Ulosotto ja epäsäännölliset tulot
Minulla on ulosotossa noin 5500 euroa. Tuloni on täysin epäsäännölliset ja ennakoimattomat, kun työtilanne on ollut erittäin vaiheteleva viime vuosina. Onko mahdollista, että kun palkkaa menee koko ajan ulosottoon, että ulosotossa oleva summa silti koko ajan kasvaisi, eli palkka ei riittäisi edes korkoihin? En ole ennen ollut ulosotossa, niin ei mitään hajua miten nämä hommat toimii. Täystyöllistyminen ei tällä hetkellä mahdollista terveydellisistäkään syistä.
Kommentit (7)
Mistä kaikista tuista leikataan ulosottoa varten? Ainakin esim veronpalautukset menee aina lyhentämättöminä sellaisinaan ulosottoon, mutta entäs vaikkapa asumistuki, työttömyystuki, toimeentulotuki tms? Voiko ihminen saada työstä huolimatta toimeentulotukea, jos palkasta menee vaikkapa puolet ulosottoon ja ei ole varaa maksaa esimerkiksi terveydenhuollon maksuja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaikista tuista leikataan ulosottoa varten? Ainakin esim veronpalautukset menee aina lyhentämättöminä sellaisinaan ulosottoon, mutta entäs vaikkapa asumistuki, työttömyystuki, toimeentulotuki tms? Voiko ihminen saada työstä huolimatta toimeentulotukea, jos palkasta menee vaikkapa puolet ulosottoon ja ei ole varaa maksaa esimerkiksi terveydenhuollon maksuja?
Työttömyyskorvausta tuskin saa, jos työ on kokopäiväinen, asumistuki lasketaan bruttopalkan mukaan ja toimeentulotukea voi saada korvaamaan ulosoton viemää rahaa, jos ulosmittaus tehdään suoraan palkasta. Jos maksaa oman maksusuunnitelman mukaan, sitä ei huomioida toimeentulotuessa menona.
10% suomalaisista on ulosotossa. Ihan järkky määrä. Iso osa joutuu esimerkiksi siksi ulosottoon ettei voi maksaa vaikkapa sairaalalaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta tuskin saa, jos työ on kokopäiväinen, asumistuki lasketaan bruttopalkan mukaan ja toimeentulotukea voi saada korvaamaan ulosoton viemää rahaa, jos ulosmittaus tehdään suoraan palkasta. Jos maksaa oman maksusuunnitelman mukaan, sitä ei huomioida toimeentulotuessa menona.
Kiitos vastauksesta! Minulla ei ole täyspäiväistä työtä, vaan olen tehnyt pätkän siellä, toisen täällä. Olen siis saanut asumistukea, ja välillä myös työttömyystukea. Muita tukia en saa tai en ole hakenut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
10% suomalaisista on ulosotossa. Ihan järkky määrä. Iso osa joutuu esimerkiksi siksi ulosottoon ettei voi maksaa vaikkapa sairaalalaskuja.
Eikö köyhille voi antaa edes maksuvapautusta? Mitä järkeä tässä on, köyhä syrjäytyy väkisin jos menettää terveytensäkin. Moniin töihin ei huolita jos ei ole luottotietoja, ei välttämättä voi vuokrata asuntoa, ei välttämättä voi hankkia edes kotivakuutusta, ei voi itse avata edes normaalia puhelinliittymää.
Esim kaupan kassalle ei pääse jos on ulosotossa. Rahaa ei voi käsitellä luottotiedoton.
Mitä googlasin niin ilmeisesti suurin osa ulosotossa olevista summista on alle 10 000 ja sen kokoisesta summasta on kai mahdollista ylipäänsä päästä eroon? Jos on isompi summa, niin voi olla että korot kasvaa koko ajan sellaista vauhtia että vaikka olisi mikä kroisos velasta ei pääse ikinä eroon.