ei ole nyt varaa uusia kylmälaitteitakaan tai parantaa talon energiatehokkuutta. Sen, minkä ruuassa olen säästänyt kalastamalla, metsästämällä ja keräämällä, näyttää hupenevan säilömiskuluihin.
Kyllä tästä selvitään, pakon edessähän sitä kokkailee vaikka avotulella ja tutustuu nyrkkipyykkäyksen maailmaan. Itse olen onnekas, kun on varaava takka ja liiteri täynnä kuivaa klapia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä sanot vaikka rivarissa asuvalle, että lämmitä takkaa niin onhan se v#ttuilua. Jos sä sanot täällä, että ootte te tyhmiä, kun maksatte sähköstä noin paljon, kun itse maksan vaan tämän verran niin onhan se v#ttuilua. Jos sulta nostettaisiin vaikka kiinteistövero 5000 euroon vuodessa niin ihan takuulla valittaisit asiasta. Toivottavasti oma työpaikkasi on turvassa. Nämä kustannukset nimittäin tulee aiheuttamaan myös valtavaa työttömyyttä.
Ja toivottavasti terveyttä riittää. Puiden polttokin kun vaatii omat juttunsa... Miten käy eläkeläisten vanhoissa taloissaan?
Omat reilut 70 vanhemmat ovat tottuneet nuukuuteen. Ei he ole koskaan esim ylikuluttaneet sähköä tai muutakaan. Heillä on ihan ns normi oloissani ollut polttopuita vuosiksi ylitarpeiden. Heillä on vielä sitä arkijärkeä.
Miten se arkijärki tuo niitä puita sisälle sitten kun alkaa olla vanhuuttaan sen verran heikossa kunnossa ettei jalat enää kanna?
Kotihoito kantaa kopallisen.
Hyvä vitsi. Oletko tutustunut kotihoidon resursseihin tai kuullut mitään juttua hoitohenkilökunnan puutteesta?
Vierailija kirjoitti:
Käy ostamassa vähän Gantin huppareita ja kohtahan se uusi iPhonekin tulee ja kaikilla on taas kivempi olo vain kahdella kympillä kuussa.
otetaan puulämmitys käyttöön, eli tarvittaessa vaikka päivittäin lämmitetään leivinuunia ja helaa (luojan kiitos meillä on vanhanaikainen valurautahella keittiössä! Se kyllä lämmittää pitkään sekin). ovet kiinni kaikkiin huoneisiin, makuuhuoneissa alhaisempi sisälömpötila, ollaan ostettu säkyihin erityislämpimät täkit ja myös pari kuumavesipulloa. Keskitytään siihen, että oleskelutiloissa on siedettävän lämmintä, eli keittiö ja olohuone. saunassa käydään sitten uimahallilla, ollaan ostettu kauskikortit sinne kaikille. Onneksi kaikki pitävät myös uimisesta ja uimahalli on lähellä. Kaikkia ohjeistetaan pukeutumaan lämpimästi sisätiloissakin, eli villapaidat on kaivettu naftaliinista ja jaloissa villasukat tai villatossut. Kissa aikoo varmasti muuttaa asumaan leivinuunin päälle, kun on tähänkin asti talvikaudet asustellut siellä aina kun uunia lämmitetään.
Vierailija kirjoitti:
Teiltä unohtuu nyt kokonaan sellainen kuin lämminkäyttövesi kun meuhkaatte pelkästä lämmityksestä.
Sähköboileri meillä veden lämmittää eli eikös se kuulu mukaan sähkölaskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet elänyt kuvitellen, että hyvät ajat on ikuiseksi ajoiksi ansaittua ja sinulla on pienituloisena oikeus keskituloisen elämään ja se pitää tarjota varsinkin lapsille ettei heille tule paha mieli?
Sivistysvaltiossa juuri tähän on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyn töissä jatkuvasti, jopa kahdessa, niin kyllä, olen kuvitellut pärjääväni sillä tavoin sekä mahdollistavani lapsilleni ihan hyvän elämän - kaikkea he eivät koskaan ole saaneet. En odottanut, että pelkästä arjesta tulee selviämistaistelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ostamassa vähän Gantin huppareita ja kohtahan se uusi iPhonekin tulee ja kaikilla on taas kivempi olo vain kahdella kympillä kuussa.
Olipa ilkeää-näin ei todellakaan ole toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito kantaa kopallisen.
Mun isoäitiä 86v käy auttamassa paikallisen 4H-yhdistyksen nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ilkeää-näin ei todellakaan ole toimittu.
Niin ette tietenkään te vaan kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.
Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk
Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.
Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.
Mitäs vittua nyt taas: "suorasähkölämmitteinen - - klapeja on talveksi paljon" ?!?
Ja mitenköhän pääsit tohon sun 60€/kk lukemaan? Nykyiset sopparit luokkaa 4snt/kwh ja uudet sopparit esim. 20snt/kwh.
Keskikulutus omakotitalolla n. 20 000kwh vuodessa. Tällöin alkuperäinen *energian* kustannus: 0,04 20 000 = 800€
Uudella hinnalla: 0,2 x 20 000 = 4000€
Erotus siis vuositasolla 3200€, ja jaettuna per kuukausi 266€/kk.
Ja tän esimerkin luvut tosiaan koskee pelkästään energian osuutta, ja markkinoilla on vielä tuplasti kalliimpiakin sopimuksia...