Et voi olla kitaristi, koska et näytä siltä
Tarkoituksenani ei ole arvostella kenenkään ulkonäköä. Jokaisella on oikeus näyttää sellaiselta, kuin haluaa.
Kitaristin oletetaan usein näyttävän hyvin rennolta ja räväkältä. Käytöksen odotetaan myös olevan jotenkin erityisen räväkkää. Toista albumia tekevänä uskallan olla eri mieltä. Kitaristit ovat ihan yhtä hillittyä porukkaa kuin muutkin ja huumori on toisinaan esimerkiksi kuivaa tai muutoin sovinnaista. Kitaristeillakaan ei ole aina krapula, ja joskus kielenkäyttö on hyvin asiallista.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti kitaristit ovat myös ihan riittävän taitavia siihen, mitä tekevät. Virtuositeetti ei sinällään tee hyvää kitaristia. Tämän voi myös yleistää muihin soittimiin ja taiteeseen yleensä.
Mitä kitaristi tarvitsee virtuoosimaisen tekniikan lisäksi, jotta sitä voi pitää hyvänä kitaristina.
Osaa soittaa toisten muusikoiden kanssa lopputulosta tukien ja kuulostaa yleensä ottaen musikaalisesta, ehkä vähän yllättääkin välillä. Ei tarvitse olla salamannopea virtuoosi, sellainen ei kiinnosta juuri ketään. Näin minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti kitaristit ovat myös ihan riittävän taitavia siihen, mitä tekevät. Virtuositeetti ei sinällään tee hyvää kitaristia. Tämän voi myös yleistää muihin soittimiin ja taiteeseen yleensä.
Mitä kitaristi tarvitsee virtuoosimaisen tekniikan lisäksi, jotta sitä voi pitää hyvänä kitaristina.
Osaa soittaa toisten muusikoiden kanssa lopputulosta tukien ja kuulostaa yleensä ottaen musikaalisesta, ehkä vähän yllättääkin välillä. Ei tarvitse olla salamannopea virtuoosi, sellainen ei kiinnosta juuri ketään. Näin minun mielestäni.
Mitä jos tekee soolotuotantoa, jossa tekee taustat itse ja tiluttaa kitaralle päälle, se ei vielä todista, että on hyvä soittaja?
Piruilija kirjoitti:
Mitä jos tekee soolotuotantoa, jossa tekee taustat itse ja tiluttaa kitaralle päälle, se ei vielä todista, että on hyvä soittaja?
Menee vähän oudoksi.
Hei vihdoinki mä löysin sut, oon 5 vuotta ettinyt henkilöä, joka vois kertoa mulle että osaanko soittaa kitaraa. Blues skaala menee, ja pentatoninen duuri ja molli skaala. Menee 4/4, 4/8 ,4/16. osaan noin 30 sointua, Sekä suljetut soinnut ns vapaasti liikkuvat soinnut (noin kymmenkunta). Osaan lukea tabulatuureja mut aika hitaasti. Monet sanoi jo pari vuotta sitten että soitan tosi hyvin, kun ollaan pidetty yhteisiä jameja. omasta mielestäni opettelen vasta instrumentin hallintaa ja soittossa on monilla barre otteilla epäpuhtautta. Harrastan pääasiassa akustista kitaraa, vaikka löytyy nylkky ja sähkö myös. pleace anna mulle suunta oi suuri osaamisen määrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Piruilija kirjoitti:
Menee vähän oudoksi.
On outoa, että muusikko soittaa kaiken itse? Noin tekee monet suositut YouTube-muusikot. Tervetuloa 2020-luvulle, boomer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy niiiiiiin paljon pseudorokkareita tai ihan vaan muka soittajia. Ollaan liimattu joku rocklook päälle ja pädetään jossain missä ikinä. Totuus on että osataan skulata just ja just pari kahen sormen voimasointua.
Kyl aidon muusikon/soittajan tunnistaa.
Mistä aidon kitaristin tunnistaa?
Naiivisti sanoisin, että soitosta. Mutta tuolla kommentoijalla varmaan on mielessä jotain skeneasennejuttuja. Sivusta.
