Mitä riskejä olisi? Asunnon ostosta.
Eli tuttava perhe löysi talon ja kysyi lainaa johon on mahdollisuus n. vuoden päästä. Ajattelin että minä voisin ostaa sen talon ja myydä heille parin vuoden päästä. Riskeistä siis. Jos en ostaisi sitä sijoitus asunnoksi vaan ihan itselleni. Johon he muuttaisi. Onko liian riski homma -----> verotus homma.
Kommentit (4)
Tuo on juuri asian ydin että jos he siinä asuisivat ja se Ei olisi sijoitus asunto. Hyökkiikö verottaja jossakin vaiheessa niskaan? Koska jos itse sen talon ostaisin minunkin pitäisi siellä " asua" . Ymmärsittekö? =) Minulla on työsuhde asunto ja ihan sama mihin auntoon posti tulee. Vaikea selittää mutta ei ihan kehtaa pankistakaan suoraan kysellä! :)
Kyllä asunnon voi omistaa vaikkei siellä asu. Myyntivoitosta vain menee sitten vero. Ja jos et ota myyntivoittoa niin ei mene veroakaan. Myyntivoiton saa verottomana vain jos on asuntu siellä KAKSI vuotta, yksi ei riitä.
Voit ihan hyvin ottaa kavereiltasi vuokraa. Siitä menee muistaakseni 29 prosenttia veroa, mutta eihän sillä ole väliä, jos laitat vuokran sellaiseksi että saat myös veron osuuden.
Varainsiirtoveroa menee aina kun asunto vaihtaa omistajaa. Sen maksaa ostaja. Eli sinä joudut maksamaan sen ensin ja sitten kun kaverisi ostavat talon sinulta, he maksavat sen.
Mielestäni sinun kannattaa ottaa heiltä vuokra, joka kattaa myös maksamasi varainsiirtoveron - jaat sen niiden kuukausien kesken jonka sovitte että he asuvat siellä.
Suosittelen että teette kirjallisen sopimuksen. Tehkää aiesopimus asunnon myynnistä heille, määrittelette siinä, milloin kauppa toteutuu, milloin rahat maksetaan jne.
ja sen voin sanoa kättelyssä että mitään hyväntekeväisyyttä ei kannata missään nimessä harrastaa, oli sitten kuinka läheinen tuttava hyvänsä.
Eli ostaisit talon jossa itse asuisit nimellisesti, tuttavaperhe ihan oikeasti. Verottaja voi kysellä siinä vaiheessa kun huomaa sinulla olevan " vuokralaisia" .
Vuokratulo on pääomatuloa jonka verotus% on 29. Eli kuvitteellinen tilanne: talon kulut (sähkö,vesi,vakuutus yms mahdolliset kunnossapitokustannukset) n. 500¿/kk, verottaja ottaa n. 150¿.
Tilanne muuttuu verotuksellisesti jos otat pankkilainaa talon ostoa varten. Mutta ei kai niin hyvää kaveria olekkaan jonka vuoksi ottaisi velkaa omalle kontolleen.
Ja vielä ihmetyttää tuttaviesi taloudellinen tilanne, miksi saavat lainan pankista vasta vuoden kuluttua? Pystyvätkö hoitamaan talon juoksevat menot?
Jos minulta kysytään, en suostuisi moiseen.
3
sinä ostaisit- tulisivatko he vuokralle? Ovatko valmiita myöhemmin ostamaan talon, ihan varmasti? Haluatko sinä sitten enää myydä? Kulut-kiinteistövero, vesi- ja sähkölaskut, kuka maksaa ne?
Selitä vähän tarkemmin, miten olet suunnitellut tekeväsi?