Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
301/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta mene Viroon kaksi merenalaista sähkökaapelia Estlink 1 & 2 siirtotehoiltaan 350Mw ja 650Mw. Ne kun mystisesti rikkoutuisivat niin sähkö halpenisi Suomessa.

Vierailija
302/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kahta työtä. Lapset saaneet vielä harrastaa-pitääkö sekin kohta kieltää?

Ei syödä, palellaan, ei saunota, suihkut minimiin.

Kukaan ei auta, kun velkaiset omaa kotia sähköllä lämmittävät lapsiperheet ovat totaalisessa pulassa.

En vähättele kenenkään hätää, mutta aina voi koittaa myös ajatella. Sauna, uuni, hella, tv ne kaikki samalla myös lämmittää taloa. Ja jos löytyy varaava takka, niin kannattaa heti jo kun lähestytään öisin nollaa niin alkaa iltaisin lämmittämään. Se kylmä piippu vie aika paljon lämpöenergiaa, jos sitä ei lämmiyä puulla.

Jos ei ole takkaa, niin kannattaa selvitellä jonkun kevyttakan/kaminan asennusmahdollisuutta. Nykyään saadaan hormitkin helposti jälkikäteen kevytasennuksena.

Huonelämpötila sinne 16-18 muttei kylmemmäksi ettei ala kertyy kosteutta. Ja collariasua ja villasukkaa jalkaan. Pikaisia suihkuja vain maks pari kertaa viikossa.

Veden lämmitys ja asunnon lämmitys, siinä on ne sähkölämmittäjän kaksi suurinta energiasyöppöä. Niistä kun nipistää niinntulee säästöä. Muu on näpertelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lifecaresta luin Hönöstä:

Vaimolle joka joutuu pelkäämään miehen raivokohtauksia joka päivä laitetaan typ-palveluun ja hommataan lääkkeet.

Vierailija
304/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva talvi menee 10/23 loppuvalla sähkösopimuksella noin 5-6cent kwh, en nyt muista tarkkaan, vaikka juuri tarkastin. Lisäksi puita pessään.

Vierailija
305/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on vahingoniloa, että kertoo faktoja? Kyllä, sähkön hintaan tulee siirto mukaan, mutta koska siirron hinta ei ole kymmenkertaistunut ei myöskään sähkölasku kymmenkertaistu ja tämä unohdetaan iloisesti, kun itketään sähkönhinnannoususta.

Itse asun suorasähkölämmitteisessä 80-luvun omakotitalossa, ei ole ilmalämpöpumppua, mutta varaava takka onneksi on. En tee etätöitä ja on lapsia.

Osaan laskea kyllä sähkönhinnannousun vaikutukset, mutta täällä itkevät ilmeisesti eivät. Ihan laskin 1.8. alkaneen sähkösopimuksen hinnan mukaan ja vaikutus meidän kulutuksella on se 60€/kk mitä tuo kalliimpi energia vaikuttaa.

Koska tiedän, että talvella sähkölaskut ovat suurempia, säästän jo kesällä rahaa ja tasaan siten niitä talven suurempia sähkölaskuja. Jos näistä isoista laskuista itkevistä muutkin ymmärtäisivät jakaa vuotuiset kulunsa kuukausitasolle niin ne talven sähkölaskut ei yllättäisi. Se, että joku ei osaa suunnitella talouttaan seuraavaa tilipäivää pidemmälle ei ole kenenkään muun vika, eikä se ole vittuilua. Lähinnä ihmetyttää, että miksi etenkin nyt ei tehdä niin?

Ja joo, sen sisälämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta, 18-19 astetta riittää erinomaisesti. Lisäksi puun käyttökin ihan oikeasti pienentää sähkönkulutusta, mutta senkin sanominen on siis vittuilua?

