Opiskelu vanhemmalla iällä?
Miten teillä on sujunut yliopisto-opiskelu vanhemmalla iällä? Opiskelukaverit ois lähempänä lasteni ikää kuin omaa ikääni.
Kommentit (7)
Opiskelen parhaillaan sosiaalitieteitä ja ihmisiä on monista eri ikäluokista. Ehkä puolet ovat aivan nuoria, suoraan lukiosta, mutta toinen puoli sitten vanhempaa.
Itse olen kaksi tutkintoa opiskellut yliopistossa. Molemmissa oli ikähaarukan suhteen paljon jakaumaa. Oli nuorta ja vanhaa. Toki painotus oli nuorissa, mutta oli sielä meitä keski-ikäisiäkin, ja muutamia joilla selkeästi eläkeikäkin alkaa lähestymään. En tiedä mitä aloittaja olisi aikeissa opiskella, mutta kyllä sielä yliopistossa löytyy sitä ikäistäkin sakkia. Ja vaikka ei löytyisi, niin mitäpä sitten?
Ihan hyvin sujui. Itse asiassa opiskelukavereissa oli myös äitini ikäisiä, mutta omien lasten koulukaverit eivät ehtineet mihin opiskelukavereiksi.
Mun mielestä opiskelu nyt aikuisena on helpompaa. On jotain kokemuspohjaa, johon opintojen asiat saa liitettyä eikä kurssisuorituksista stressaa samalla tavalla kuin nuorena.
Olen toki vasta 36v.
Hyvin, itse asiassa paremmin kuin parikymppisenä. Kyllä iästä, elämänkokemuksesta ja työkokemuksesta oli hyötyä. Näin jälkikäteen ajatellen en käsitä, missä välissä oikein luin tentteihin, kun lapsetkin olivat alakouluikäisiä.
42v. On helpompaa ja vaikeampaa. Helpompaa siksi, että moni nuorille kuormittava tai jännittävä asia, kuten ihan vaikka harjoittelupaikkaan eli vieraaseen paikkaan soittaminen on itselle ihan perusarkea.
Mutta raskasta on nykyinen ryhmätyökulttuuri. Vaikea yhdistää perhearkeen kun ei saa suunnitella opiskelua oman perheen aikataulun mukaan, vaan pitää veivata 10 muun opiskelijan aikataulut huomioiden.
Itse opiskelu on helppoa. Meille vanhemmille esseet, ylipäätään lukeminen ja kirjoittaminen on opetettu vielä huolella. Sen kyllä huomaa. Moni nuori on kuormittunut ajatuksesta, että tentissä onkin esseitä monivalintoja sijaan. Jotenkin absurdi ajatus, en olisi uskonut ellen itse olisi lukuisia kertoja kuullut sitä valitusta.
No sittenhän olet tottunut vuorovaikuttamaan nuorison kanssa, kun omat jälkeläiset ovat samaa ikäluokkaa. Jos et opiskele jotakin todella tiiviisti ryhmämuotoista alaa (lääketiede, luokanopettaja, lastentarhanopettaja, kielet tmv.) niin on ihan se ja sama minkä ikäisiä kurssikaverit ovat.