Miten kitaraa pitää soittaa, että kuulostaa aidolta kitaristilta?
Hyvin.
Eikö se ole subjektiivinen asia, pitääkö jonkun soittamista hyvänä?
Pitäminen on subjektiivista mutta tekninen taito objektiivista. Soittovirheet kuulee ja ne kertovat huonoudesta. Saa niistä tykätä, mutta se ei tee huonosta kitaristista hyvää.
Pitääkö tekniikan olla täydellinen niin, että soittovirheitä ei tule ollenkaan?
Ei tarvitse olla virheetön. Stipluja sattuu parhaimmillekin. Riittää että kuitenkin pääsääntöisesti hallitsee tekniikan niin, että se mitä soittaa, menee oikein. Virheiden minimointi on harjaannuksen eli toiston tulosta kun taas tekniikan kehittäminen on oppimista. Virheettömyys tai vähävirheisyys on lähinnä ammattimaisuuden edellytys, eli kun joku maksaa palkkaa siitä että et pilaa muiden esitystä tai kuuntelukokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Virtuositeettia ei kukaan ole edellyttänytkään kriteeriksi, olet toki oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään muulla väliä kuin soittotaidoilla. Siinä se skeba-äijän kriteeri Joko osaat tai et.
Mutta kun en ole äijä, vaan herkkä ja feminiininen mies.
Kitaristilla voi olla kolme tietä "menestykseen" josta kitaristi itse voisi olla tyytyväinen.
Joko hän omaa onnekkaasti karisman joka istuu täydellisesti yleisön ennakkokäsityksiin genren muusikoista. Tai hän omaa soittotaidon joka vastaa tai jopa ylittää yleisön odotukset. Tai hän voi työllään ja paneutumisellaan "kasvaa" "menestykseen". ("menestys" tässä subjektiivinen kokemus johon soittaja itse on tyytyväinen).
noin aattelisin ite
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piruilija kirjoitti:
Menee vähän oudoksi.
On outoa, että muusikko soittaa kaiken itse? Noin tekee monet suositut YouTube-muusikot. Tervetuloa 2020-luvulle, boomer.
2020-luvun tiktok-"muusikot" ei osaa soittaa soittaa mitään instrumenttia oikeasti itse, jotain appeja osaavat korkeintaan käyttää ja valita sieltä kivat samplet ja valmiit loopit. Toivottavasti keksivät jonkun toisen harrastuksen, karseeta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piruilija kirjoitti:
Menee vähän oudoksi.
Tarkoitin, että sinun jankkauksesi menee oudoksi. Siinä, että joku soittaa kaiken itse ei ole mitään outoa. sitä on tehty siitä lähtien kun Les Paul raiturin keksi.
Käyttäjä40811 kirjoitti:
Hei vihdoinki mä löysin sut, oon 5 vuotta ettinyt henkilöä, joka vois kertoa mulle että osaanko soittaa kitaraa. Blues skaala menee, ja pentatoninen duuri ja molli skaala. Menee 4/4, 4/8 ,4/16. osaan noin 30 sointua, Sekä suljetut soinnut ns vapaasti liikkuvat soinnut (noin kymmenkunta). Osaan lukea tabulatuureja mut aika hitaasti. Monet sanoi jo pari vuotta sitten että soitan tosi hyvin, kun ollaan pidetty yhteisiä jameja. omasta mielestäni opettelen vasta instrumentin hallintaa ja soittossa on monilla barre otteilla epäpuhtautta. Harrastan pääasiassa akustista kitaraa, vaikka löytyy nylkky ja sähkö myös. pleace anna mulle suunta oi suuri osaamisen määrittäjä
Joku tuolla kyseli millainen olisi hyvä kitaristi. Kirjoitin, millaisia asioita soittajissa arvostan itse. Ilmeisesti se näytti siltä, että luulen olevani "suuri osaamisen määrittäjä". se ei ollu tarkoitukseni, pyydän kauheasti anteeksi, kun noin innostuin.
Oikea kitaristi on niinku huippukokki, käsivarret täyteen tatuioitu.