Oletko sä oikeasti niin yksinkertainen kuin annat olettaa? Tässä ei ole kyse sinusta tai minusta vaan myös kokonaiskuvasta. Onko sinulla mitään käsitystä mihin kaikkeen nämä nousevat hinnat tulee vaikuttamaan? Tällä hetkellä on silkkaa faktaa se, että toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia myy aniharva yhtiö ja niissä hinnat on 46 sentistä ylöspäinja tämäkin seuraavat 3 kk. Määräaikaisten hinnat (paitsi muutamassa kunnassa, jotka myy halvalla omille asiakkaille) lähtee jo 30 sentistä. Pörssisähkö lähentee euroa ja talvella nousee lisää. Se, että sinä olet onnistunut saamaan edullisen sähkösopimuksen ei ole mikään yleispätevä fakta tämän hetken hintoihin. Kiva, että sulla nousee vaan 60 euroa. Sulle laitettiin jo aiemmin esimerkkejä hinnoista. En sentään valmiiksi ala laskuja laskemaan. Jos sä sanot vaikka rivarissa asuvalle, että lämmitä takkaa niin onhan se v#ttuilua. Jos sä sanot täällä, että ootte te tyhmiä, kun maksatte sähköstä noin paljon, kun itse maksan vaan tämän verran niin onhan se v#ttuilua. Jos sulta nostettaisiin vaikka kiinteistövero 5000 euroon vuodessa niin ihan takuulla valittaisit asiasta. Toivottavasti oma työpaikkasi on turvassa. Nämä kustannukset nimittäin tulee aiheuttamaan myös valtavaa työttömyyttä.

Ja konkursseja. Ystäväni mies on ravintoloitsija Virossa, kylpylähotellissa. Sähkölasku 70 000 euroa😭. Eihän mikään firma tuollaista kestä pitkään. Virossa siis sama ongelma kuin Suomessa. Mites jotkut leffateatterit ja tavaratalot? Karseat laskut.

Vierailija
306/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 000 kwh vuoteen on sähkön menekki.

Ehkä vois saada tiputettua sitä 10% alaspäin koko ajan säätelemällä eli kahteenkymppiin.

Vielä vuosi on määräaikaista sopparia jäljellä hintaan 6,39 snt/kwh. Vuodessa ollut noin 1500 e plus sähkönsiirrot päälle.

Jos jatkossa, kun pahin piikki on ohi, hinta olisi vaikka 25 snt/kwh = vuodessa 5 500 e.

Siinäpä jää etelän matkat tekemättä.

Vierailija
307/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just. 

Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin... 

Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.

Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin. 

Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse. 

Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.

Minkä kokoisessa asunnossa asut?

Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys. 

Nettopalkkani on 2000e/kk.

Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.

Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.

Mulla on aikalailla samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla. Autoa mulla ei ole.

Olen alkanut syödä puuroa ja Reissumiestä, juomana vesi. Kahvit ostan tarjouksesta. Lehtien tilaamisen lopetin, ulkona en käy syömässä. Vakuutuksesta en luovu. Pyykinpesua olen vähentänyt.
Olen huomannut ettei lähikaupassani ole enää punaliputettuja tuotteita.

Matkustaessa käytän Onnibussia.

Yritän koko ajan tehdä ylitöitä.

Eikä ole myöskään mainostettuja tarjoustuotteita vaan suurimman osan kohdalla on vain tyhjä hyllypaikka.

Päivästä toiseen.

Joko nämä menee nykyään kuin kuumille kiville tai sitten niitä ei haluta laittaa hyllyyn tarjousaikana kuin näön vuoksi se paketti kaksi..

Vierailija
308/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta mene Viroon kaksi merenalaista sähkökaapelia Estlink 1 & 2 siirtotehoiltaan 350Mw ja 650Mw. Ne kun mystisesti rikkoutuisivat niin sähkö halpenisi Suomessa.

Kannattaa rikkoa ne sitten kunnolla koska ne korjataan tosi nopeasti takaisin käyttöön eli pikku ongelma yhdellä laitteella tai johdon poikkasu ei riitä....

Vierailija
309/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Ei tässä ole kyse pelkästään sähkölämmittäjistä. Jos energia on näin järjettömän hintaista, niin lamaa pukkaa niin että heilahtaa. Yritysten kilpailukyky ei kestä. Ihmisten talous ei kestä.

Käsittämätöntä, että poliitikot eivät ole jo tekemässä ja vauhdilla jotain tälle force majoure asialle.

Ihan oikeasti! Kulutus tyssää seinään, yt:tä tulee, pk-yrityksiä kaatuu...

Kohtuuhintainen energia on kaiken talouden perusta ja edellytys kilpailukyvylle ja ylipäätään että edes yhteiskunta nykymuodossaan pyörii. Voidaan kyllä palata 60-luvulle, jos sitä halutaan.

Vierailija
310/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin hinnat.  Ei ahdista laisinkaan.  Tyhmät saa mitä äänesti.  Sanokaa maa missä äärivasemmistolainen feministi höttö on toiminut.  Voimaantukaa ja maksakaa.  PS itellä on 2v ydinvoima sopimus 6centtiä

Loppuu tuokin edullinen sopimus jossain vaiheessa.

Vierailija
311/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?

Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.

Työttömiä on haukuttu. Haukkujat saa nyt kokea samaa rahattomuutta.

Tämä teissä tuilla elävissä ärsyttää. Te kuvittelette, että me työläiset ollaan aina eletty isommilla tuloilla ja ihan ilmaiseksi vaan päästy töihin. Sillä aikaa, kun sinä olet syleskellyt kattoon, olen kroonisesti sairaana käynyt kahta koulua ja tehnyt pienipalkkaista työtä osa-aikaisesti. Olen ollut koko elämäni pienituloinen. Ja nyt tienaan ok ja olen todellakin ansainnut tämän. Ja nyt nousee esimerkiksi sähkö niin, että se vie ison osan palkasta. Mutta hyvä vaan, että kerrankin elämässäni pääsen kokeilemaan rahattomuutta.

Kukaan ei ole koko ajan työtön. Mutta mitä sinä tyhmä kuplassa eläjä mitään tietäisit. Ja työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä sekä laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa jne.

Ja työttömillä on tutkinnot. Itselläni on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Sellaista se elämä on. Sitten vaan uutta matoa koukkuun ja uuteen kouluun. Ja nythän on työvoimapula esimerkiksi ravintola-alalla. Mutku.

Mutku työnantaja on se ketä päättää kenet ottaa.

Ja ihmiset takuulla vähentää ravintola syömisistä ensi talvena.

Niin ja opiskeluun työttömyystuella tarvitaan työkkärin lupa, kun opintotuet on käytetty. Ja työttömyystuella saa opiskella vain 2 vuotta, jos saa luvan opiskeluun.

No niin, alkoihan niitä mutkuja tulla. Ei kannata mennä mara-alalle, jos työt loppuukin. Ei kannata mennä kouluun, kun saa vaan 2 vuotta tukea. Muutama vinkki. Mara-alalla on pula NYT. Kokopäiväisenä opiskelijana käy vaikka amkin melkein kahteen vuoteen. Jos ei niin nostaa lainaa ja saa siitä vielä osan hyvityksenä pois. Mutku. Opiskelen muuten itse perheellisenä ansiosidonnaisena. Tai opiskelin. Sitten menin vuokrafirman kautta töihin ja työllistyin. Toki olisin voinut jäädä kitisemään kuinka mihinkään ei pysty.

Mutku saan tehdä terveyden puolesta vain toimistotöitä.

mutku pystyn kyllä siivoamaan kotona

kaikki kiiltää

puts puts

Mutku hönötiainen pystyy vain antamaan pimppaa.

Mutta aito Hönö Tiainen pelkää kyr pää

ja raivoavalle ukolleen levittää toosansa pakon edessä

puts puts

Mutta aidolla Hönö Tiaisella ei ole tutkintoa ja se on levittänyt pimppansa jo sadoille miehille.

Ok, nyt tuli uutta tietoa ;DDDDDDDD

laitanpa muistiin!

Vierailija
312/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 hoitajaa sanoi sairaalassa, että onpa hyvännäköinen mies lääkäri, minusta se oli ruma.

Rahalla ei naama muutu miksikään.

Vierailija
313/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä puolueen edustajaa AP äänesti eduskuntavaaleissa? Entä muut valittajat? Jos jotain niistä hallituspuolueista, niin saatte nyt ihan oikeutetusti nauttia äänestyksenne seuraamuksista.

Vierailija
314/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kahta työtä. Lapset saaneet vielä harrastaa-pitääkö sekin kohta kieltää?

Ei syödä, palellaan, ei saunota, suihkut minimiin.

Kukaan ei auta, kun velkaiset omaa kotia sähköllä lämmittävät lapsiperheet ovat totaalisessa pulassa.

En vähättele kenenkään hätää, mutta aina voi koittaa myös ajatella. Sauna, uuni, hella, tv ne kaikki samalla myös lämmittää taloa. Ja jos löytyy varaava takka, niin kannattaa heti jo kun lähestytään öisin nollaa niin alkaa iltaisin lämmittämään. Se kylmä piippu vie aika paljon lämpöenergiaa, jos sitä ei lämmiyä puulla.

Jos ei ole takkaa, niin kannattaa selvitellä jonkun kevyttakan/kaminan asennusmahdollisuutta. Nykyään saadaan hormitkin helposti jälkikäteen kevytasennuksena.

Huonelämpötila sinne 16-18 muttei kylmemmäksi ettei ala kertyy kosteutta. Ja collariasua ja villasukkaa jalkaan. Pikaisia suihkuja vain maks pari kertaa viikossa.

Veden lämmitys ja asunnon lämmitys, siinä on ne sähkölämmittäjän kaksi suurinta energiasyöppöä. Niistä kun nipistää niinntulee säästöä. Muu on näpertelyä.

Toisaalta lämmitys ja lämmin vesi on myös ne joilla on eniten merkitystä asumismukavuuteen ja elämänlaatuun. Valaistus sitten hyvänä kolmosena.

Alkaa olla oikeasti aika tosi ankeaa jos sisällä pitää istua päre hampaissa palellen eikä edes lämpöiseen suihkuun voi mennä kuin ehken kerran viikossa ja sekin pitää hoitaa max 2 minuutissa koska muuten tulee konkurssi sähkölaskun takia.

Ja samaan aikaan sitten tietenkin pitää säästää ihan kaikesta muustakin, mutta mikään ei silti saisi vaikuttaa mihinkään negatiivisesti vaan mielen pitäisi pysyä yhtä iloisena ja elämänhalun sekä työtehon tapissaan.

Vierailija
315/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?

Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.

Työttömiä on haukuttu. Haukkujat saa nyt kokea samaa rahattomuutta.

työtön ei merkitse rahattomuutta. Meillä sähkölämmitteinen ok-talo eikä talvi hirvitä, koska olemme osanneet varautua esimerkiksi rahapuskurin avulla, kuten myös muilla tavoin. Kaikki tällainen kuuluu elämän ja arjen taitoihin eikä työttömyyteen tai työllisyyteen.

Vierailija
316/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 hoitajaa sanoi sairaalassa, että onpa hyvännäköinen mies lääkäri, minusta se oli ruma.

Rahalla ei naama muutu miksikään.

Se on kyllä surullista, että vaikka lukisi kuinka hyvän ammatin tahansa tai pukisi univormun niin naamataulu ei muutu, eikä tule pituuttakaan lisää.

Vierailija
317/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tämä on ihan turhaa sinänsä mutta kysyn kuitenkin eikö keskustelijoilla ole ollut aavistustakaan siitä että tilanne on ollut kehittymässä tähän suuntaan? Ainakin irtisanottavien sopimusten osalta olisi voinut vielä alkukesästä vaihtaa parin vuoden määräaikaiseen alle 15snt/kWh hinnalla hyvinkin. Kun hinnat lähti kesällä nousuun niin olihan se nyt ihan selvää etteivät ne syksyllä mihinkään laske. 

Vai ettekö seuraa yleistä hintakehitystä yhtään ennen kuin vasta siinä vaiheessa kun on pakko?

Kiva kun viisastelet. Itselläni oli määräaikainen joka päättyi juuri. Nyt en saa mistään enää uutta sopimusta paitsi hävyttömän kallista.

En viisastele. Määräaikaisia soppareita on voinut solmia myös kuukaisia ennen oman vanhan sopimuksen umpeutumista. Eli keväällä olisi voinut solmia sopimuksen joka alkaa nyt.

Vierailija
318/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei tuota joutavaa länkytystä ja toistensa mukanokkelaa jauhottamista taida saada valjastetuksi mitenkään energiantuotantoon.

Polttouunissa toki olisitte edes hetken hyödyksi toisin kuin esim tässä ketjussa.

Vierailija
319/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just. 

Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin... 

Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.

Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin. 

Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse. 

Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.

Minkä kokoisessa asunnossa asut?

Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys. 

Nettopalkkani on 2000e/kk.

Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.

Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.

Mulla on aikalailla samanlaiset tulot ja menot kuin sinulla. Autoa mulla ei ole.

Olen alkanut syödä puuroa ja Reissumiestä, juomana vesi. Kahvit ostan tarjouksesta. Lehtien tilaamisen lopetin, ulkona en käy syömässä. Vakuutuksesta en luovu. Pyykinpesua olen vähentänyt.
Olen huomannut ettei lähikaupassani ole enää punaliputettuja tuotteita.

Matkustaessa käytän Onnibussia.

Yritän koko ajan tehdä ylitöitä.

Eikä ole myöskään mainostettuja tarjoustuotteita vaan suurimman osan kohdalla on vain tyhjä hyllypaikka.

Päivästä toiseen.

Joko nämä menee nykyään kuin kuumille kiville tai sitten niitä ei haluta laittaa hyllyyn tarjousaikana kuin näön vuoksi se paketti kaksi..

Mä mietin kanssa että miksi ei ole punaliputettuja tuotteita enää. Käyn kaupassa 20:30 ja kauppa menee kiinni 22.

Vierailija
320/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänhetken worst case scenario olisi meille koko sähkölaskuun 70% lisää, olettaen että siirron hinta ei muutu. Tämän vuoden sähköbudjetti on 1800€/vuosi niin ei se nyt niin kamalaa tule olemaan, satasen kuukaudessa lisää, painottuen talveen.

Oma onni on vielä vuoden verran määräaikainen 5 snt sopimus ja sormet ristiin että hinta alenee keväällä kuten ennustetaan.

Ollaan myös aikoinaan tehty sellaisia epäseksikkäitä valintoja kuten että tuloista ei pakollisiin menoihin mene kuin puolet, asunto on halvempi ilman kaikkia nykyajan kotkotuksia joten laina-aikakin oli lyhyt ja kaikenlaisten asioiden ennakointi. Eli meillä on lopulta yli vuosi aikaa varautua sähkön hintaan, mutta toimimme nyt eikä vasta ensi kesänä. Eli se satanen laitetaan vuosibudjettiin jo nyt niin uuden sopimuksen alkaessa on siihen säästetty 1200 puskuria, kyttään keväällä hintoja ja osaan tarttua sopivaan sopimukseen heti kun sellainen tulee.

Ja siellä taas yksi, joka kuvittelee ottaneensa huomioon asioita, joita muut ei vaan tajua. Meilläkin on pieni laina. Itse asiassa asunto on niin pieni, että harva perheellinen suostuisi edes asumaan tässä. Vanha ja remonttia vailla. Tiedän eurolleen menomme ja paljonko sähköä kuluu. Meillä oli todella halpa sopimus ja kyttäsin hintoja koko ajan. Sähkö oli vielä muutama kuukausi sitten puolet halvempaa kuin tutuilla. Sitten kävikin niin, että sähkön hinta nousi alkuperäisestä 8-kertaiseksi. Kahdessa kuukaudessa. Vielä ensi kuun hinta on halpa, mutta sitten aivan hirveä. Joten oli pakko vaihtaa toiseen kalliiseen. Mites sit, jos oma sähköyhtiösi menee konkkaan ja joudut ottamaan sähköä 50 sentin hintaan? Jos siis ylipäänsä enää edes saa muuta kuin pörssisähköä. Tuutko leijumaan miten olette vaan fiksumpia kuin muut? Toivottavasti elantosi ei ole kiinni ihmisten maksukyvystä tai toivottavasti et ole julkisella, koska kohta loppuu rahat.

Tän hetken ennuste on että keväällä sitten halpenee... sitä odotellessa. Jos ei halpeneniin kyllä palkat jossain kohdin nousee perässä. Kuinkahan monta kertaa mullekin on sanottu miten thperiä pitköt sopimukset on ja paljonko säästää kun vaihtaa pörssisähköön. No jokainen elää niiden omien valintojensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän